Samira Jamouchi

Avdeling for lærerutdanning
English version of this page Stilling
Førstelektor
Kontakt
+4769608124
Studiested
Halden
Kontornr.
044

Faglige interesser

  • Kunstdidaktikk
  • Kunst i skolen
  • Kunstner-lærer
  • Samtidskunst
  • Performative uttrykk og performans 
  • Kunst basert forsking og undervisning

Undervisning

Kunst og håndverk, årstudium

Kunst og håndverk i grunnskolelærerutanningene: for trinn 1-7 og for trinn 5-10

Aesthetics in Nordic educaion and society, engelskspråklig emne

Bakgrunn

Undervisningserfaring:

  • Undervisning i faget kunst og håndverk i universitet og høgskole sektor siden 2005
  • Undervisning på bachelor, master, heltid, deltid, og videreutdanning  
  • Lærerutveksling i Belgia, Nederland, og Spania
  • Formidling av undervisning og FoU på nasjonale og internasjonale konferanser
  • Utstilling av kunstnerisk arbeid i Norge og i utlandet

Utdanning:

  • Master i visuell fag ved fra Académie Royale des Beaux-Arts i Brussel, 1997
  • Master i visuell fag, Avdeling for tekstil ved Kunst høgskolen i Oslo, 2001

Priser og stipend 

  • Ærespris fra studentforening ved Universitet i Oslo i anerkjennelse av innsats til å fremme høyere utdanning. 2008
  • Kåret som “Top 10” for den ledende rollemodell i norsk kulturliv. Fra The Leadership Foundaiton, Oslo. 2007
  • Premie for mitt kunstnerisk arbeid fra Fondation Artistique Horlait – Dapsens. Belgia. 1997
  • Kåret for mitt arbeidet ”Bamboo” (Billedvev i stor format) fra Domaine de la Lice, Belgia. 1994
  • Diverse kunststipend fra Norsk Kulturråd, Fritt Ord, Bildende Kunstneres Hjelpefond, Billedkunstner Vederlagsfond, Lise og Arfinn Hejes Fond.
  • Diverse stipend: Tildel lokalt publiseringsstipend til internasjonale vitenskapelige artikler, internasjonale formidling og kunstutstilling.

Verv

  • Medlem av faglig utvalg for barne- og ungdomskultur. Norsk kulturråd. 2005-2008
  • Oppstart og styremedlem av Norsk Marokkansk Venneforening (NoMaV). 2005-2006

Medlem av

  • Norsk Kunsthåndverkene 
  • Norsk billedkunster
  • Ås kunstforening
  • Halden kunstforening
  • Performance Art Bergen
  • European Textile Network
  • International Society for Education Through Art: InSEA

Publikasjoner

  • Jamouchi, Samira (2020). Affective togetherness in arts education: Lingering on a performative approach to wool felting. Matter: Journal of New Materialist Research.  ISSN 2604-7551.  1(2) . doi: https://doi.org/10.1344/jnmr.v1i2.31840 Fulltekst i vitenarkiv.
  • Jamouchi, Samira (2020). Felting wool, In Khalid Amine (ed.),  Across Borders andThresholds. Performing in Zones of Contact and Friction.  Abdelmalek Essaadi University.  ISBN 978-9920-32-069-6.  -.  s 187 - 210
  • Jamouchi, Samira (2020). Felting wool together and feeling togetherness. A performative approach to visual arts, In Khalid Amine (ed.),  Across Borders andThresholds. Performing in Zones of Contact and Friction.  Abdelmalek Essaadi University.  ISBN 978-9920-32-069-6.  -.  s 197 - 210
  • Jamouchi, Samira (2020). Mat(rester), estetikk og etikk. Kunsten å bringe store bærekraftperspektiver og miljøspørsmål i lokale kontekster, I: Hilde Dybvik & Eivind Karlsson (red.),  Fra bordvers til bildebøker. Mat og måltider i barnelitteraturen.  Fagbokforlaget.  ISBN 9788245032024.  -.  s 199 - 212
  • Jamouchi, Samira (2019). Exploring a Performative Approach to Felting Wool. An autoethnography for two?. The European Journal of Philosophy in Arts Education.  ISSN 2002-4665.  4(01), s 54- 88 . doi: 10.1344/jnmr.v1i2.31840 Fulltekst i vitenarkiv.
  • Jamouchi, Samira (2019). Exploring art and craft in teacher education whilst going toward a performative approach: Some reflections on re-turning and engaging diffractively with felting wool. SIMON FRASER UNIVERSITY EDUCATIONAL REVIEW JOURNAL.  ISSN 1916-050X.  2(1), s 68- 81 . doi: 10.21810/sfuer.v12i1.612
  • Jamouchi, Samira (2018). Living in and learning within urban space: “Visual dialogue” as a creative approach, through performative drawings, to explore and express city life experiences in the subject of art and crafts. Journal of the European Teacher Education Network (JETEN).  ISSN 1749-7213.  13, s 117- 125
  • Jamouchi, Samira (2018). Performance Art and Creative Agency – Meeting Children in Other Ways, In Torgeir Haugen & Kjell Ivar Skjerdingstad (ed.),  Children and Young People, Aesthetics and Special Needs. An Interdisciplinary Approach.  Vidarforlaget AS.  ISBN 978-82-7990-317-8.  10.  s 241 - 265 Vis sammendrag
  • Jamouchi, Samira (2017). Teaching training in art and craft: Drawing as a performative act.. Journal of the European Teacher Education Network.  ISSN 2183-2234.  12, s 1- 12
  • Jamouchi, Samira (2017). Visual dialogue: A drawn conversation about the city of Fez. Synnyt.  ISSN 1795-4843. Vis sammendrag

