Kristine Høeg Karlsen
Faculty of Education
Norwegian version of this page
Position
Associate Professor
Contact
+4769608290
Study place
Halden
Office nr.
F1-019
Academic interests
Write a few words here about your academic interests.
Courses taught
- <Link to programme of study/course>
- <Link to programme of study/course>
- ...
Background
Brief presentation of previous work experience and education
Awards
- <Name and link to prize 1, if any>
- <Name and link to prize 1, if any>
- ...
Appointments
- <Title and (if applicable) link 1>
- <Title and (if applicable) link 2>
- ...
Positions held
- <Name and link to position 1, if any>
- <Name and link to position 2, if any>
- ...
Partners
Publications
- Karlsen, Kristine Høeg (2019). Akkurat som det går opp et lys for dem! Et intervjustudium om å gi gode tilbakemeldinger på estetiske læreprosesser i lærerutdanningen, sett fra veileders ståsted, I: Kristine Høeg Karlsen & Gunhild Brænne Bjørnstad (red.), Skaperglede, engasjement og utforskertrang. Nye perspektiver på estetiske- & tverrfaglige undervisningsmetoder i pedagogisk virksomhet. Universitetsforlaget. ISBN 9788215029979. Kapittel 15.
- Karlsen, Kristine Høeg & Bjørnstad, Gunhild Brænne (2019). Kunstpedagogiske møter i lærerutdanningen: – en studie av lærerstudenters oppfatning av dansekunstprosjektet KROM på tvers i grunnskolelærerutdanningen, I: Kristine Høeg Karlsen & Gunhild Brænne Bjørnstad (red.), Skaperglede, engasjement og utforskertrang. Nye perspektiver på estetiske- & tverrfaglige undervisningsmetoder i pedagogisk virksomhet. Universitetsforlaget. ISBN 9788215029979. Kapittel 6.
- Karlsen, Kristine Høeg; Bjørnstad, Gunhild Brænne & Lockhart-Pedersen, Virginia (2019). Hva slags lærer vil du bli’a? Grunnskolelærer-studenters opplevelse med Storyline som metode i lærerutdanningen, I: Kristine Høeg Karlsen & Gunhild Brænne Bjørnstad (red.), Skaperglede, engasjement og utforskertrang. Nye perspektiver på estetiske- & tverrfaglige undervisningsmetoder i pedagogisk virksomhet. Universitetsforlaget. ISBN 9788215029979. Kapittel 2.
- Karlsen, Kristine Høeg; Lockhart-Pedersen, Virginia & Bjørnstad, Gunhild Brænne (2018). “…but, it’s really grown on me, Storyline, as practical as it has been’: A critical inquiry of student teachers’ experiences of The Scottish Storyline Approach in teacher education. Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies. ISSN 0742-051X. 77, s 150- 159 . doi: https://doi.org/10.1016/j.tate.2018.09.017 Full text in Research Archive.
- Sørmo, Dag; Jensen, Roald; Hoff-Jenssen, Reidun & Karlsen, Kristine Høeg (2018). Teachers' professional knowledge. A critical analysis of newly qualified teachers' experiences, knowledge and roles - do they matter: for whom and for what?, In Roman Dorczak (ed.), Leading and Managing for Development. Jagiellonian University Institute of Public Affairs. ISBN 9788365688231. KAPITTEL.
- Karlsen, Kristine Høeg (2017). «Hot air or useful comments»: En intervjustudie av bachelorstudenters opplevelser av oppgavefaglig veiledning, I: Magne Skibsted Jensen; Geir Sverre Luthen & Thorbjørn Karlsen (red.), Veiledning og oppdagelse. Gyldendal Akademisk. ISBN 9788205488281. Kapittel 4. s 67 - 91
- Karlsen, Kristine Høeg (2017). The value of oral feedback in the context of capstone projects in design education. Design and Technology Education: An International Journal. ISSN 1360-1431. 22(3), s 9- 32 Full text in Research Archive.
