English version of this page

Ny ansatt

På denne siden finner du informasjon vi tror du vil trenge som nyansatt. Savner du informasjon her? Si fra til oss på epost itvakt@hiof.no da vel! 


IT-vakt

Dersom du har tekniske spørsmål eller det er noe galt med utstyret ditt kan du kontakte IT-vakta enten på epost, telefon eller ved oppmøte. Dersom du møter opp på vakta, er det viktig at du har med deg utstyret som ikke virker. IT-vakta har også mulighet til fjernstyring av PC, for eksempel hvis du sitter hjemme eller ikke kan forlate kontoret.

Brukernavn og passord

Som nyansatt får du sammen med PC et brev med informasjon om blant annet brukernavn, e-post og telefonnummer. Du trenger brukernavn og passord for blant annet å koble til trådløst nett, og for å få logget på PC-en din.

Alle nyansatte får tilsendt en SMS med sitt brukernavn og informasjon om hvordan man setter passord, straks deres brukerkonto blir opprettet. 

Tilgang til e-post

Før du kan bruke e-post må du også aktivere 2-faktor-autentisering.

Ansattkort

Ansattkortet er et adgangskort som gir deg tilgang til Høgskolens lokaler og til de undervisningsrom og kontorfløyer du trenger tilgang til. Du får ansattkort på servicetorget. Du bruker også ansattkortet ditt for å få skrevet ut, kopiert eller skannet.

Utskrift

HiØs utskriftssystem heter Uniflow Online. 

Dette må du gjøre for å komme i gang:

  1. Finne PIN-koden din på https://hiof.eu.uniflowonline.com/
  2. Skanne kortet ditt på skriveren
  3. Taste inn PIN-koden, og trykke deg videre til du har bekreftet registrering av kortet ditt. 
  4. Finn eller lage et dokument og skriv dette ut til utskriftskøen "HIOF print"
  5. Skanne kortet ditt på nytt, marker utskriften du vil ha, og trykk enten "Print + Keep" eller "Delete". Med "Print + Keep" blir utskriften liggende igjen i køen så den kan skrives ut på nytt. Med "Print + Delete" forsvinner utskriften fra køen
  6. Logge av skriveren

Utstyr og programvare

Ansatte får tildelt en PC med standard programvare, PC-lader, PC-veske eller -bag, og et headset for Teams-telefoni, elektroniske møter og nettundervisning når de begynner å jobbe ved HiØ. De som har eget kontor får i tillegg dockingskjerm, webkamera, mus og tastatur som standard. Mangler du noe er det bare å ta kontakt med IT-vakt.

Standard programvare på alle ansatt-PC-er, i tillegg til det som ligger innebygget i Windows 11 er:

  • Office 365
  • Google Chrome
  • Mozilla Firefox
  • Zoom og Zoom Outlook Plugin
  • Teams
  • Adobe Reader
  • VLC
  • 7-Zip

Dersom du skal ha tilgang til ett eller flere administrative systemer som Public 360, FS, SAP Fagsystem, UNIT4 eller lignende, skal tilgang for disse være bestilt av din leder. Dersom systemet krever installasjon av spesiell programvare på datamaskinen din, skal denne programvaren dukke opp på datamaskinen din eller ligge tilgjengelig for installasjon i Programvaresenter i løpet av første arbeidsdag. Ta kontakt med IT-vakt om det er noe du savner.

Programvare kan også lastes ned fra Programvaresenter. Dersom du ønsker å installere noe, sjekk her først.

Dersom du har behov for ytterligere programvare, kan du lese om dette under Installasjon på egen PC, eller sjekke lenkene nederst på IT-støtte for ansatte.

Når du logger inn på datamaskinen din første gang, er det enkelte innstillinger som må settes og programmer som må startes for at datamaskinen din skal fungere, og for at du skal finne det du trenger.

Koble datamaskinen til docking-stasjonen på kontoret eller kablet nett på IT-vakta før du starter.

Følg deretter veiledning for oppsett av ny PC.

Lagring av dokumenter og andre data

OneDrive (en del av Microsoft Office365) brukes ved HiØ som primær skylagringstjeneste. Det skal ikke lagres jobbrelaterte dokumenter i andre skyløsninger enn OneDrive.

Lokal harddisk (/C:-disk/D:-disk) er ment kun for programvare og andre systemfiler. Hvis du lagrer dokumenter på harddisken på maskinen, blir de borte hvis harddisken går i stykker eller datamaskinen blir stjålet. Det blir ikke tatt sikkerhetskopi av lokale harddisker, men det er mulig å sette opp automatisk synkronisering av Desktop/Skrivebord, Dokumenter og Bilder i OneDrive.

Alle ansatte har tilgang til sitt eget hjemmeområde og til et fellesområde. Hjemmeområdet er tilgjengelig kun for den ansatte selv, og er koblet til N: i Windows. Fellesområdet er tilgjengelig for flere ansatte, og er koblet til K: i Windows. 

Interne og røde data: Se Lagringsguide for informasjon om hva som kan lagres hvor.

Nøkler

Alle ansatte har en nøkkel til kontoret sitt. Fagansatte har i tillegg nøkkel til undervisningsrom. Du signerer både når du henter og leverer inn nøkler. Det er din leder som bestiller nøkler på epost til Servicetorget i god tid før første arbeidsdag.

Personprofil på HiØs nettsider

Alle ansatte har en norsk og en engelsk profil på HiØs nettsider.

Veiledning til vedlikehold av egen personprofil

Tilgang som faglærer eller ressursperson i Canvas

Tilgang til Canvas styres av registrering i det studieadministrative systemet FS. Der registreres ansatte på de enkelte emnerom og kullrom. Det er din nærmeste leder som bestiller tilgangene for deg.

IT-reglement

Alle ansatte signerer på vårt IT-reglement når de begynner å jobbe ved Høgskolen i Østfold.

Emneord: nyansatt, utskrift, ansattkort, personprofil, IT-vakt, nøkler
Publisert 11. mai 2018 14:19 - Sist endret 4. mars 2024 10:00