-
-
-
Kalandadze, Tamara
(2023).
Developmental Language Disorder in Georgia: Terminology and diagnostic criteia .
-
Kalandadze, Tamara
(2023).
Open Science: What? Why? How?
-
Kalandadze, Tamara
(2023).
Relationship between language, speech and communication skills and mental health.
-
Kalandadze, Tamara
(2023).
Utviklingsmessige språkforstyrrelser (DLD).
Vis sammendrag
I alle land, i alle skoler og i alle klasser sitter gjennomsnittlig to elever som strever med å forstå hva andre sier og/eller å finne de riktige ordene for å uttrykke seg. Mange av disse barna fortsetter å streve gjennom skoleårene uten at noen forstår hva de egentlig strever med fordi vanskene de har er usynlige og det ikke finnes en kjent biologisk forklaring på disse vanskene. Dette gjelder altså et av 14 barn, statistisk sett.
Det er nemlig bare 20% av disse barna som blir identifisert, men mange av dem får ikke adekvat hjelp på skolen. Ofte kan disse barna dessverre få merkelapper som ‘lat’, ‘uhøflig’, ‘sjenert’, ‘dum’, ‘en som ikke prøver hardt nok, forstyrrende osv. En av hovedgrunnene til det er at foreldre og lærere har veldig sjeldent hørt om tilstanden disse barna har. Tilstanden heter nemlig Utviklingsmessige Språkforstyrrelser eller DLD som er da forkortet fra den engelske Developmental Language Disorder.
-
Kalandadze, Tamara & Fredheim, Nina Skajaa
(2023).
Utviklingsmessige språkforstyrrelser er svært vanlig, men likevel lite kjent og neglisjert.
[Internett].
https://www.hiof.no/lusp/om/aktuelt/aktuelle-saker/2023/utvi.
Vis sammendrag
Forekomsten av utviklingsmessige språkforstyrrelser (DLD) er om lag fem ganger høyere enn forekomsten av autisme. Til tross for dette, er DLD fremdeles en relativt ukjent tilstand. Forskere vil derfor utvikle ny kunnskap samt finne ut hva som gjøre livet bedre for de som strever med språket.
-
Hobson, Hannah; Linden, Audrey; Crane, Laura & Kalandadze, Tamara
(2023).
Towards reproducible and respectful autism research: Combining open and participatory autism research practices.
-
Kalandadze, Tamara; Tchincharauli, Tinatin; Gabunia, Maia & Djavakhishvili, Nino
(2023).
Cross-neurotype communication and related needs: the case of Georgia.
-
Dahlby Skoog, Malin; Kalandadze, Tamara; Lyxell, Björn; Karltorp, Eva & Löfkvist, Ulrika
(2022).
Long-term effects of early age at cochlear implantation on metaphor comprehension and executive functions in Swedish teenagers.
-
Lui, Meng; Kalandadze, Tamara; Grinschgl, Sandra & Lazić, Aleksandra
(2022).
Mapping the landscape of the open scholarship literature: themes and developments in the social sciences
.
Vis sammendrag
Researchers usually work in silos, without much awareness of or access to what's going on in other fields. The solitary nature of research often means that both within and across social science disciplines, the sharing of information or best practices relating to reproducible scientific methods is difficult. This can lead to a problem of “reinventing the wheel” whilst also resulting in knowledge that is biased or misleading (e.g., believing some finding is unique to a certain field when it’s not). Collating an interdisciplinary database of open scholarship (OS) literature would help address this issue because it can reduce the information barriers and expedite the accumulation of evidence. An interdisciplinary synthesis is particularly necessary as in many fields, particularly those where OS is an emerging topic, efforts are isolated and scattered. Through mapping the landscape of OS literature, an up-to-date picture can be revealed, facilitating a transparent and timely understanding of OS literature in terms of commonalities, uniqueness, and directions for future efforts.
-
Kalandadze, Tamara
(2022).
Åpen og samskapende autismeforskning.
-
Bochynska, Agata & Kalandadze, Tamara
(2022).
Preregistration: Benefits, challenges, and practical tips by Dr Agata Bochynska.