- Husebye, Birgitte Nordahl & Karlsen, Kristine Høeg (2016). «Oj, skal vi gjøre dette i dag?»: Lærerstudenter og lærerutdanneres meningsdanning i en workshop i dans som praktisk-estetisk fag. Nordic Journal of Dance: practice, education and research. ISSN 1891-6708. 7(1), s 28- 41
- Karlsen, Kristine Høeg (2016). Veiledningssamtaler i høyere utdanning: Utprøving av en modell til bruk i forskning på tilbakemeldinger. Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge. ISSN 1504-9922. 10(3), s 23 Full text in Research Archive. Show summary
- Karlsen, Kristine Høeg (2015). Conceptualising a Model of Feedback in Higher Education. Nordic Studies in Education. ISSN 1891-5914. 35(2), s 148- 164
- Karlsen, Kristine Høeg (2014). Feedback i dans - et kvalitativt studium av mål og kriterier nyttig i danseundervisning i skolens grunnopplæring i kroppsøving og musikk. Nordic Journal of Dance: practice, education and research. ISSN 1891-6708. 5(1), s 36- 49
- Karlsen, Kristine Høeg (2007). Innholdsrik danseforskning i Norge (spesialutgave om dans, juni). Arabesk. ISSN 0809-0807. 2, s 64- 68
- Karlsen, Kristine Høeg (2006). Hvilken rolle har dans i den norske skole? (Spesialutgave `Kunstdebatt`). Pedagogisk profil. ISSN 0805-5610. s 20- 25
- Karlsen, Kristine Høeg & Bjørnstad, Gunhild Brænne (red.) (2019). Skaperglede, engasjement og utforskertrang. Nye perspektiver på estetiske- & tverrfaglige undervisningsmetoder i pedagogisk virksomhet. Universitetsforlaget. ISBN 9788215029979.
- Berggren, Stein Arnold; Næsje, Ragnhild Louise; Ludvigsen, Ar & Karlsen, Kristine Høeg (2019). Fantasy meets math.
- Karlsen, Kristine Høeg & Bjørnstad, Gunhild Brænne (2019). Antologiens overordnede tema og innhold, I: Kristine Høeg Karlsen & Gunhild Brænne Bjørnstad (red.), Skaperglede, engasjement og utforskertrang. Nye perspektiver på estetiske- & tverrfaglige undervisningsmetoder i pedagogisk virksomhet. Universitetsforlaget. ISBN 9788215029979. Innledning.
- Karlsen, Kristine Høeg; Bjørnstad, Gunhild Brænne; Hafnor, Johannes & Myhre, Camilla Merete (2019). Magic in Movements! The Art of Teaching Creative Dance through the Cultural Schoolbag.
- Karlsen, Kristine Høeg; Bjørnstad, Gunhild Brænne; Nesse, Carolline Wahlström; Myhre, Camilla Merete & Hafnor, Johannes (2019). The art of teaching dance through the Cultural Schoolbag in Teacher Education.
- Karlsen, Kristine Høeg & Lockhart-Pedersen, Virginia (2019). Storyline: Hvorfor Storyline i fremmedspråklæring?.
- Karlsen, Kristine Høeg; Lockhart-Pedersen, Virginia; Motzfeldt, Gitte Cecilie & Halstvedt, Camilla Blikstad (2019). Hvordan lykkes med Storyline som en tverrfaglig og kreativ undervisningsmetode.
- Ludvigsen, Ar; Motzfeldt, Gitte Cecilie; Pilskog, Hanne Eik; Karlsen, Kristine Høeg & Rasmussen, Adrian Kristinsønn (2019). Storyline - en tverrfaglig og utforskende undervisning om bærekraftig utvikling.
- Motzfeldt, Gitte Cecilie; Karlsen, Kristine Høeg; Rasmussen, Adrian Kristinsønn; Pilskog, Hanne Eik & Ludvigsen, Ar (2019). Storyline - tverrfaglig og utforskende undervisning om bærekraftig utvikling.
- Næsje, Ragnhild Louise; Remberg Høeg, Heidi & Karlsen, Kristine Høeg (2019). Inn i fortellingen, ut i det kreative – En kvalitativ studie av læreres tilbakemeldingspraksis i kreativ skriving i begynneropplæringen i norsk.
- Rustad, Hilde; Langnes, Tonje Fjogstad; Karlsen, Kristine Høeg; Ørbæk, Trine & Fretland, Reidun Nerhus (2019). Dans og kroppsøvingsutdanninger – hva gjøres hvor og hvordan?. Show summary
- Karlsen, Kristine Høeg (2018). Status samarbeid mellom DKS og lærerutdanningen ved Høgskolen i Østfold.
- Karlsen, Kristine Høeg; Berggren, Stein Arnold; Ludvigsen, Ali Reza; Næsje, Ragnhild Louise & Høeg, Ellen (2018). Teaching early learning in mathematics—qualitative study on student teachers’ experiences with the Storyline approach.
- Karlsen, Kristine Høeg; Lockhart-Pedersen, Virginia; Bjørnstad, Gunhild Brænne & Høeg, Ellen (2018). Facilitating creative and cross-curriculum learning in teacher education through The Storyline Approach.
