Ilka Nagel

Avdeling for lærerutdanning
English version of this page Stilling
Høgskolelektor
Kontakt
+4769608197
Studiested
Halden
Kontornr.
EU1-60

Faglige interesser

Digital kompetanse og læring

Lærerens profesjonsfaglig digital kompetanse

Undervisning

IKT for Lærere
Grunnleggende IKT Opplæring

Bakgrunn

Arbeidserfaring

2009 - 2010 Referendariat Feudenheim Gymnasium, Tyskland

2010 - 2014 Lärare, Strömstad Gymnasium, Sverige

2014 - 2016 Förstelärere med fokus på digitaliering, Strömstad Gymnasium, Sverige

2016- Høgskolelektor IKT og pedagogikk, Høgskolen i Østfold

Utdanning

2002 – 2004 Westfälische Wilhelms Universität Münster, Tyskland (Engelska, Samhällsvetenskap inriktning ekonomi, Geografi)

2004 – 2005 Utlandsstudier vid Háskóli Íslands, Reykjavik, Island (Engelska, Geografi)

2005 – 2008 Eberhard Karls Universität Tübingen, Tyskland (Engelska, Geografi)

Studierna avslutades med 1. Staatsexamen (del 1 av tyska gymnasielärarutbildningen, motsvarar 300 ECTS)

2009 – 2010 Seminar für Lehrerbildung Heidelberg, Tyskland (Engelska, Geografi)

Studienerna avslutatades med 2. Staatsexamen (del 2 av tyska gymnasielärarutbildningen, motsvarar 90 ECTS, ger behörighet att undervisa årskurs 5-13 )

2012 – 2014 Göteborgs Universitet (Tyska, 60 hp)

2014 – 2015 Dalarnas Högskola (Tyska, 30 hp)

Prosjekter

Publikasjoner

  • Arstorp, Ann-Thérèse; Amdam, Synnøve Hedemann; Thingnes, Josef; Nagel, Ilka; Aagaard, Toril; Andreasen, Johan Kristian; Bergan, Ingvild; Røkenes, Fredrik Mørk & Letnes, Mari-Ann (2019). Drøftelser rundt og erfaringsdeling fra to nasjonale tiltak: Den teknologiske skolesekken & Digitalisering i lærerutdanning.
  • Bjørnstad, Gunhild Brænne; Jansson, Benthe Kolberg & Nagel, Ilka (2019). Prosjekt STIL2.0. Samarbeidslæring, studentrespons og digitale verktøy. Gjennomføring og resultater.
  • Bjørnstad, Gunhild Brænne; Jansson, Benthe Kolberg & Nagel, Ilka (2019). Rapport frå prosjektet STIL2.0 ved Høgskolen i Østfold. Delrapport i Sluttrapport for “Studieintensive arbeidsformer ved implementering av femårige grunnskolelærerutdanninger” (STIL).
  • Brynildsen, Stine Malin & Nagel, Ilka (2019). En sammensatt blikk på sammensatte tekster.
  • Engeness, Irina & Nagel, Ilka (2019). Orchestrating Group Learning in Science with Digital Animations and Insights into Agency in Learning to Learn.
  • Nagel, Ilka (2019). Scandinavian Hour: Turning passive learners into active learners.
  • Nagel, Ilka & Baltzersen, Rolf K (2019). Samskaping og deling av læringsressurser om digitale fortellinger. Vis sammendrag
  • Nagel, Ilka; Bjørnstad, Gunhild Brænne & Jansson, Benthe Kolberg (2019). Hverandrevurdering av filmede presentasjoner og videoessay i Canvas med verktøyet ARC.
  • Nagel, Ilka; Lunde, Hege & Louka, Marit (2019). Det lille ekstra – om opphavsrett i et aktivt og kreativt læringsdesign.
  • Nagel, Ilka & Thingnes, Josef (2019). DigiLU - Digitalisering i Lærerutdanningene.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 12. juni 2018 16:21 - Sist endret 13. sep. 2018 15:06