Vis sammendrag
More and more researchers across disciplines are preregistering their hypotheses, methods, and analysis plans before they collect or analyze the data. Preregistration motivates us to think more carefully about research designs, helps prevent manipulating the study outcomes, and increases research transparency and visibility. But how and where do we preregister research studies? In this talk, Agata Bochynska will lay out the benefits and challenges of preregistration and provide practical tips for preregistering studies on Open Science Framework (OSF) – a well-developed platform for research registration and sharing.
-
-
Kalandadze, Tamara
(2022).
What senior academics can do to support reproducible and open research: a short, three-step guide .
Vis sammendrag
Increasingly, policies are being introduced to reward and recognise open research practices, while the adoption of such practices into research routines is being facilitated by many grassroots initiatives. However, despite this widespread endorsement and support, as well as various efforts led by early career researchers, open research is yet to be widely adopted. For open research to become the norm, initiatives should engage academics from all career stages, particularly senior academics (namely senior lecturers, readers, professors) given their routine involvement in determining the quality of research. Senior academics, however, face unique challenges in implementing policy changes and supporting grassroots initiatives. Given that—like all researchers—senior academics are motivated by self-interest, this paper lays out three feasible steps that senior academics can take to improve the quality and productivity of their research, that also serve to engender open research. These steps include changing (a) hiring criteria, (b) how scholarly outputs are credited, and (c) how we fund and publish in line with open research principles. The guidance we provide is accompanied by material for further reading.
-
Kalandadze, Tamara
(2022).
'Pausepraten: live' (S1E5) - Åpen forskning: bare fordeler?
Vis sammendrag
De fleste av oss har opplevd å ikke ha tilgang til en artikkel som er bak en betalingsmur, eller at et vitenskapelig tidsskrift ikke ville innta/har avslått en artikkel rett og slett fordi artikkelen ikke rapporterer nye, statistisk signifikante og banebrytende funn. Disse og andre strukturelle problemer i akademia har ført til diskutable forskningspraksiser som for eksempel HARKing og p-hacking, for å nevne noe. Disse praksisene har resultert i ulike gjennomgripende problemer i forskning på tvers av felt/disipliner. Noen omtaler disse problemene som replikasjons- eller reproduserbarhetskrise.
Som en av responsene til disse problemene har åpen forskning (open science, open scholarship) blitt foreslått. Åpen forskning er et paraplybegrep som spenner over et vidt spekter av vitenskapelige prinsipper og praksiser. Åpen forskning har i løpet av det siste tiåret gradvis endret måten forskere gjør jobben sin på/forsker på og har fått en viktig posisjon i strategier og retningslinjer for forsking. Mens mange forskere i økende grad anvender praksiser for åpen forskning i sitt arbeid, har vi fremdeles en lang vei å gå. I denne episoden diskuterer vi om det bare er fordeler med åpen forskning.
-
Fredheim, Nina Skajaa & Kalandadze, Tamara
(2022).
Ny ordliste skal forhindre misforståelser blant forskere.
[Internett].
Forskning.no.
Vis sammendrag
Både ferske og erfarne forskere kan føle seg fullstendig overveldet av ord og uttrykk i forskningen.Særlig innen det som kalles åpen forskning kan det oppstå forvirring.
Åpen forskning handler blant annet om å gjøre forksningsprosessen åpen for alle. Dette inkluderer blant annet manuskripter, gjerne kalt «preprints», som forskere gjør tilgjengelig allerede før det er fagfellevurdert og eventuelt publisert.
Fagfellevurdering er kvalitetssikring av fagartikler eller bøker ved at eksperter innenfor faget kritisk vurderer bidraget før publikasjon.
Forhåndsinnsendte manuskript som inneholder en detaljert plan for en planlagt forskningsstudie av forskere, såkalte «registered reports», skal også gjøres åpent tilgjengelig i de nye åpne forskningsprosessene.
En slik åpenhet skal styrke kvalitet og troverdighet. Hele forskningsprosessen og kunnskapen skal være fritt tilgjengelig på tvers av fagmiljøer, sektorer og land.
