Norwegian Theatre Academy

Norwegian Theatre Academy offers a unique undergraduate education in theatre. We welcome aspiring performing artists and scenographers who wish to explore the interaction between visual art and theatre, between theatre and society, and between theory and practice.
The Prague QuadrennialDette er en logo

Read more on our english pages




– Man blir en tusenkunstner

Publisert: 16.09.2016 15:00 av Mari Kristine Buckholm

Akademi for scenekunst feirer sine første 20 år med en fire dager lang festival i Fredrikstad.

Akademiet feirer 20 år

GLEDER SEG: Tidligere student og kunstner, Marie Kaada Hovden (t.v.), og avdelingsleder Anne Berit Løland. Foto: Karen Erika Earle Kipphoff/Høgskolen i Østfold

– Vi har satt sammen et program som viser spennet kunstfeltet Akademi for scenekunst opererer i. Publikum vil få presentert arbeider av kunstnere, lærere og studenter ved akademiet, røper avdelingsleder Anne Berit Løland om Akademiets jubileumsfestival The House and the Lights, som går av stabelen fra 22. – 25. september.

Det blir fire dager med forestillinger, konserter, parader, installasjoner og seminarer.

– Vi har et tettpakket program fra tidlig morgen til sene kvelden. Og de fleste arrangementene er gratis, forteller Løland.

Mangfoldig scenekunst

Hun forklarer at festivalen skal tegne et bilde av de mange aspektene ved scenekunst.
– Vi ønsker å formidle resultater av Akademiets utdanning gjennom de første 20 årene. Det er helt bevisst at vi har lagt festivalen til årets Forskningsdager, sier hun.

Avdelingslederen påpeker at etableringen av Akademi for scenekunst for 20 år siden brøt monopolet på teaterutdanning i Norge. Samtidig fikk landet sin første scenografiutdanning.

– Vi har utdannet en rekke kunstnere som i dag er aktive i det internasjonale scenekunstfeltet. Dette påvirker utvilsomt utviklingen av kunstfeltet, sier hun.

– Symbolsk handling

Tidligere Akademi-student Marie Kaada Hovden er en av kunstnerne som viser fram sitt arbeid under festivalen i Fredrikstad.

– Jeg stiller med en interaktiv lydinstallasjon bestående av lange pianostrenger strukket fra Rådhuset og ned til en resonansboks i parken. Man får lyd ved å stryke fingrene varsomt langsetter strengene og hver streng har sin egen grunntone og et rikt omfang av over- og undertoner. Om du lytter oppmerksomt, åpner verden seg, rik på detaljer, forteller hun.

Marie_bygger.jpgKUNST: Her bygger Marie Kaada Hovden rammer til Røst AiRs solcellepaneler. Foto: Jason Rosenberg

Og legger til:

– For meg er det en symbolsk handling å strekke strenger fra Rådhuset og ned i en offentlig park. Reflekterer disse institusjonene folket, eller reflekterer de systemene og byråkratiet bak husets vegger og interesser bak andre lukkede dører?

– Vi står overfor utrolig komplekse problemstillinger i dag og er i ferd med å ødelegge svært grundig for oss selv og for kommende generasjoner. Det er et fint sitat: «For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong» (H.L. Mencken, red. anm.). Jeg har ingen svar, det beste jeg kan komme med per dags dato er at vi må senke farten og begynne å legge merke til detaljene, oppmoder hun.

Involverer lokalbefolkningen

Kaada Hovden gikk på skuespillerlinja fra 2010 til 2013. I løpet av de tre årene jobbet hun med mange ulike regissører og kunstnere, og fikk et variert innblikk i ulike metoder og innganger til arbeidet med scenekunst.

– For meg står arbeidet vi gjorde med den sveitsiske kunstneren Jürg Montalta som et høydepunkt. Han jobber med store stedsspesifikke kunstprosjekter der han ofte involverer lokalbefolkningen i produksjonene. Et prosjekt han fortalte om, som gjorde inntrykk på meg, er «Alles verloren, alles gewonnen» som omhandler en hel landsby lagt i ruiner etter at området ble tatt over av gruvedrift. Med prosjektet fikk de tidligere beboerne mulighet til å fortelle sine historier i ruinene av det som engang var deres hjem, forteller hun.

– Mange muligheter videre

Marie Kaada Hovden setter stor pris på det hun lærte som student ved Høgskolen i Østfold.

– For meg er det beste med Akademi for scenekunst er at man blir en tusenkunstner. Etter endt utdanning kan man ofte litt om mye, og mulighetene videre er mange, påpeker hun.

– Jeg er nå for eksempel med å drive et gjesteatelier for kunstnere i Lofoten. Alt jeg har lært på Akademiet om improvisasjon, om samarbeid, om rutiner og disiplin, scenografi, design og konseptutvikling, stedsspesifikk kunst, søknadsskriving, etc. har jeg fått bruk for og utvikler videre der, forklarer hun.