Kristine Høeg Karlsen

Avdeling for lærerutdanning
English version of this page Stilling
Førsteamanuensis
Kontakt
+4769608290
Studiested
Halden
Kontornr.
F1-019

Faglige interesser

  • Feedback/ tilbakemeldinger og veiledning
  • Vurdering for læring
  • Tverrfaglig og studentaktiv undervisning og læring
  • Estetiske læreprosesser og dansedidaktikk
  • Kunstpedagogiske møter i lærerutdanningen
  • Kvalitativ metode

Undervisning

  • Grunnskolelærerutdanning for trinn 1. - 7 (2014-)
  • Grunnskolelærerutdanning for trinn 5. - 10 (2015-2018)
  • Master i spesialpedagogikk (2017-2018)

Bakgrunn

Stipend

  • Tildelt lokalt publiseringsstipend til arbeid med en internasjonal antologi om Storyline (2018)
  • Tildelt sentralt publiseringsstipend ved Høgskolen i Østfold (2017)
  • Tildeling av lokalt publiseringsstipend ved LU/HiØ (2016)

Verv

  • Sitter som medlem av avdelingsstyret ved avdeling for lærerutdanning, HiØ
  • Stter som faglig rådsmedlem i Den kulturelleskolesekken, Østfold (2017)
  • Redaktør i tidsskriftet Nordic Journal of Dance (i 2010 og i 2015)
  • Redaksjonsmedlem i tidsskriftet Nordic Journal of Dance (2010-2015)
  • Nestleder, styremedlem og medlem i Dans i skolen, en nasjonal interesseorganisasjon for faget dans (2005-2015)

Forskningsledelse

Publikasjoner

  • Karlsen, Kristine Høeg (2019). Akkurat som det går opp et lys for dem! Et intervjustudium om å gi gode tilbakemeldinger på estetiske læreprosesser i lærerutdanningen, sett fra veileders ståsted, I: Kristine Høeg Karlsen & Gunhild Brænne Bjørnstad (red.),  Skaperglede, engasjement og utforskertrang. Nye perspektiver på estetiske- & tverrfaglige undervisningsmetoder i pedagogisk virksomhet.  Universitetsforlaget.  ISBN 9788215029979.  Kapittel 15.
  • Karlsen, Kristine Høeg & Bjørnstad, Gunhild Brænne (2019). Kunstpedagogiske møter i lærerutdanningen: – en studie av lærerstudenters oppfatning av dansekunstprosjektet KROM på tvers i grunnskolelærerutdanningen, I: Kristine Høeg Karlsen & Gunhild Brænne Bjørnstad (red.),  Skaperglede, engasjement og utforskertrang. Nye perspektiver på estetiske- & tverrfaglige undervisningsmetoder i pedagogisk virksomhet.  Universitetsforlaget.  ISBN 9788215029979.  Kapittel 6.
  • Karlsen, Kristine Høeg; Bjørnstad, Gunhild Brænne & Lockhart-Pedersen, Virginia (2019). Hva slags lærer vil du bli’a? Grunnskolelærer-studenters opplevelse med Storyline som metode i lærerutdanningen, I: Kristine Høeg Karlsen & Gunhild Brænne Bjørnstad (red.),  Skaperglede, engasjement og utforskertrang. Nye perspektiver på estetiske- & tverrfaglige undervisningsmetoder i pedagogisk virksomhet.  Universitetsforlaget.  ISBN 9788215029979.  Kapittel 2.
  • Karlsen, Kristine Høeg; Lockhart-Pedersen, Virginia & Bjørnstad, Gunhild Brænne (2018). “…but, it’s really grown on me, Storyline, as practical as it has been’: A critical inquiry of student teachers’ experiences of The Scottish Storyline Approach in teacher education. Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies.  ISSN 0742-051X.  77, s 150- 159 . doi: https://doi.org/10.1016/j.tate.2018.09.017 Fulltekst i vitenarkiv.
  • Sørmo, Dag; Jensen, Roald; Hoff-Jenssen, Reidun & Karlsen, Kristine Høeg (2018). Teachers' professional knowledge. A critical analysis of newly qualified teachers' experiences, knowledge and roles - do they matter: for whom and for what?, In Roman Dorczak (ed.),  Leading and Managing for Development.  Jagiellonian University Institute of Public Affairs.  ISBN 9788365688231.  KAPITTEL.
  • Karlsen, Kristine Høeg (2017). «Hot air or useful comments»: En intervjustudie av bachelorstudenters opplevelser av oppgavefaglig veiledning, I: Magne Skibsted Jensen; Geir Sverre Luthen & Thorbjørn Karlsen (red.),  Veiledning og oppdagelse.  Gyldendal Akademisk.  ISBN 9788205488281.  Kapittel 4.  s 67 - 91
  • Karlsen, Kristine Høeg (2017). The value of oral feedback in the context of capstone projects in design education. Design and Technology Education: An International Journal.  ISSN 1360-1431.  22(3), s 9- 32 Fulltekst i vitenarkiv.
  • Husebye, Birgitte Nordahl & Karlsen, Kristine Høeg (2016). «Oj, skal vi gjøre dette i dag?»: Lærerstudenter og lærerutdanneres meningsdanning i en workshop i dans som praktisk-estetisk fag. Nordic Journal of Dance: practice, education and research.  ISSN 1891-6708.  7(1), s 28- 41
  • Karlsen, Kristine Høeg (2016). Veiledningssamtaler i høyere utdanning: Utprøving av en modell til bruk i forskning på tilbakemeldinger. Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge.  ISSN 1504-9922.  10(3), s 23 Fulltekst i vitenarkiv. Vis sammendrag
  • Karlsen, Kristine Høeg (2015). Conceptualising a Model of Feedback in Higher Education. Nordic Studies in Education.  ISSN 1891-5914.  35(2), s 148- 164
  • Karlsen, Kristine Høeg (2014). Feedback i dans - et kvalitativt studium av mål og kriterier nyttig i danseundervisning i skolens grunnopplæring i kroppsøving og musikk. Nordic Journal of Dance: practice, education and research.  ISSN 1891-6708.  5(1), s 36- 49
  • Karlsen, Kristine Høeg (2007). Innholdsrik danseforskning i Norge (spesialutgave om dans, juni). Arabesk.  ISSN 0809-0807.  2, s 64- 68
  • Karlsen, Kristine Høeg (2006). Hvilken rolle har dans i den norske skole? (Spesialutgave `Kunstdebatt`). Pedagogisk profil.  ISSN 0805-5610.  s 20- 25