Åpen forskning blir også brukt til å gjøre vitenskapelige artikler, bøker eller bokkapitler gratis og tilgjengelig for alle på nettet. Dette står i motsetning til «lukket forskning» der man ofte må betale for å få tilgang.
-
Hart, Sara A.; Kalandadze, Tamara & Bochynska, Agata
(2022).
RIOT Science Club: Data sharing in developmental science.
Vis sammendrag
In this talk, Dr Sara Hart talked about her experiences in creating a data repository and otherwise supporting open science, as well as working with her research community to understand hesitations around data sharing and support those towards open data goals.
-
Fredheim, Nina Skajaa & Kalandadze, Tamara
(2022).
Ordbruk innen åpen forskning kan skape forvirring.
[Internett].
https://www.hiof.no/lusp/pil/forskning/aktuelt/aktuelle-sake.
Vis sammendrag
Både ferske og godt etablerte forskere kan føle seg fullstendig overveldet av ord, begreper og uttrykk som brukes når det snakkes om forskning generelt og om «åpen forskning» spesielt. En ny elektronisk og fritt tilgjengelig ordliste skal fungere som et nyttig hjelpemiddel for å hindre forvirringen og misforståelser.
-
-
Pennington, Charlotte; Nordahl-Hansen, Anders ; Bochynska, Agata & Kalandadze, Tamara
(2022).
A new way of publishing: Registered Reports 2.0 by Dr Charlotte Pennington.
Vis sammendrag
Growing concerns of replicability and reproducibility have ushered in fast-paced changes to scientific reform under the umbrella term of ‘open science’. We now understand that such concerns stem from academic incentives that reward novel surprising results and quantity over quality which fuel a range of questionable research practices. Study preregistration and Registered Reports (RRs) represent two open science initiatives that aim to improve research quality and rigour, and emerging empirical research demonstrates their effectiveness. However, neither are perfect. This talk will outline study preregistration and the standard Registered Report model before introducing a new form of Registered Reports that reshape academic publishing – Peer Community In Registered Reports (PCI RR). PCI RR is a community-driven initiative that reviews and recommends RRs across the full spectrum of STEM, medicine, social sciences, and humanities. Upon receiving In Principle Acceptance (IPA) of a Stage 1 manuscript, authors are then free to choose from a range of ‘PCI friendly journals’ who agree to publish the Stage 2 manuscript without the need for additional peer review. PCI RRs, therefore, represent an exciting new way of publishing that puts the authors back in control.
-
Kalandadze, Tamara
(2022).
Open and Participatory Autism Research.
-
Quintana, Daniel; Kalandadze, Tamara; Bochynska, Agata & Nordahl-Hansen, Anders Johan
(2022).
RIOT Science Club: Five things about open science that every researcher should know | Dr Dan Quintana.
-
Kalandadze, Tamara
(2021).
საინფორმაციო ფურცელი ენის განვითარების დარღვევის (ეგდ) შესახებ .
Vis sammendrag
The DLD Fact Sheet has been developed as a helpful resource to share with people from a variety of settings. Thank you to the many volunteers who have translated these materials. All translated Fact Sheets are listed alphabetically by language.
Disclaimer – the DLD Fact Sheet has been translated into languages other than English with the support of volunteer translators. This has been undertaken by translating into the local language and then translating back to English to check validity. If you have any feedback, please email hello@radld.org
-
Kalandadze, Tamara
(2021).
RIOT Science Club etablert i Norge av HIØ-forsker.
Vis sammendrag
RIOT Science Club (http://riotscience.co.uk/) har fått en norsk avdeling, som er startet og ledes av førsteamanuensis Tamara Kalandadze. Tanken bak RIOT Science Club er å øke bevissthet om, og gi opplæring om reproduserbar, transparent, åpen og tilgjengelig forskning på tvers av fagfelt.
-
Kalandadze, Tamara
(2021).
Introduction to Open and Credible Science.
-
Kalandadze, Tamara
(2021).
Introduksjon til åpen forskning.
