Sosiale medier for forskere

Publisert: 21.10.2014 10:15 av Nina Skajaa Fredheim

Hvorfor bruke tid i sosiale medier når du allerede har alt for mye å gjøre? Hva kan du få igjen for å kommunisere forskning og faglig innsikt i sosiale medier? Hva skal til for å lykkes? Vi har gleden av å invitere forskere og fagansatte ved HiØ til kurs i sosiale medier tirsdag 4. november 2014.

Kurs i sosiale medier for fagansatte/forskere ved HiØ

“Sosiale medier for forskere” er et praktisk kurs i forskningskommunikasjon i digitale og sosiale medier. Målet er å gi forskere og fagansatte konkrete råd og starthjelp til å kommunisere og formidle forskning og faglig innsikt i digitale kanaler.

De fleste nordmenn bruker mye, og økende tid i digitale og sosiale medier. Det er der du treffer målgruppene for forskningsformidling.Veien til kunnskap går i økende grad gjennom digitale kanaler, som f. eks. søkemotorer (Google med flere), ulike nettmedier, nettleksikon og sosiale medier (blogger, Twitter, Facebook, LinkedIn for å ta noen eksempler).

Forskning er tema for mange av diskusjonene/samtalene i ulike sosiale medier, - både med og uten forskere som deltakere. Sosiale og digitale medier representerer en mulighet til å få to- og flerveis samtaler om forskning (forskningskommunikasjon), og ikke bare enveis formidling.
Forskere har mulighet til å bidra til at relevant forskning og faglig innsikt blir “funnet” (synlig og tilgjengelig) også i digitale og sosiale medier.

Program:
• Hva kan forskere/eksperter bruke sosiale medier til? Praktiske eksempler.
• Hva kan du få igjen for tiden du bruker? What's in it?
• Alt du trenger å vite for å komme i gang med formidling i sosiale og digitale medier – blogg og Twitter
• Hvordan vinne kampen om travle folks oppmerksomhet?

Kursansvarlig:
Audun Farbrot, fagsjef forskningskommunikasjon ved Handelshøyskolen BI, er ansvarlig for kurset. Farbrot er aktiv tvitrer (Twitter-profil: @afarbrot) og blogger (www.forskningskommunikasjon.com), og har utgitt en praktisk håndbok i forskningskommunikasjon for forskere og kommunikasjonsrådgivere.

Dato og sted: tirsdag 4. november, studiested Halden, rom D1-058
Klokkeslett: 09.00- 13.00
Maks 20 deltakere – førstemann til mølla

Påmelding: nina.s.fredheim@hiof.no 

Twitter654.jpg