Forskning på studentaktive læringsformer i helse- og velferdsfag
Vi startet som en tverrprofersjonell gruppe med ønske om å forske på studentaktive læringsformer i 2018 og ble i 2020 formelt godkjent som forskergruppe ved Høgskolen i Østfold.
Mål
Hovedmålet er å bidra til kunnskapsutvikling på undervisning av studentaktive læringsformer og å nyttiggjøre oss av hverandres ulike forskningsbakgrunner og sammen bidra til kompetansehevning av gruppens medlemmer.
Delmål
Styrke kvaliteten på undervisning gjennom å;
- Forske på simulering som pedagogisk metode.
- Forske på bruk av digitale undervisningsmetoder.
- Publisere og presentere forskningsresultater.
Gruppens prioriterte forsknings- og utviklingsområder:
Mestringstillit i utførelse av praktiske ferdigheter:
Formålet er å undersøke sammenhengen mellom mestringstillit og ulike praksisnære studentaktive læringsformer.
Stressmestring og konfliktdempende kommunikasjon:
Formålet med studien er å undersøke hvorvidt simulering er en egnet undervisningsmetode for studenter når de skal lære seg stressmestring og konfliktdempende kommunikasjon.
Biovitenskap i helseutdanningene:
Formålet er å undersøke betydningen av aktive læringsformer som simulering og digitale læringsressurser for studenters læringsprosess i Anatomi, Fysiologi og Biokjemi (AFB).
Validering av psykomotoriske tester (validering)
Formålet er å få validerte og kvalitetssikrede tester som kan benyttes i forskning.
Aktivitetsplan
Vi har faste månedlige møter og to heldags workshoper i løpet av året.
Deltakere
- Heidi Kristine Grønlien (Leder)
- Inger Hjelmeland
- Mette Tindvik Hansen
- Erna Haug
- Liv Berit Fagerli
- Astrid Birgitte Wevling
- Anne Margrethe Glømmen
- Elin Tangnæs
- Anne Regine Tvete