Aktuelle saker

Bildet viser fem kvinnelige forskere fra Høgskolen i Østfold
Publisert 28. okt. 2019 13:23

Hvordan kan vi eksperimentere med pedagogikk i det 21. århundre? Fem forskere fra Høgskolen i Østfold gir noen forslag i artikkelen «Sounds of Scissors: Eventicising Curriculum in Higher Education», som de har publisert i en internasjonal artikkelsamling utgitt av det britisk-amerikanske forlaget Palgrave Macmillian.

Bildet viser Irina og Magnus i et rom for opptak av video til nettundervisning.
Publisert 21. okt. 2019 09:50

– Engasjement er en viktig forutsetning for læring, og videoer er et av de mest sentrale verktøyene for å styrke studentenes engasjement i nettbasert læring, skriver Irina Engeness og Magnus Nohr fra Høgskolen i Østfold i en forskningsartikkel publisert i CEUR Workshop Proceedings.

Publisert 15. okt. 2019 09:06

Kristine Høeg Karlsen og Gunhild Brænne Bjørnstad gjestet Litteraturhuset i Fredrikstad under årets Kreativ Arena.

Publisert 21. aug. 2019 12:34

Forskere fra Høgskolen i Østfold mener å ha oppdaget et fenomen i "Et dukkehjem" som den tidligere Ibsen-forskningen ikke helt har sett omfanget og betydningen av. 

Publisert 1. juli 2019 13:10

Boka «Teachability and learnability across languages» fyller et forskningsgap ved det at den undersøker både språktilegnelse, språkundervisning og språkvurdering og testing i lys av én bestemt språkinnlæringsteori, nemlig Prosessbarhetsteorien. 

Publisert 26. juni 2019 15:11

Kristine Høeg Karlsen presenterte prosjektet "Den kulturelle skolesekken i lærerutdanningen - å styrke lærerstudenter for partnerskap som fremtidige lærere" på Nordic Forum for Dance Research (NOFOD) 13. juni 2019.

Publisert 26. juni 2019 13:36

Førsteamanuensis Kristine Høeg Karlsen deltok på et såkalt rundebord om dansens plass i lærerutdanningen på Kroppsøvingskonferansen på Norges Idrettshøgskole 7. juni 2019.

Publisert 17. juni 2019 11:08

Hun har ledet et høyt prioritert satsingsområde på forskning innen skole og lærerutdanning ved høgskolen i fire år. Nå kan Hilde Wågsås Afdal stolt presentere resultater som vil bidra til bedre organisering og innhold av lærerutdanningen og praksisfeltet. 

Publisert 29. mai 2019 10:49

Professor Anders Nordahl-Hansen er aktiv forsker og medlem i forskningsgruppen Spesialpedagogikk ved Avdeling for lærerutdanning ved Høgskolen i Østfold. Her forteller han litt om nylige og kommende publikasjoner i bok-kapittel-format. 

Hanne Eik Pilskog. Foto: Privat
Publisert 7. mai 2019 15:33

Hule eiketrær regnes som «hot spots» for biologisk mangfold og har fått status som utvalgt naturtype under naturmangfoldsloven. Men hva vet vi om innbyggerne i gamle eiker, spesifikt biller? Lite. Kanskje vi må langt tilbake i tid for å forstå dagens billesamfunn?

Publisert 30. apr. 2019 11:04

Oversettelser av pikebøker fra 50-tallet viser at krig og nasjonalitet er mer vektlagt i norske enn i svenske bøker, viser forskningen til Marcus Axelsson. Noe av årsaken kan forklares i at Norge var med i krigen, og Sverige ikke. 

Publisert 22. feb. 2019 14:05

– Lærere som får vite at et av barna i klassen bor på krisesenter, må snakke med barnet om dette. Disse barna lever med stor usikkerhet, og læreren kan hjelpe dem til å føle seg tryggere i skolehverdagen. Det er den klare meldingen fra forsker Sabreen Selvik, som har intervjuet skolebarn som bor på krisesenter.

Bildet viser hvordan flere ansatte på studiet om digitale undervisningsformer møtes via nett og ser
Publisert 17. apr. 2018 10:33

Høgskolen i Østfold tilbyr alle lærere å øke sin kompetanse i pedagogikk. Gjennom studiet "Praktisk høgskolepedagogikk og digitale undervisningsformer" kan man opparbeide seg en pedagogisk basiskvalifisering som også retter seg mot fleksible og nettbaserte studier.

Leksehjelp_str2024_COLOURBOX1631148.jpg
Publisert 20. mars 2018 09:39

– En leksebevisst skole kan være det samme som en leksefri skole, skriver førsteamanuensis Kjersti Lien Holte i denne kronikken.