Tamara Kalandadze

Institutt for pedagogikk, IKT og læring
Bilde av Tamara Kalandadze
English version of this page Stilling
Førsteamanuensis
Kontakt
+4769608340
Studiested
Halden
Kontornr.
-

Faglige interesser

  • Åpen og reproduserbar forskning og metaforskning
  • Åpen og reproduserbar "evidence synthesis", inkludert meta-analyser
  • Samskapende forskning
  • Spesialpedagogikk
  • Utviklingspsykologi
  • Pedagogisk-psykologi
  • Forskningsintegritet, forskningskvalitet og forskningskultur
  • Nevroutvikling og nevrodiversitet, Autisme, ADHD, Utviklingsmessige Språkforstyrrelser
  • Psykolingvistikk

Undervisning

Ulike emner på masterprogram i spesialpedagogikk 

Emneansvarlig for Språk og Kommunikasjonsvansker

Emneansvarlig for PhD kurs Åpen og troverdig forskning

Veiledning

Veiledning av masterstudenter ved Høgskolen i Østfold og Universitetet i Oslo

Bi-veileder til stipendiat Malin Dahlby-Skoog ved Karolinska Instituttet. PhD-prosjektet handler om kognisjon og språk hos barn som har fått cochleaimplantat

Bakgrunn

Utdanning:

2019: Doktorgrad i Spesialpedagogikk, Institutt for Spesialpedagogikk, UiO

2008: Mastergrad i spesialpedagogikk, Institutt for Spesialpedagogikk, UiO

2006: Anvendt lingvistikk, Institutt for Lingvistiske og Nordiske studier, UiO

Arbeidserfaring:

  • Førsteamanuensis, Avdeling for Lærerutdanning, Høgskolen i Østfold
  • Førsteamanuensis, Kunnskapssenter for Utdanning, Universitetet i Stavanger
  • Universitetslektor, OsloMet
  • Forsker, Kunnskapssenter for Utdanning, Norges Forskningsråd
  • Doktorgradsstipendiat, Institutt for Spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo

Samarbeid

  • Universitetet i Oslo
  • School of advanced studies, Pavia, Italia
  • University of Calgary, Canada
  • Universitetet i Stavanger
  • Københavns universitet, Danmark
  • Ilia State University (ILIAUNI), Georgia
  • Karolinska Institutet, Sverige
  • University College London
  • University of York 
  • University of Cambridge
  • Florida State University

Andre aktiviteter:

Redaktørarbeid

 

 