Se alle arbeider i Cristin

  • Karlsen, Kristine Høeg & Bjørnstad, Gunhild Brænne (red.) (2019). Skaperglede, engasjement og utforskertrang. Nye perspektiver på estetiske- & tverrfaglige undervisningsmetoder i pedagogisk virksomhet. Universitetsforlaget.  ISBN 9788215029979.

Se alle arbeider i Cristin

  • Berggren, Stein Arnold; Næsje, Ragnhild Louise; Ludvigsen, Ar & Karlsen, Kristine Høeg (2019). Fantasy meets math.
  • Karlsen, Kristine Høeg & Bjørnstad, Gunhild Brænne (2019). Antologiens overordnede tema og innhold, I: Kristine Høeg Karlsen & Gunhild Brænne Bjørnstad (red.),  Skaperglede, engasjement og utforskertrang. Nye perspektiver på estetiske- & tverrfaglige undervisningsmetoder i pedagogisk virksomhet.  Universitetsforlaget.  ISBN 9788215029979.  Innledning.
  • Karlsen, Kristine Høeg; Bjørnstad, Gunhild Brænne; Hafnor, Johannes & Myhre, Camilla Merete (2019). Magic in Movements! The Art of Teaching Creative Dance through the Cultural Schoolbag.
  • Karlsen, Kristine Høeg; Bjørnstad, Gunhild Brænne; Nesse, Carolline Wahlström; Myhre, Camilla Merete & Hafnor, Johannes (2019). The art of teaching dance through the Cultural Schoolbag in Teacher Education.
  • Karlsen, Kristine Høeg & Lockhart-Pedersen, Virginia (2019). Storyline: Hvorfor Storyline i fremmedspråklæring?.
  • Karlsen, Kristine Høeg; Lockhart-Pedersen, Virginia; Motzfeldt, Gitte Cecilie & Halstvedt, Camilla Blikstad (2019). Hvordan lykkes med Storyline som en tverrfaglig og kreativ undervisningsmetode.
  • Ludvigsen, Ar; Motzfeldt, Gitte Cecilie; Pilskog, Hanne Eik; Karlsen, Kristine Høeg & Rasmussen, Adrian Kristinsønn (2019). Storyline - en tverrfaglig og utforskende undervisning om bærekraftig utvikling.
  • Motzfeldt, Gitte Cecilie; Karlsen, Kristine Høeg; Rasmussen, Adrian Kristinsønn; Pilskog, Hanne Eik & Ludvigsen, Ar (2019). Storyline - tverrfaglig og utforskende undervisning om bærekraftig utvikling.
  • Næsje, Ragnhild Louise; Remberg Høeg, Heidi & Karlsen, Kristine Høeg (2019). Inn i fortellingen, ut i det kreative – En kvalitativ studie av læreres tilbakemeldingspraksis i kreativ skriving i begynneropplæringen i norsk.
  • Rustad, Hilde; Langnes, Tonje Fjogstad; Karlsen, Kristine Høeg; Ørbæk, Trine & Fretland, Reidun Nerhus (2019). Dans og kroppsøvingsutdanninger – hva gjøres hvor og hvordan?. Vis sammendrag
  • Karlsen, Kristine Høeg (2018). Status samarbeid mellom DKS og lærerutdanningen ved Høgskolen i Østfold.
  • Karlsen, Kristine Høeg; Berggren, Stein Arnold; Ludvigsen, Ali Reza; Næsje, Ragnhild Louise & Høeg, Ellen (2018). Teaching early learning in mathematics—qualitative study on student teachers’ experiences with the Storyline approach.
  • Karlsen, Kristine Høeg; Lockhart-Pedersen, Virginia; Bjørnstad, Gunhild Brænne & Høeg, Ellen (2018). Facilitating creative and cross-curriculum learning in teacher education through The Storyline Approach.
  • Karlsen, Kristine Høeg; Lockhart-Pedersen, Virginia; Bjørnstad, Gunhild Brænne & Høeg, Ellen (2018). Teachers-in-team: Promoting innovation and creativity through The Storyline Approach in Norwegian Teacher Education.
  • Karlsen, Kristine Høeg (2017). DKS inn i lærerutdanningen: Lærerens rolle i møte med profesjonell kunst.
  • Karlsen, Kristine Høeg (2017). Presentasjon av bokkapittel i antologien "Veiledning og oppdagelse".
  • Karlsen, Kristine Høeg & Bjørnstad, Gunhild Brænne (2017). "Storyline i grunnskolelærerutdanningen: læring gjennom rollespill og fantasi".
