Edgar Bostrøm
Avdeling for informasjonsteknologiFaglige interesser
- Systemutvikling, IT og organisasjon,
rammebetingelser, metoder og teknikker, IT & organisasjon/ledelse, samfunnsinformatikk, IT & etikk etc.
Bl.a. medforfatter til boken "Informasjonsteknologi - Systemutvikling", (1996/1998/2003/2004), (4. utg: ISBN 82-05-32841-2), for videregående skole, på Gyldendal Norsk Forlag - Databaser,
laget spesifikasjoner for ulike systemer og laget databaser for flere firmaer, se arbeidserfaring, og har undervist mye i dette faget de siste årene. I tillegg til brukerveiledninger etc. har jeg også skrevet et par rapporter innen databaser. - Datamodellering,
et fagområde som hører inn under både systemutvikling og databaser. Har bl.a. utviklet datamodelleringsverktøyet Modelator, som er i bruk ved mange bedrifter og undervisningsinstitusjoner. Også hovedansvarlig bak tilhørende brukerveiledning, Minikurs i Modelator (ISBN 82-91915-40-7 Norsk, ISBN 82-91915-10-5 Engelsk). En spesialtilpasset versjon av Modelator, kalt "DataEase Model Manager", inngikk i versjon 5 av databaseutviklingsverktøyet DataEase.
Har skrevet boken "Datamodellering - praksis og teori", 1999, (ISBN 82-91915-21-0), dessuten flere mer tekniske rapporter om emnet. - Informatikkfaget og undervisning (informatikkdidaktikk),
med særlig interesse IT-faget i videregående skole. Har laget en rekke rapporter om dette, spesielt ifm. læreplaner, se under skriftlige arbeider. Har også bl.a. undervist i informatikkdidaktikk ved Høgskolen i Buskerud og Universitetet i Oslo, se arbeidserfaring.Var i 2005 leder for gruppen som utarbeidet planene i faget informasjonsteknologi i videregående skole. - Annet: matematikk/didaktikk, didaktikk generelt, læreplanteori, jf. rapport (innen pedagogikk).
- Se ellers liste over skriftlige arbeider/publikasjoner.
Kan gjerne tenke meg FoU-samarbeide med personer med noen av de samme interesseområdene.
Undervisning
- Databaser
- IT og ledelse
- Store Datamengder
Bakgrunn
Lavere grad:
1975-1978 |
Cand.mag. i realfag, Universitetet i Oslo • informatikk • matematikk/statistikk • noe kjemi |
1988 |
Cand.mag. i TF/UV/SV-fag, Universitetet i Trondheim (nå NTNU) / Universitetet i Oslo |
Høyere grad / kompetansevurdering:
1984 |
Hovedfag i informatikk (Cand.scient.), Institutt for informatikk, Universitetet i Oslo |
1994 |
Førsteamanuensiskompetanse i informatikk |
2004 | Mastergrad i pedagogikk (M.Ed.), Norsk Lærerakademi, Bergen. Avhandling: "Læreplanene i faget Informasjonsteknologi i videregående skole" |
2007 |
Mastergrad i kristendomskunnskap (M.A.), Menighetsfakultetet, Oslo Avhandling: "Konfirmantmateriale i norske kirkesamfunn. En analyse av innhold, konfesjonalitet og overordnet pedagogisk utforming". |
Yrkesrettete studier:
1978/9 |
Praktisk-pedagogisk utdannelse, Høyskolen i Østfold (den gang Halden Lærerhøgskole) ==> adjunkt / lektorkompetanse |
2001-2002 |
Praktisk-kateketisk utdannelse (semesteremne i praktisk teologi, semesteremne i kateketikk) Menighetsfakultetet, Oslo. Viglet til kateket i Kjølstad kirke, januar 2008. |
2012 | Praktisk-teologisk utdannelse, Menighetsfakultetet, Oslo. Ordinert til prest i Sarpsborg kirke, mars 2013. |
Arbeide etc.
