Didaktikk i matematikk, naturfag og teknologi (DiMaNaTe)
Denne forskningsgruppen har sitt utspring i matematikk- og naturfagsmiljøet ved Fakultet for lærerutdanninger og språk og forsker på didaktikk i realfag i lærerutdanningen.
Om oss
Vi er en gruppe ansatte fra matematikk og naturfag som har som mål å utvikle forskning med en tydelig profil rettet mot didaktikk i realfag i lærerutdanningen. Ved HiØ er matematikk et masterfag som mange studenter velger. Studenter har og muligheter til å knytte naturfag inn i sine masteroppgaver. Det er vesentlig at vi gjennom forsknings- og utviklingsarbeid bidrar til å utvikle et kompetent veiledningskorps for disse studentene.
Medlemmene i DiMaNaTe har kommet inn i gruppen med ulike forskningsprofiler. Vi har grupper av medlemmer med kompetanse i programmering i realfagene, matematikk og språk, og innen demokrati og realfag (bl.a. kritisk matematikkdidaktikk). I tillegg arbeider flere enkeltmedlemmer med utviklingsprosjekt knyttet til grunnutdanning og masterutdanning som også har potensiale til å bli utviklet til nye forskningsprosjekt. På lenger sikt ønsker vi også å knytte masterstudenter til forskningsgruppen.
Eksterne samarbeidspartnere
Prosjekt sammen med Høgskolen på Vestlandet, representert ved Tamsin Meaney
Aktiviteter høsten 2021
- Deltar på Diku-søknad om syklus II knyttet til profesjonsfaglige samtaler.
- Presentasjoner med påfølgende diskusjoner. Målet er å støtte medlemmenes framdrift i arbeid med publisering og eventuelle presentasjoner på konferanser (nasjonale og internasjonale), og få kjennskap til andre medlemmers prosjekter og bli inspirert av hverandre.
- Høstens innlegg er knyttet til IKT og algebraisk tenkning som er et fokusområde for store deler av medlemmene.
- Arbeide med dokumentanalyse knyttet til begrepet «kritisk» og hvordan dette blir brukt i læreplanen i matematikk og naturfag. Målet er å skrive en artikkel sammen.
- Etablere et felles utgangspunkt for mulige forskningsprosjekt der matematikk og naturfag er fokusfag. Vi har invitert førsteamanuensis i naturfag, Idar Mestad fra HVL, som vil presentere det tverrfaglige argument-prosjektet han er en del av.
Deltakere
- Toril Eskeland Rangnes (Leder)
- Stein Arnold Berggren
- Johan Per Ivar Bo Bredberg
- Natalia Bredrup
- Said Hadjerrouit
- Khaled Ben Latief Jemai
- Pål Espen Olvik Jom
- Odd Tore Kaufmann
- Ar Ludvigsen
- Marianne Maugesten
- Monica Nordbakke
- Shipra Sachdeva
- Henrik Stigberg
- Susanne Koch Stigberg
- Josef Thingnes