  • Karlsen, Kristine Høeg; Husebye, Birgitte Nordahl; Ørbæk, Trine & Jacobsen, Kjersti Berggraf (2017). Dans & selvoppfatning: 50 kroppsøvingslærere om dansens bidrag til et allsidig og helhetlig kroppsøvingsfag.
  • Karlsen, Kristine Høeg; Nohr, Magnus & Rasmussen, Adrian Kristinsønn (2017). Fleksibilitet i utdanningen – utprøving av nettbasert peer review i et tverrfaglig prosjekt ved avdeling for lærerutdanning.
  • Sørmo, Dag; Jensen, Roald; Karlsen, Kristine Høeg & Hoff-Jenssen, Reidun (2017). Teachers' professional knowledge. A critical analysis of newly qualified teachers' experiences, knowledge and roles - do they matter: for whom and for what?.
  • Karlsen, Kristine Høeg (2016). Feedback under lupen: Utvikling og utprøving av en modell til bruk i forskning på feedback i høyere utdanning.
  • Karlsen, Kristine Høeg & Campos, Corinne Lyche (2015). Embodied Dance Knowledge - four perspectives (editorial). Nordic Journal of Dance – practice, education and research.  6(1), s 3- 5
  • Torhaug, Nina; Husebye, Birgitte Nordahl & Karlsen, Kristine Høeg (2015). Det estetiske som døråpner i det flerkulturelle klasserommet.
  • Karlsen, Kristine Høeg; Pettersen, Roar Charles; Ihlebæk, Hanna Marie & Ese, Jo (2013). Hot air or useful comments? An inquiry into undergraduate students’ perception of feedback – in light of the Norwegian Quality Reform.
  • Pettersen, Roar & Karlsen, Kristine Høeg (2013). Studenters erfaringer med tilbakemeldinger (feedback). Norsk versjon av Assessment Experience Questionnaire (FOU-notat).
  • Karlsen, Kristine Høeg (2012). Development of a grounded model of types of feedback in higher education.
  • Karlsen, Kristine Høeg (2012). Feedback i høyere utdanning – typer av feedback og studenters opplevelse av nytten.
  • Karlsen, Kristine Høeg (2012). Når skapende dans i norsk grunnskole skal vurderes trenger vi noen fagrelaterte vurderingskriterier!.
  • Karlsen, Kristine Høeg (2012). The value of oral feedback: An inquiry into undergraduate student's perception of oral teacher feedback.
  • Karlsen, Kristine Høeg & Karlsen, Joakim (2012). Feedback matters when students are considering what type of learning activities to engage in - Exploring the relationship between feedback-types and students learning activities in higher education.
  • Karlsen, Kristine Høeg & Karlsen, Joakim (2012). Students use of feedback in relation to learning objectives and feedback types.
  • Karlsen, Kristine Høeg & Thorshaug, Cathrine Bull (2012). Kreativ dans og vurdering i grunnskolen.
  • Karlsen, Kristine Høeg & Thorshaug, Cathrine Bull (2012). Kreativ dans og vurdering i grunnskolen.
  • Karlsen, Kristine Høeg (2011). A systematisation of types of feedback;Similarity and diversity; how can types of feedback, developed and used in empirical studies in the field of higher education, be typified?.
  • Karlsen, Kristine Høeg (2011). Hva slags typer av nyttig feedback kan lærere gi studenter.
  • Karlsen, Kristine Høeg (2011). Hva slags typer av nyttig feedback kan lærere/ veiledere gi studenter?.
  • Jenssen, Ragnhild & Karlsen, Kristine Høeg (2008). "Dans, ropte fela!" I K. H. Karlsen and R. Jenssen, (red.), Dans i Skolen 25 år. 1983-2008.
  • Karlsen, Kristine Høeg (2007). Er dette en god dans? En kvalitativ studie av kriterier for vurdering i dans ved en profesjonell ballettskole i Oslo.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 12. juni 2018 16:21 - Sist endret 4. jan. 2019 09:18