1974/5 + 1978/9 | Lærer i grunnskolen (Råde Ungdomsskole, Karlshus barneskole, Valaskjold Ungdomsskole) |
høst 1979 | Lærer i videregånde skole (St. Olav v.g.s., Sarpsborg), realfag |
1979/80 | Sivilarbeider, Blåkorshjemmet Ørmen, Fredrikstad |
1980 - | Ansatt ved Høgskolen i Buskerud, Hønefoss (tidl. SLHK), fra 1994 som førsteamanuensis, med undervisning i systemutvikling, databaser, programmering, numeriske metoder, matematikk, statistikk, samt fagdidaktikk i informatikk og matematikk og i pedagogikk. På hovedfag/master-nivå: undervisning i systemutvikling og i databaser, samt veiledning av hovedfagsavhandlinger. Sammen med kollegaer har jeg holdt over 50etterutdanningskurs, mest for IT-lærere i videregående skole. Mesteparten av tiden har jeg arbeidet ved HiBu på deltid, i de siste årene kun i liten stillings%. |
1988 -2008 | Ansatt i MetodeData a.s., Fredrikstad (tidl. Kolsås), med planlegging, programmering, firmaledelse og salg av datamodelleringsverktøyet Modelator, også dette på deltid. Systemet er i bruk i en rekke firmaer, høyskoler og videregående skoler, og gir bl.a. mulighet for automatisk fremmednøkkelgenerering og -vedlikehold når modellen endres, samt for automatisk generering og reversering av databaser. I tillegg har jeg utført en del eksternt konsulentarbeide og kurs i MetodeDatas regi. |
1996 - | Ansatt ved Høgskolen i Østfold, avdeling for informasjonsteknologi, som førsteamanuensis. 1996-2005 jobbet jeg ved dataingeniørutdannelsen i Sarpsborg, fra 2005 ved den samlokaliserte avdelingen i Halden. Fag: databaser, IT og ledelse m.m. I tillegg har jeg gjort noen konsulentjobber (kravspesifikasjoner m.m.) for høyskolen. Også på HiØ jobber jeg på deltid - det er faktisk trivelig å veksle mellom ulike arbeidssteder og -situasjoner! |
2006 høst | Kateketvikar, Fredrikstad domprosti, 50% stilling. |
2007 høst - 2011 høst | Kateket, Sarpsborg Menighet, med særlig ansvar for konfirmanter. 50% stilling. |
2013 - | Div. mindre prestevikariater/deltid. |
Annen undervisning | I tillegg har jeg bl.a. undervist i informatikkdidaktikk ved Universitetet i Oslo (ved Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling og Institutt for Informatikk) 7 semestre og i databaser ved Universitetet for Miljø- og Biovitenskap (UMB) 4 semestre. |
Diverse |
|
Priser
<Navn og eventuelt lenke til pris 1>
<Navn og eventuelt lenke til pris 2>
...
Verv
<Navn og eventuelt lenke til verv 1>
<Navn og eventuelt lenke til verv 2>
...
Samarbeid
Forskergrupper
Publikasjoner
- Bostrøm, Edgar; Garder, Helge Rohde; Næss, Magnus Olstad; Syversen, Øyvind & Veien, Per Christian (2018). Hva arbeider tidligere IT-studenter ved Høgskolen i Østfold med, og hvor relevant har utdanningen deres vært for nåværende jobbsituasjon?. NOKOBIT - Norsk konferanse for organisasjoners bruk av informasjonsteknologi. ISSN 1892-0748. 26(1) Fulltekst i vitenarkiv. Vis sammendrag
- Bostrøm, Edgar & Berntsen, Kristina Rakneberg (2017). ITILs effect on organizational culture, worklife and success from the employee perspective.. NOKOBIT - Norsk konferanse for organisasjoners bruk av informasjonsteknologi. ISSN 1892-0748. 25(1) Fulltekst i vitenarkiv.
- Bostrøm, Edgar; Bø, Ola; Langmyhr, Dag & Rydland, Terje (2009). Hva er behovet for kompetanseheving hos IT-lærerne i dagens videregående skole?, I: Trond Aalberg (red.), Norsk Informatikk Konferanse 2009. Tapir Akademisk Forlag. ISBN 978-82-519-2491-7. Kapittel. s 121 - 129 Vis sammendrag
- Kolderup, Erik; Nilsen, Thore; Bostrøm, Edgar & Bostrøm, Edgar (2004). Systemutvikling Informasjonsteknologi Modul 2A. Gyldendal. ISBN 8205328412. 246 s. Vis sammendrag
- Bostrøm, Edgar; Kolderup, Erik & Nilsen, Thore (2003). Systemutvikling : modul 2A. Gyldendal undervisning. ISBN 8205312273. 246 s. Vis sammendrag
- Bostrøm, Edgar (2018). Databaser - praksis og teori - 2019.