-
Azevedo, Flavio; Kalandadze, Tamara & Nordahl-Hansen, Anders Johan
(2021).
RIOT Science Club Norway: Measuring ideology: Current practices, consequences, and recommendations by Dr Flávio Azevedo.
-
Kalandadze, Tamara & Nordahl-Hansen, Anders
(2021).
Anna Blir Sarkastisk.
Social Sciences and Humanities Research Council of Canada.
-
Kalandadze, Tamara & Vestrheim Cranner., Kristin
(2020).
Ho endrar forutsetnadene for systematiske kunnskapsoppsummeringar.
[Internett].
https://www.uis.no/nb/ho-endrar-forutsetnadene-systematiske-.
Vis sammendrag
Tamara Kalandadze ved Kunnskapssenter for utdanning (KSU), Universitetet i Stavanger, er del av eit internasjonalt team som utviklar nye retningslinjer for systematiske kunnskapsoppsummeringar
-
-
Wilson, Kaitlyn; Steinbrenner, Jessica; Kalandadze, Tamara & Handler, Larry
(2019).
). Communication Interventions for Adults with Autism: A Meta-Analysis.
-
Kalandadze, Tamara
(2019).
ogopediens dag 6.mars 2019 med Tamara Kalandadze.
[Internett].
https://www.youtube.com/watch?v=j19n4F2Eu_o.
Vis sammendrag
Det er ikke autisme som gjør at noen ikke forstår billedlig språk - det skyldes heller språkvansker, sier Tamara Kalandadze ved Institutt for spesialpedagogikk i forbindelse med årets Logopediens dag.
-
Kalandadze, Tamara & Vartun, Marika
(2019).
Forsker avkrefter myte om personer med autisme.
[Internett].
Forskning.no.
Vis sammendrag
Mange tror at personer med autisme tolker alle uttrykk bokstavelig. Men ny forskning viser at det er vanlige språkvansker – og ikke autisme – som kan stå i veien for å forstå ironi og metaforer.
-
Linda, Berg Kjærås & Kalandadze, Tamara
(2019).
Ny artikkel sammenstiller studier om metaforforståelse hos personer med autisme.
Vis sammendrag
Tamara Kalandadze har publisert en artikkel i anerkjente Cambridge University Press ved tittelen «A systematic review and meta-analysis of studies on metaphor comprehension in individuals with autism spectrum disorder: Do task properties matter?»
-
Kalandadze, Tamara
(2019).
Non-Interventional, Reproducible, and Open Evidence Synthesis (NIROES).
-
Kalandadze, Tamar; Braeken, Johan; Brynskov, Cecilia & Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2019).
Difficulties in Metaphor Comprehension: A Hallmark of Autism Spectrum Disorder or of Poor Structural Language Ability?
-
-
Kalandadze, Tamara
(2018).
The Association for Researching and Applying Metaphor. THE METAPHOR COLUMN. Tamara Kalandadze has been interviewed by David O’Reilly.
-
Kalandadze, Tamara
(2018).
The Association for Researching and Applying Metaphor. THE METAPHOR COLUMN. Tamara Kalandadze interviewed prof Valentina Bambini.
-
-
-
Kalandadze, Tamara
(2017).
Meta-analysis.
-
Kalandadze, Tamara
(2017).
Figurative Language Comprehension in Individuals with Autism Spectrum Disorder.
-
Kalandadze, Tamara
(2016).
„ენობრივი და კომუნიკაციური უნარები აუტისტური სპექტრის მქონე ბავშვებსა და მოზარდებში“.
-
Kalandadze, Tamara
(2015).
Comprehension of figurative/nonliteral Language by persons with Autism Spectrum Disorder (ASD). A meta-analytic review.
-
Munthe, Elaine; Kalandadze, Tamara & Keles, Serap
(2021).
Språklig og sosial inkludering av minoritetsspråklige barn i barnehage: En kunnskapsoversikt.
Kunnskapssenter for utdanning.
-
Kalandadze, Tamara
(2019).
Making Sense of the Word and the World: Figurative Language Comprehension in Individuals with Autism Spectrum Disorder.
7Letras.