BEvegelse, FRIluftsliv og helsefremmENDE LÆRINGsmiljøer (Befriende læring)

Denne forskningsgruppen har sitt utspring i fagmiljøet for naturfag, helse og kroppsøving ved Fakultet for lærerutdanninger og språk og forsker på blant annet på naturen som læringsarena.

Om oss

Vi er en nyopprettet forskningsgruppe som har et mål om å utvikle kompetanse og kunnskap knyttet til fagområdene:

  • Bevegelse: fysisk aktivitet, trening, kroppen og bevegelse, læring i bevegelse o.l.
  • Friluftsliv: uteundervisning, naturferdsel, naturforståelse, naturglede, o.l.
  • Helsefremmende læringsmiljøer: fysisk aktiv læring, livsmestring, inkluderende læringsmiljøer, innovative arbeidsmåter som fremmer helse og læring o.l.

Det er videre et mål at forskningen og kompetansen som utvikles i gruppen skal bidra til å gi studenter ved Høgskolen i Østfold dypere innsikt i utfordringer knyttet til temaene og gi dem bedre kompetanse og verktøy til å praktisk løse disse utfordringene når de kommer ut i arbeid.

Åpne aktiviteter 2022 

Aktivitetsplan for 2022 vil bli publisert i begynnelsen av mars. 

Samarbeidspartnere

Gruppen har et samarbeid med Viken Fylkeskommune og Røre Viken og Fredrikstad kommune gjennom deres arbeid med ‘flere mennesker, mer aktive, enda oftere’.

Flere av gruppemedlemmene har også et formalisert samarbeid med Olympiatoppen Østlandet. I tillegg samarbeider vi med flere lokale idrettslag som spiller på høyt nivå om forskning og utvikling og er involvert i HiØs Idrettsmedisinsk Testlaboratorium (IMTL).

Deltagere i gruppen har også samarbeid med forskere ved en rekke norske universiteter og høgskoler, blant annet:

Prosjekter og arbeid som er underveis

  • ‘Dybdelæring gjennom progresjonsplaner – et alternativ for å sikre god kontinuitet og bredden av kompetanser i faget’. Bokkapittel i en redaktørstyrt og fagfellevurdert bok om kroppsøving (Husebye, Tangen & Farholm).
  • ‘Facilitating motivation for physical activity and improving physical and motor skills among 5th grade students through community work carried out by athlete from the local sports club’ Fagfellevurdert artikkel i internasjonalt tidsskrift (Sveen, Oseland & Farholm).
  • ‘Selvbestemmelsesteori og mental helse’. Bokkapittel i en norsk fagbok om Selvbestemmelsesteori (Bentzen & Farholm).
  • ‘Hva driver den kreative prosessen i et multimodalt perspektiv’. Fagfellevurdert artikkel (Husebye, Karlsen, Brynildsen, Hansen)
  • Forventinger og treningseffekt blant toppidrettsutøvere. Oppfølgingsstudie av tidligere publisert artikkel. Fagfellevurdert artikkel in internasjonalt tidsskrift. (Lindberg, Sveen m.fl)
  • ‘Fra lek til alvor - Om kompetanseutvikling i kroppsøving og fagets potensiale. Bokkapittel i norsk fagbok om overganger i skolen (Husebye & Tangen).
  • ‘Utviklingsprosesser i kroppsøvingsfaget’. Fagfellevurdert artikkel (Husebye, Tangen & Moen)
  • ‘A go-pro look at toddlers’ risk-assessment and risk-management’. Fagfellevurdert artikkel i internasjonalt tidsskrift (Tangen, Olsen & Sandseter)
  • Hvordan legger skolene til rette for friluftsliv og uteundervisning i henhold til Fagfornyelse (prosjektskisse under utarbeidelse).

I profilen til hvert gruppemedlem finner du en fullstendig oversikt den enkeltes publikasjoner, mediebidrag og faglige formidling.

Deltakere

Emneord: bevegelse, friluftsliv, naturferdsel, ferdsel i naturen, helsefremmede læringsmiljøer
Publisert 11. feb. 2022 14:44 - Sist endret 15. feb. 2022 15:45