Kvalitet og relevans i skole og bedrift (KRISB)
Denne forskningsgruppa ønsker å bidra til - og fremme - en bred forståelse av læringsprosesser som foregår i skole og yrkesliv.
Forskningsgruppas overordnede målsetting er å bidra til tilhørighet og bærekraft for alle som deltar i utdanning og yrkesliv.
Dette gjør at vi har et bredt forskningsområde:
- bevisste og ubevisste læringsprosesser i skole og bedrift
- skole/bedrift som selvstendige utdanningsarenaer
- deltakelse og frafall, utenforskap
- ulike former for veiledning, kollektive læringsprosesser, tverrfaglig samarbeid og gjensidighet i samhandling
Digitalisering og sosialitet, digitalisering og deltakelse/agentskap er naturlige forskningsfelt i framtidens skole og arbeidsliv, og tematiseres også i forskningen.
Forskningsprosjekter og temaer
Gruppens interessefelt og forskning strekker seg over følgende temafelt og områder:
Verdig voksenliv: Lærekandidaters varige tilknytning til yrkeslivet. Konkret igangsatt prosjekt. Ansvarlige er Eva Dyrnes og Marta Brännström
Å følge fagfornyelsen inn i praksis: Følgeforskning i praksiser i yrkesfaglig opplæring. Konkret igangsatt prosjekt. Ansvarlige er Eva Dyrnes og Marta Brännström
Ny og nesten ny: Profesjonsmøter mellom veiledere, lærerstudenter og nyutdannede lærere. Konkret igangsatt prosjekt: Ansvarlige er Geir Luten, Karl-Arne Korseberg, Øystein Warem og Kristine Hollup.
Tilrettelegging av vurdering: Vurdering utover prestasjoner og ferdighetstesting. Konkret igangsatt prosjekt. Ansvarlige er Anne Reinertsen og Karianne Nes.
Hva gjør teknologien med oss: Workshopmetodologi for digital sosialitet og agentskap. Konkret prosjekt i planleggingsfase. Ansvarlig er Anne Reinertsen.
Utdanningsfilosofi og vitenskapsteori: Special Issue i tidsskriftet Education Sciences med arbeidstittel Philosophy of Education. Publiseringsår 2021. Publiseringsavtale er inngått med MDPI forlag etter invitasjon. Ansvarlig er Anne Reinertsen.
Følgeforskning av REKOMP (Regional ordning for barnehagebasert kompetanseutvikling): Læring i organisasjoner og kunnskapsledelse. Ansvarlige er Anne Reinertsen i samarbeid med Karin Hognestad og Marit Boe fra Universitetet i Sørøst-Norge og Magritt Lundestad ved OsloMet.
Her får det banale være viktig: Kompetansebygging gjennom forskningssirkler i matematikk. Utviklingsprosjekt i grunnskolen. Igangsatt prosjekt. Ansvarlige er Russell Hatami og Anne Reinertsen.
Universets ansikt: Grunnforskning i naturkultur kunstfaglig og pedagogisk perspektiv for bærekraft. Igangsatt skriveprosjekt. Yngve Zakarias i samarbeid med Anne Reinertsen. Dette er ledd i bokprosjektet Nordiska Rhizom ledet av Bosse Bergsted, Høgskolen i Østfold og Jonas Alwall, Malmø Universitet.
Kunnskapsledelse og/i lærende organisasjoner: Bokprosjekt i samarbeid med Joce Nuttall, forskningsdirektør for lærerutdanning, Australian Catholic University og Arvay Armstrong-Read, PhD-student i ledelse ved University of Monash, Australia. Publiseringsavtale inngått med Cambridge University Press.
Andre tema det også forskes på er:
- Skolens verdigrunnlag - Komparative analyser i et nordisk perspektiv
- Veiledning i profesjonsperspektiv
- Ikke-lineær pedagogikk - Teoriutvikling og nye læringsteorier
- Affektive pedagogikker og bærekraft
- Kulturmøter i mangfold - Kjønn, klasse og etnisitet i klasserommet
- Vitenskapsteori for tverrfaglig utdanningsforskning
- Akademisk skriving - skriving som metode.
- Vurdering av, for og som læring
Nasjonale og internasjonale samarbeidspartnere
Internasjonale:
- International/European Congress of Qualitative Inquiry (I/ECQI), v/Norman Denzin, University of Illinois, USA
- Australian Catholic University (ACU), Institute for Learning Sciences and Teacher Education, Melbourne, Australia. Professor Joce Nuttall og førsteamanuensis Louise Thomas og stipendiat Arvay Armstrong-Read
- Murmansk Arctic University: Valerij Chernik, Julia Afonkina og Tatjana Kuzmicheva
- Beijing Normal University, China. Professor Michael Peters, Faculty of Education
- University of Regina, Regina SK Canada. Professor Emeritus Paul Hart, Faculty of Education
- tanford University, California, USA. Professor Emeritus David Labaree, Faculty of Education
- Chalmers University of Thecnology, Göteborg
- Network New Materialisms - COST Action IS1307
- Posthumant nettverk Nordiska Rhizom (NERA). Professor Bosse Bergstedt
- Masaryk University, Brno, Tsjekkia. Førsteamanuensis Klárá Záleská
- Nordic research network on vocational education and training (NordYrk)
- European University Institute of Firenze, Italy. Førsteamanuensis Lene Korseberg
Nasjonale:
- Universitetet i Agder (professor Anne Ryen)
- OsloMet - Storbyuniversitetet
- NMBU - Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
- USN - Universitetet i Sørøst-Norge
- NTNU - Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
- UiT - Norges arktiske universitet
- Yngve Zakarias, freelance kunstner, Trondheim
- Utviklingsskoler i Østfold - Ungdomsskoler og videregående skoler
Deltakere
- Anne Beate Reinertsen (Leder)
- Eva Martinsen Dyrnes (Nestleder)
- Rolf K Baltzersen
- Martta Brännström
- Sigrun Staal Hafstad
- Marianne Hatlem
- Karl-Arne Næss Korseberg
- Geir Sverre Luthen
- Øystein Sverre Warem
- Kristine Hollup (Fredrik II videregående skole)
- Karianne Hjørnevik Nes (Borg Biskop og Bispedømmeråd)
- Anne Kjærnes Bratland (Kirkeparken videregående skole)