- Karlsen, Kristine Høeg; Lockhart-Pedersen, Virginia; Bjørnstad, Gunhild Brænne & Høeg, Ellen (2018). Teachers-in-team: Promoting innovation and creativity through The Storyline Approach in Norwegian Teacher Education.
- Karlsen, Kristine Høeg (2017). DKS inn i lærerutdanningen: Lærerens rolle i møte med profesjonell kunst.
- Karlsen, Kristine Høeg (2017). Presentasjon av bokkapittel i antologien "Veiledning og oppdagelse".
- Karlsen, Kristine Høeg & Bjørnstad, Gunhild Brænne (2017). "Storyline i grunnskolelærerutdanningen: læring gjennom rollespill og fantasi".
- Karlsen, Kristine Høeg; Husebye, Birgitte Nordahl; Ørbæk, Trine & Jacobsen, Kjersti Berggraf (2017). Dans & selvoppfatning: 50 kroppsøvingslærere om dansens bidrag til et allsidig og helhetlig kroppsøvingsfag.
- Karlsen, Kristine Høeg; Nohr, Magnus & Rasmussen, Adrian Kristinsønn (2017). Fleksibilitet i utdanningen – utprøving av nettbasert peer review i et tverrfaglig prosjekt ved avdeling for lærerutdanning.
- Sørmo, Dag; Jensen, Roald; Karlsen, Kristine Høeg & Hoff-Jenssen, Reidun (2017). Teachers' professional knowledge. A critical analysis of newly qualified teachers' experiences, knowledge and roles - do they matter: for whom and for what?.
- Karlsen, Kristine Høeg (2016). Feedback under lupen: Utvikling og utprøving av en modell til bruk i forskning på feedback i høyere utdanning.
- Karlsen, Kristine Høeg & Campos, Corinne Lyche (2015). Embodied Dance Knowledge - four perspectives (editorial). Nordic Journal of Dance – practice, education and research. 6(1), s 3- 5
- Torhaug, Nina; Husebye, Birgitte Nordahl & Karlsen, Kristine Høeg (2015). Det estetiske som døråpner i det flerkulturelle klasserommet.
- Karlsen, Kristine Høeg; Pettersen, Roar Charles; Ihlebæk, Hanna Marie & Ese, Jo (2013). Hot air or useful comments? An inquiry into undergraduate students’ perception of feedback – in light of the Norwegian Quality Reform.
- Pettersen, Roar & Karlsen, Kristine Høeg (2013). Studenters erfaringer med tilbakemeldinger (feedback). Norsk versjon av Assessment Experience Questionnaire (FOU-notat).
- Karlsen, Kristine Høeg (2012). Development of a grounded model of types of feedback in higher education.
- Karlsen, Kristine Høeg (2012). Feedback i høyere utdanning – typer av feedback og studenters opplevelse av nytten.
- Karlsen, Kristine Høeg (2012). Når skapende dans i norsk grunnskole skal vurderes trenger vi noen fagrelaterte vurderingskriterier!.
- Karlsen, Kristine Høeg (2012). The value of oral feedback: An inquiry into undergraduate student's perception of oral teacher feedback.
- Karlsen, Kristine Høeg & Karlsen, Joakim (2012). Feedback matters when students are considering what type of learning activities to engage in - Exploring the relationship between feedback-types and students learning activities in higher education.
- Karlsen, Kristine Høeg & Karlsen, Joakim (2012). Students use of feedback in relation to learning objectives and feedback types.
- Karlsen, Kristine Høeg & Thorshaug, Cathrine Bull (2012). Kreativ dans og vurdering i grunnskolen.
- Karlsen, Kristine Høeg & Thorshaug, Cathrine Bull (2012). Kreativ dans og vurdering i grunnskolen.
- Karlsen, Kristine Høeg (2011). A systematisation of types of feedback;Similarity and diversity; how can types of feedback, developed and used in empirical studies in the field of higher education, be typified?.
- Karlsen, Kristine Høeg (2011). Hva slags typer av nyttig feedback kan lærere gi studenter.
- Karlsen, Kristine Høeg (2011). Hva slags typer av nyttig feedback kan lærere/ veiledere gi studenter?.
- Jenssen, Ragnhild & Karlsen, Kristine Høeg (2008). "Dans, ropte fela!" I K. H. Karlsen and R. Jenssen, (red.), Dans i Skolen 25 år. 1983-2008.
- Karlsen, Kristine Høeg (2007). Er dette en god dans? En kvalitativ studie av kriterier for vurdering i dans ved en profesjonell ballettskole i Oslo.
Published June 12, 2018 4:21 PM
- Last modified June 12, 2018 4:21 PM