Prosjektet har tre forskningsspørsmål:
- Hvordan kan skoler, barnehager og andre virksomheter legge til rette for gode læringsstrategier og begrunne og utvikle sin aktivitet i virksomheten gjennom reflekterende prosesser?
- Hvordan kan kompetanseheving i veiledning med reflekterende team og bruk av begreper som empowerment og bevisstgjøring gjøre en forskjell i hverdagen for barn og unge, like mye som for ansatte i virksomheten?
- Hvordan kan internasjonale samarbeidsprosjekter og nettverk bidra til resultater med tilsvarende prosjekt?
Prosjektperiode og resultater
Prosjektet startet opp i 2010 og er i første omgang planlagt avsluttet i 2020.
Resultater fra ulike deler av prosjektet er presentert på flere internasjonale konferanser, deriblant ENIRDELM, ATEE og konferansen FOU-i-praksis i Trondheim.
En oversikt over vitenskapelige publikasjoner finnes i publikasjonsoversikten for forskningsgruppen Spesialpedagogikk.