KORONAKRISE: Lei av å sitte stille?

Hjemmestudier, hjemmekontor, hjemmeskole og hjemmebarnehage – det trenger ikke bety at du må legge all trening og fysisk aktivitet på hylla. Tidligere VM-vinner Birgitte Husebye og «Årets barnehageinspirator»-nominert Steffen Tangen, deler noen enkle tips til hvordan voksne og barn kan holde seg mer aktive gjennom koronakrisen. 

Steffen Tangen og Birgitte Husebye underviser til vanlig blant annet i kroppsøvingsfaget ved Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Østfold. Her fra en gymtime med studenter ved grunnskolelærerutdanningen i februar. Foto: Nina Fredheim.

Både Steffen og Birgitte brenner for helse og bevegelse, barn og unges muligheter for fysisk aktivitet, natur og friluftsliv. Steffen var i 2019 kåret til Årets barnehageinspirator, og Birgitte er tidligere verdensmester og europamester i stafett i orientering, for å nevne noe.

De har noen enkle og gode råd til hver og en av oss, samt noen videoer som kan benyttes som veiledere om ønskelig. Og helt til slutt, et tips til hvordan du kan lage en morsom bursdagsdans, med eller uten barn. 

– Pauser med fysisk aktivitet er viktig for kropp og sjel!

– Vi har digitalisert oss i rekordfart, noe som har gjort at mange av oss har blitt sittende foran datamaskinen for å lære seg nye ting, du tar kanskje 12 opptak før du er fornøyd, eller ser alle filmene læreren har lagt ut i ett strekk, sier Birgitte Husebye.

Det er lett at tiden går og at vi sitter lenge stille av gangen.

Birgitte oppfordrer derfor;

– Husk å ta pauser, det er godt for kropp og sjel. Gå gjerne ut, rak litt løv, fei trappa eller bli med meg og gjør noen styrkeøvelser enten i 4 minutter eller 10 minutter program (se videoene under).

– Etter dette vil du merke at konsentrasjonen og kreativiteten kommer tilbake.

– Ha en god dag! Hilser Birgitte fra sitt eget hjemme-kontor i Fredrikstad.

Og til alle med barn hjemme

Steffen, som selv sjonglerer hjemmekontor med barnehagebarn om dagen, støtter kollega Birgitte sine råd om korte aktivitetspause:

– Hold fullt fokus på jobbingen akkurat når du jobber, men husk korte aktivitetspauser, som for eksempel videoen til Birgitte på fire minutter. Når du ikke jobber, prøv å legge det vekk, fullt fokus på lek med barna og familien, oppfordrer Steffen.

I følge Steffen trenger ikke aktivitetene med barna være avansert.

– Det er mange muligheter for aktiv lek med barna. Beste tips er å være ute. Prøv å gjøre det barna gjør som å løpe, krabbe, klatre, hoppe osv. Gå turer, utforsk nærområdet, gå gjerne i skogen hvis den er i nærheten, sier han.

Og for dem med de aller minste barna;

– For god treningseffekt, ha de små i bæremeis eller ha på ryggsekk, gjør noen utfall på veien, ta noen dyp knebøy, gå i ulendt terreng.

Han sier: Tenk enkelt, gjør noe, litt er bedre enn ingenting.

Ikke vær frustrert over det du ikke får gjort, ikke ha for høye ambisjoner, vær med familien, vær aktive sammen, hilser Steffen fra sitt hjemmekontor i Våler.


Videoen inneholder en styrkesirkel med 6 øvelser og 10 repetisjoner.


– Husk at du styrer varighet på økter og pause selv, sier Birgitte.


Birgitte oppfordre alle til å lage sin egen bursdagsdans og dele videre.

Om du vil, del gjerne din hjemmelagde bursdagsvideo med taggen #hiofbursdagsdans så finner vi den om du deler på Facebook eller Instagram. 

Les også:

Av Nina Fredheim
Publisert 26. mars 2020 12:09 - Sist endret 27. mars 2020 07:28