English version of this page

DigiTech

DigiTech utforsker det teknologiske fundamentet for et digitalt samfunn med vektlegging av forskning på maskinlæring, kunstig intelligens, industriell informasjonsteknologi og utvikling og design av store og interaktive informasjonssystemer. 

Et bilde av symbolet for DigiTech

Bildet: Ukjent forfatter er lisensiert under CC BY-NC-ND

Oversikt over fagfeltet

Majoriteten av forskerne i DigiTech er tilknyttet Institutt for informasjonsteknologi og kommunikasjon ved Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi. Fakultetet er ledet av dekan Harald Holone og er lokalisert ved begge studiesteder, Fredrikstad og Halden. Fakultetet har omkring 100 ansatte og 1850 studenter fordelt på tre institutter.

DigiTech dekker et bredt forskningsfelt innen informasjonsteknologi og kommunikasjon. Prosjektene utforsker blant annet robotikk, kunstig intelligens, sofware, brukerinvolvering, informasjonsstrategi og - håndtering, og personvern og datasikkerhet. Data- og informasjonsteknologi påvirker mange ulike sektorer i samfunnet som næringslivet, vitenskap, ingeniørvirksomhet, utdanningsfeltet, og helse- og velferdssektoren, i tillegg til folks hverdagsliv. DigiTech har dermed stor grad av relevans for dagens og det framtidige nærings- og samfunnliv.    

På bakgrunn av dette utvikler DigiTech stadig nye prosjekter som varierer fra grunnforskning til anvendte og tverrfaglige prosjekter med mål om å utvikle, utforske og implementere teknologiske løsninger innen sektorer som blant annet forsyningsverk, helse- og velferd, utdanning, industri og offentlig sektor. I tillegg gjennomføres det forskning på informasjonsteknologier i seg selv. 

Forskningsgrupper

Se her for en oversikt over alle forskningsgrupper og -prosjekter i Det digitale samfunn.

Under listes de mest sentrale forskningsgruppene i det tematiske fagområdet DigiTech der du kan lese mer om forskerne og forskningsprosjektene.

 

 

Emneord: DigiTech, Det digitale samfunn
Publisert 29. mars 2021 08:51 - Sist endret 7. juni 2023 10:28