Emneord: Det digitale samfunn, DigiEd

Publikasjoner

  • Kalandadze, Tamara & Olsen, Kathrin (2023). Historiske og nåtidige perspektiver på autisme. I Hesjedal, Elisabeth & Furnes, Bjarte Reidar (Red.), Spesialpedagogikk mellom profesjon og disiplin. En utviklingslinje i tre deler. Fagbokforlaget. ISSN 9788245044669. s. 139–158. Fulltekst i vitenarkiv
  • Gourdon-Kanhukamwe, Amélie; Kalandadze, Tamara; Siu Kit, Yeung; Azevedo, Flavio; Iley, Bethan J. & Mai, Phan Jenny [Vis alle 15 forfattere av denne artikkelen] (2023). Opening up understanding of neurodiversity: A call for applying participatory and open scholarship practices. The Cognitive Psychology Bulletin. ISSN 2397-2661. doi: 10.53841/bpscog.2023.1.8.23. Fulltekst i vitenarkiv
  • Korbmacher, Max; Azevedo, Flavio; Pennington, Charlotte R.; Hartmann, Helena; Pownall, Madeleine & Schmidt, Kathleen [Vis alle 30 forfattere av denne artikkelen] (2023). The replication crisis has led to positive structural, procedural, and community changes. Communications Psychology. doi: 10.1038/s44271-023-00003-2. Fulltekst i vitenarkiv
  • Topor, Marta; Pickering, Jade S.; Barbosa Mendes, Ana; Bishop, Dorothy V. M.; Büttner, Fionn & Elsherif, Mahmoud M. [Vis alle 22 forfattere av denne artikkelen] (2023). An integrative framework for planning and conducting Non-Intervention, Reproducible, and Open Systematic Reviews (NIRO-SR). Meta-Psychology. 7. doi: 10.15626/MP.2021.2840. Fulltekst i vitenarkiv
  • Hobson, Hannah; Linden, Audrey; Crane, Laura & Kalandadze, Tamara (2023). Towards reproducible and respectful autism research: Combining open and participatory autism research practices. Research in Autism Spectrum Disorders. ISSN 1750-9467. 106. doi: 10.1016/j.rasd.2023.102196. Fulltekst i vitenarkiv
  • Pownall, Madeleine; Azevedo, Flávio; König, Laura M.; Slack, Hannah R.; Evans, Thomas Rhys & Flack, Zoe [Vis alle 70 forfattere av denne artikkelen] (2023). Teaching open and reproducible scholarship: a critical review of the evidence base for current pedagogical methods and their outcomes. Royal Society Open Science. ISSN 2054-5703. 10(5). doi: 10.1098/rsos.221255. Fulltekst i vitenarkiv
  • Kalandadze, Tamara & Hart, Sara A. (2022). Open developmental science: An overview and annotated reading list. Infant and Child Development. ISSN 1522-7227. doi: 10.1002/icd.2334. Fulltekst i vitenarkiv
  • Kalandadze, Tamara (2022). Quantitative Systematic Reviews: A Lived Experience . I Dikilitas, Kenan & Reynolds, Kate (Red.), Research methods in language teaching and learning : A practical guide. John Wiley & Sons. ISSN 9781119701637.
  • Kalandadze, Tamara; Tonini, Elisabetta & Bambini, Valentina (2021). When Dancers Are Butterflies: How the Brain Understands Metaphors. Frontiers for Young Minds. ISSN 2296-6846. doi: 10.3389/frym.2021.606160. Fulltekst i vitenarkiv
  • Dechsling, Anders; Orm, Stian; Kalandadze, Tamara; Sütterlin, Stefan; Øien, Roald A & Shic, Frederick [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2021). Virtual and augmented reality in social skills interventions for individuals with autism spectrum disorder: A scoping review. Journal of Autism and Developmental Disorders. ISSN 0162-3257. s. 1–16. doi: 10.1007/s10803-021-05338-5. Fulltekst i vitenarkiv
  • Kalandadze, Tamara; Braeken, Johan; Brynskov, Cecilia & Næss, Kari-Anne Bottegaard (2021). Metaphor Comprehension in Individuals with Autism Spectrum Disorder: Core Language Skills Matter. Journal of Autism and Developmental Disorders. ISSN 0162-3257. s. 1–11. doi: 10.1007/s10803-021-04922-z. Fulltekst i vitenarkiv
  • Dechsling, Anders; Shic, Frederick; Zhang, Dajie; Marschik, Peter B.; Esposito, Gianluca & Orm, Stian [Vis alle 10 forfattere av denne artikkelen] (2021). Virtual reality and naturalistic developmental behavioral interventions for children with autism spectrum disorder. Research in Developmental Disabilities. ISSN 0891-4222. 111:103885, s. 1–11. doi: 10.1016/j.ridd.2021.103885. Fulltekst i vitenarkiv
  • Kalandadze, Tamara (2020). Når Knausgård står i hyllen og Per blir bjørn:Forståelse av figurativt språk hos personer med autismespekterforstyrrelse. Norsk tidsskrift for logopedi. ISSN 0332-7256. 66(4), s. 24–29.
  • Wilson, Kaitlyn P.; Steinbrenner, Jessica R. Dykstra; Kalandadze, Tamar & Handler, Lara (2019). Interventions Targeting Expressive Communication in Adults With Autism Spectrum Disorders: A Systematic Review. Journal of Speech, Language and Hearing Research. ISSN 1092-4388. 62, s. 1959–1978. doi: 10.1044/2018_JSLHR-L-18-0219.
  • Kalandadze, Tamar; Valentina, Bambini & Næss, Kari-Anne Bottegaard (2019). A Systematic Review and Meta-analysis of Studies on Metaphor Comprehension in Individuals with Autism Spectrum Disorder: Do Task Properties Matter? Applied Psycholinguistics. ISSN 0142-7164. 40(6), s. 1421–1454. doi: 10.1017/S0142716419000328.
  • Kalandadze, Tamar; Norbury, Courtenay; Nærland, Terje & Næss, Kari-Anne Bottegaard (2016). Figurative language comprehension in individuals with autism spectrum disorder: A meta-analytic review. Autism. ISSN 1362-3613. 22(2), s. 99–117. doi: 10.1177/1362361316668652.
  • Tabakhmelashvili, Tamara (2008). Georgiske læreres holdninger til inkludering av barn med spesielle behov i vanlige skoler i Georgia. Spesialpedagogikk. ISSN 0332-8457. 73(9), s. 34–43.