Se alle arbeider i Cristin

  • Jamouchi, Samira & Samir, Mkadmi (2005). Meeting point. DSV network.  ISBN 8299720508.  196 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Jamouchi, Samira (2020). Images du Maroc d’antan et trois narrations de notre temps.
  • Jamouchi, Samira (2020). Mat(rester), estetikk og etikk.
  • Jamouchi, Samira (2020, 23. april). Samira Jamouchi, un regard d’artiste sur la migration. [Tidsskrift].  Marokko. Vis sammendrag
  • Jamouchi, Samira (2020). Tekstiler, fibre og komposisjoner: Samhandling og affekt i handlinger.
  • Jamouchi, Samira & Klungland, Monica (2020). Performativ tilnærming til materialer og teknikker i kunst & håndverk.
  • Rifki, Aziz & Jamouchi, Samira (2020). L’image réelle et imaginaire du Maroc dans l’art et la littérature. Vis sammendrag
  • Illeris, Helene; Kallio-Tavin, Mira; Klungland, Monica; Jamouchi, Samira; Godin, Marie-Andrée; Pinto, Tiago & Svingen-Austestad, Anna (2019). Artistic inquiry in the making – experiences from a Nordic doctoral course performing research in a local setting.
  • Illeris, Helene; Klungland, Monica; Jamouchi, Samira & Eriksen, Helen (2019). Inhabiting materials – making rhythm – exploring community.
  • Jamouchi, Samira (2019). A performance Talk by Lap-Xuan and Samira.
  • Jamouchi, Samira (2019). About exploring art and craft in teacher education whilst going toward a performative approach: some reflection on re-turning and engaging diffractively with felting wool.
  • Jamouchi, Samira (2019). En kort introduksjon til installasjon og performans kunst.
  • Jamouchi, Samira (2019). Felting wool together and feeling togetherness. A performative approach to visual art..
  • Jamouchi, Samira (2019). Forvandling, tid og prosesser i våre hender.
  • Jamouchi, Samira (2019). Forvandlinger og ullfiber: En performativ tilnærming til faget kunst og håndverk.
  • Jamouchi, Samira (2019). Inhabiting / Living Practice.
  • Jamouchi, Samira (2019). Interferances.
  • Jamouchi, Samira (2019). Interférence.
  • Jamouchi, Samira (2019). Intersection.
  • Jamouchi, Samira (2019). Medlemsutstilling.
  • Jamouchi, Samira (2019). Meeting through iterative gestures of felting. Other contexts, other encounters.
  • Jamouchi, Samira (2019). On performativity - Process and product: Looking at the value of making/doing. As a part of intercultural approaches to Circus, Childlore, Performance ans Installation as a tool in Educational context.
  • Jamouchi, Samira (2019). Tekstil som sosial material (Textile as social material).
  • Jamouchi, Samira (2019). Unfolding aspects of affects. Building relations through a performative approach to art education..
  • Jamouchi, Samira (2019). Vagues horisontales.
  • Aamli, Kari & Jamouchi, Samira (2018, 09. januar). Kreativ tegning i praksis. [Internett].  HiOA.no/Aktuelle saker.
  • Aamli, Kari & Jamouchi, Samira (2018, 07. mars). Pedagogenes møteplass i mars. Når over 600 pedagoger møtes til NERA-konferanse denne uka, vil mange fra fakultet LUI presentere sin forskning for nordiske kollegaer. [Internett].  http://www.hioa.no/Aktuelle-saker/Pedagogenes-moeteplass. Vis sammendrag
  • Jamouchi, Samira (2018). About performance through a performance lecture.
  • Jamouchi, Samira (2018). Ambiguous equilibrium.
  • Jamouchi, Samira (2018, 15. oktober). Faglig og kreativ inspirasjon i Brussel. [Internett].  http://osloregion.org. Vis sammendrag
  • Jamouchi, Samira (2018). Interfering with materials and bodies in motion, creating a together-becoming time-space.
  • Jamouchi, Samira (2018). Inviting teacher students to an embodied meeting with felted wool.
  • Jamouchi, Samira (2018). Kropper og materialer: Vitalisere og visualisere tilblivelse i samhandling.
  • Jamouchi, Samira (2018). Mat(rester), gjenbruk og estetikk. [Video /  DVD].
  • Jamouchi, Samira (2018). Textile material as diverse (re-)sources during intra-action pedagogy.
  • Jamouchi, Samira (2018). Vitalizing and visualizing a together-becoming between bodies and wool.