- Bostrøm, Edgar (2017). Databaser - praksis og teori. Kompendium..
- Bostrøm, Edgar (2016). Big data - hva er det og hvordan kan det relateres til videregående skole?.
- Kaufmann, Odd Tore; Bostrøm, Edgar & Berntsen, Kristina Rakneberg (2016). Programmering i matematikkundervisningen.
- Bostrøm, Edgar (2010). Digital competence or just use?.
- Bostrøm, Edgar; Bø, Ola; Langmyhr, Dag & Rydland, Terje (2009). Hva er behovet for kompetanseheving hos IT-lærerne i dagens videregående skole?.
- Bostrøm, Edgar & Langmyhr, Dag (2009). IT-lærerne i Norge: utdanning, bakgrunn og kompetansebehov. Vis sammendrag
- Bostrøm, Edgar; Bostrøm, Edgar; Bø, Ola; Bø, Ola; Langmyhr, Dag & Rydland, Terje (2008). Informasjonsteknologifaget og skoleverket : en bakgrunn og handlingsplan for Norsk informatikkråd How information technology is taught in Norwegian schools : a background and strategy for the Norwegian Informatics Council. Vis sammendrag
- Bostrøm, Edgar & Bostrøm, Edgar (2007). Bruk av digitale verktøy : forståelse eller instrumentalisme?. Vis sammendrag
- Bostrøm, Edgar & Bostrøm, Edgar (2007). IT-fagene i videregående skole etter kunnskapsløftet. Vis sammendrag
- Bostrøm, Edgar & Bostrøm, Edgar (2007). Konfirmantmateriale i norske kirkesamfunn : en analyse av innhold, konfesjonalitet og overordnet pedagogisk utforming. Vis sammendrag
- Bostrøm, Edgar & Bostrøm, Edgar (2007). Læreplanene i Informasjonsteknologi 1 og 2. Vis sammendrag
- Bostrøm, Edgar (2006). Hva skjedde med læreplanene i informasjonsteknologi i videregående skole?. Vis sammendrag
- Bostrøm, Edgar (2006). Læreplanene i faget informasjonteknologi etter Kunnskapsløftet. Vis sammendrag
- Bostrøm, Edgar (2006). Reviderte læreplaner i faget Informasjonsteknologi etter Kunnskapsløftet : del 2. Vis sammendrag
- Bostrøm, Edgar; Bostrøm, Edgar & Isnes, Anders (2006). Nye læreplaner for programfaget informasjonsteknologi 1 og 2 og IKT for programområdet Samfunnsfag og økonomi. Vis sammendrag
- Bostrøm, Edgar (2005). Reviderte læreplaner i faget informasjonsteknologi etter Kunnskapsløftet: Bakgrunn og kommentarer. Vis sammendrag
- Bostrøm, Edgar (2004). Felles læreplanutvikling : hurtigsnekring eller kontinuerlig organisasjonsutvikling? Og: Internett som arene for kontinuerlig læreplanutvikling.
- Bostrøm, Edgar & Bostrøm, Edgar (2004). Læreplanene i faget Informasjonsteknologi i videregående skole. Masteravhandling i pedagogikk. Vis sammendrag
- Bostrøm, Edgar & Bostrøm, Edgar (2004). Læreplanene i informasjonsteknologi i videregående skole.
- Bostrøm, Edgar (2003). Coad / Yourdon's model vs. UML - a comparison. Vis sammendrag
- Bostrøm, Edgar (2003). Experiences from model based Informatics teaching using ER-modeling. Vis sammendrag
- Bostrøm, Edgar (2001). Informasjonsteknologi i videregående skole - en faglig og didaktisk analyse av læreplanene etter Reform 94. Vis sammendrag
- Bostrøm, Edgar (2001). Informasjonstekonologi i videregående skole : en faglig og didaktisk analyse av læreplanene i faget etter Reform 94.
- Bostrøm, Edgar (1999). Dataingeniørstudentene - 3/4 år etter. Vis sammendrag