Se alle arbeider i Cristin

  • Kalandadze, Tamara & Cathrine, Redi (2024). Lived Experiences of Developmental Language Disorder (DLD).
  • Kalandadze, Tamara (2023). Neurodiverse academics call for better inclusion in research. [Internett]. https://www.port.ac.uk/news-events-and-blogs/news/neurodiver.
  • Kalandadze, Tamara (2023). Developmental Language Disorder in Georgia: Terminology and diagnostic criteia .
  • Kalandadze, Tamara (2023). Open Science: What? Why? How?
  • Kalandadze, Tamara (2023). Relationship between language, speech and communication skills and mental health.
  • Kalandadze, Tamara (2023). Utviklingsmessige språkforstyrrelser (DLD).
  • Kalandadze, Tamara & Fredheim, Nina Skajaa (2023). Utviklingsmessige språkforstyrrelser er svært vanlig, men likevel lite kjent og neglisjert. [Internett]. https://www.hiof.no/lusp/om/aktuelt/aktuelle-saker/2023/utvi.
  • Hobson, Hannah; Linden, Audrey; Crane, Laura & Kalandadze, Tamara (2023). Towards reproducible and respectful autism research: Combining open and participatory autism research practices.
  • Kalandadze, Tamara; Tchincharauli, Tinatin; Gabunia, Maia & Djavakhishvili, Nino (2023). Cross-neurotype communication and related needs: the case of Georgia.
  • Dahlby Skoog, Malin; Kalandadze, Tamara; Lyxell, Björn; Karltorp, Eva & Löfkvist, Ulrika (2022). Long-term effects of early age at cochlear implantation on metaphor comprehension and executive functions in Swedish teenagers.
  • Lui, Meng; Kalandadze, Tamara; Grinschgl, Sandra & Lazić, Aleksandra (2022). Mapping the landscape of the open scholarship literature: themes and developments in the social sciences .
  • Kalandadze, Tamara (2022). Åpen og samskapende autismeforskning.
  • Bochynska, Agata & Kalandadze, Tamara (2022). Preregistration: Benefits, challenges, and practical tips by Dr Agata Bochynska.
  • Bochynska, Agata; Quintana, Daniel; Mayor, Julien; Leknes, Siri; Roettger, Timo & Mayiwar, Lewend [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2022). Fram for troverdig forskning: Forskningen må være gjennomsiktig og etterprøvbar. Forskerforum. ISSN 0800-1715. 54(4), s. 38–39.
  • Kalandadze, Tamara (2022). What senior academics can do to support reproducible and open research: a short, three-step guide .
  • Kalandadze, Tamara (2022). 'Pausepraten: live' (S1E5) - Åpen forskning: bare fordeler?
  • Fredheim, Nina Skajaa & Kalandadze, Tamara (2022). Ny ordliste skal forhindre misforståelser blant forskere. [Internett]. Forskning.no.
  • Hart, Sara A.; Kalandadze, Tamara & Bochynska, Agata (2022). RIOT Science Club: Data sharing in developmental science.
  • Fredheim, Nina Skajaa & Kalandadze, Tamara (2022). Ordbruk innen åpen forskning kan skape forvirring. [Internett]. https://www.hiof.no/lusp/pil/forskning/aktuelt/aktuelle-sake.
  • Parsons, Sam; Azevedo, Flavio; Elsherif, Mahmoud M.; Guay, Samuel; Shahim, Own N. & Govaart, Gisela H. [Vis alle 50 forfattere av denne artikkelen] (2022). A community-sourced glossary of open scholarship terms. Nature Human Behaviour. ISSN 2397-3374. doi: 10.1038/s41562-021-01269-4.
  • Pennington, Charlotte; Nordahl-Hansen, Anders ; Bochynska, Agata & Kalandadze, Tamara (2022). A new way of publishing: Registered Reports 2.0 by Dr Charlotte Pennington.