  • Jamouchi, Samira (2018). Vitalizing and visualizing a together-becoming between bodies and wool. In pictures.
  • Jamouchi, Samira; DallArmellina, Luc & Saajoranta, Kerttuli (2018). Enlightenments, a performance that combine visual arts and spoken words.
  • Jamouchi, Samira (2017). Drawing and playing as a performative act to involve children.
  • Jamouchi, Samira (2017). Fibres de laine et métamorphoses.
  • Jamouchi, Samira (2017). L’enseignement des enseignants en Norvège. Une réflexion: Cours d’art ou expérience artistique?.
  • Jamouchi, Samira (2017). Living in and learning within urban space..
  • Jamouchi, Samira (2017). Performance and agency. A playful approach to visual art.
  • Jamouchi, Samira (2017). Tegning som performativ handling.
  • Jamouchi, Samira (2017). The transformability of materials in a performative approach.
  • Jamouchi, Samira (2017). Visual dialogue. Approching a Moroccan city with images and words..
  • Jamouchi, Samira (2017). Visual dialogue: Kari’s approach to a Moroccan city with drawing, images and words..
  • Jamouchi, Samira (2017). Visuell dialog. Å undersøke byen med tegninger, bilder og ord.
  • Jamouchi, Samira (2016). A performative act in art and craft. An experience to share..
  • Jamouchi, Samira (2016). Dialog, brudd og dis-kontinuitet.
  • Jamouchi, Samira (2016). Dialog, brudd og dis-kontinuitet. Installasjon..
  • Jamouchi, Samira (2016). Drawing and play as a performative act. Alcalà.
  • Jamouchi, Samira (2016). Encounter.
  • Jamouchi, Samira (2016). J'ai perdu mon mouchoire. [Video ].
  • Jamouchi, Samira (2016). Le jeu de la marelle. [Video ].
  • Jamouchi, Samira (2016). PERFORMANCE A playful approach to visual art.
  • Jamouchi, Samira (2016). PERFORMANCE A playful approach to visual arts. Alcalà.
  • Jamouchi, Samira (2016). Performativ forming. Studentene (og senere barna) som subjekt i en kreativ handling.
  • Jamouchi, Samira (2016). Play, stage and materials. The perfromative act of drawing.
  • Jamouchi, Samira (2016). Playful Drawing as Performative Act.
  • Jamouchi, Samira (2016). Visual Dialogue Fez.
  • Jamouchi, Samira (2016). Visual dialogue: A drawn conversation.
  • Jamouchi, Samira (2015). Hvordan kan undervisning være en skapende handling i seg selv?.
  • Jamouchi, Samira (2015). Performativ drawing. [Video ].
  • Jamouchi, Samira (2015). Spikking og bruk av kniven med barn.
  • Jamouchi, Samira & Dybvik, Jeanette Helleberg (2015). Rebelrebel. Art performance.
  • Waterhouse, Ann-Hege Lorvik; Gulpinar, Tona; Hansen, Chatrine; Fehr, Anneke von der; Pape, Nanna Paalgard; Grøteig, Liv; Fønnebø, Bente; Iversen, Trude; Berg, Lise-Kari; Dybvik, Jeanette Helleberg & Jamouchi, Samira (2014). FUNN. Vis sammendrag
  • Jamouchi, Samira (2013). She disappeared behind a long, deep, red line of sadness, during 18 years. At the international ETEN conference. Vis sammendrag
  • Jamouchi, Samira (2010). Obskur dialog.
  • Jamouchi, Samira (2010). Tekstil i samtidskunst.
  • Jamouchi, Samira (2010). Trois rivières. Vis sammendrag
  • Jamouchi, Samira (2009). Synder.
  • Jamouchi, Samira (2008). 2MOVE / Migratory Aesthetics. Utstillingskatalog: 2 Move Video Art Migration. Book+DVD. ISBN 978-84-9689-828-8. Inngår også i: 2MOVE: Ireland. Belfast Exposed 3/5-2/6-2008. Vis sammendrag
  • Jamouchi, Samira (2008). En lukket dør mot Europa. Vis sammendrag
  • Jamouchi, Samira (2008). Installasjon. Vis sammendrag
  • Jamouchi, Samira (2008). Tekstil som kunstuttrykk.
  • Jamouchi, Samira (2008). Went East, Goes North. Vis sammendrag
  • Jamouchi, Samira (2007). Intervju med ungdommer om samtidskunst. I M. Frøyland og K. Røvig Håberg (Red.), Barn og unges meninger om museer.. ABM-skrift.  ISSN 1503-5972.
  • Jamouchi, Samira (2007). Kunst: Fra privat til offentlig rom.
  • Jamouchi, Samira (2007). Skjold.
  • Jamouchi, Samira (2007). Vandring. Vis sammendrag

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 27. feb. 2019 13:41 - Sist endret 1. okt. 2019 09:57