  • Kalandadze, Tamara (2022). Open and Participatory Autism Research.
  • Quintana, Daniel; Kalandadze, Tamara; Bochynska, Agata & Nordahl-Hansen, Anders Johan (2022). RIOT Science Club: Five things about open science that every researcher should know | Dr Dan Quintana.
  • Kalandadze, Tamara (2021). საინფორმაციო ფურცელი ენის განვითარების დარღვევის (ეგდ) შესახებ .
  • Kalandadze, Tamara (2021). RIOT Science Club etablert i Norge av HIØ-forsker.
  • Kalandadze, Tamara (2021). Introduction to Open and Credible Science.
  • Kalandadze, Tamara (2021). Introduksjon til åpen forskning.
  • Azevedo, Flavio; Kalandadze, Tamara & Nordahl-Hansen, Anders Johan (2021). RIOT Science Club Norway: Measuring ideology: Current practices, consequences, and recommendations by Dr Flávio Azevedo.
  • Kalandadze, Tamara & Nordahl-Hansen, Anders (2021). Anna Blir Sarkastisk. Social Sciences and Humanities Research Council of Canada.
  • Kalandadze, Tamara & Vestrheim Cranner., Kristin (2020). Ho endrar forutsetnadene for systematiske kunnskapsoppsummeringar. [Internett]. https://www.uis.no/nb/ho-endrar-forutsetnadene-systematiske-.
  • Wilson, Kaitlyn; Steinbrenner, Jessica; Kalandadze, Tamara & Handler, Larry (2019). ). Communication Interventions for Adults with Autism: A Meta-Analysis.
  • Kalandadze, Tamara (2019). ogopediens dag 6.mars 2019 med Tamara Kalandadze. [Internett]. https://www.youtube.com/watch?v=j19n4F2Eu_o.
  • Kalandadze, Tamara & Vartun, Marika (2019). Forsker avkrefter myte om personer med autisme. [Internett]. Forskning.no.
  • Linda, Berg Kjærås & Kalandadze, Tamara (2019). Ny artikkel sammenstiller studier om metaforforståelse hos personer med autisme.
  • Kalandadze, Tamara (2019). Non-Interventional, Reproducible, and Open Evidence Synthesis (NIROES).
  • Kalandadze, Tamar; Braeken, Johan; Brynskov, Cecilia & Næss, Kari-Anne Bottegaard (2019). Difficulties in Metaphor Comprehension: A Hallmark of Autism Spectrum Disorder or of Poor Structural Language Ability?
  • Kalandadze, Tamara (2018). The Association for Researching and Applying Metaphor. THE METAPHOR COLUMN. Tamara Kalandadze has been interviewed by David O’Reilly.
  • Kalandadze, Tamara (2018). The Association for Researching and Applying Metaphor. THE METAPHOR COLUMN. Tamara Kalandadze interviewed prof Valentina Bambini.
  • Kalandadze, Tamara (2017). Meta-analysis.
  • Kalandadze, Tamara (2017). Figurative Language Comprehension in Individuals with Autism Spectrum Disorder.
  • Kalandadze, Tamara (2016). „ენობრივი და კომუნიკაციური უნარები აუტისტური სპექტრის მქონე ბავშვებსა და მოზარდებში“.
  • Kalandadze, Tamara (2015). Comprehension of figurative/nonliteral Language by persons with Autism Spectrum Disorder (ASD). A meta-analytic review.
  • Munthe, Elaine; Kalandadze, Tamara & Keles, Serap (2021). Språklig og sosial inkludering av minoritetsspråklige barn i barnehage: En kunnskapsoversikt. Kunnskapssenter for utdanning.
  • Kalandadze, Tamara (2019). Making Sense of the Word and the World: Figurative Language Comprehension in Individuals with Autism Spectrum Disorder. 7Letras.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 17. jan. 2020 12:22 - Sist endret 20. nov. 2023 15:34