Geir Afdal

Geir Afdal

Avdeling for lærerutdanning

Professor Mobil: 994 04 070 Tlf. arbeid: 69608227 Fax: 69 21 50 02 Tlf. privat: 69 19 23 50 Kontornr.: Rom A1-025 contacts
Arbeidsområde:

Geir Afdal er professor II i religionspedagogikk med spesielt ansvar for FOU-veiledning. Han har hovedstilling ved Det teologiske Menighetsfakultet, Oslo og har tidligere arbeidet blant annet ved Høgskolen i Finnmark og Universitetet i Tromsø og vært gjesteforsker ved Claremont School of Theology, Los Angeles.

Afdal har forskningsmessig arbeidet innenfor områdene pedagogikk, etikk og samfunn, samt religionsdidaktikk. Han har blant annet skrevet boken Tolerance and Curriculum, utgitt på tyske Waxmann Verlag og vært medforfatter til boken Tro, livstolkning og tradisjon (Universitetsforlaget).

Utdanning:

Grad:

Doktorgrad / Ph.D.
  • Doktorgrad:


    Being tolerant is considered important by most people. Tolerance is about navigating in societies of increased difference - societies where neighbours, colleagues, groups of people, even children and spouses are of different opinions and live different than you do. Besides, the “navigator”, or the self, is experienced as more complex and changing than ever before. The larger differences in a society, the more pressing the issue of tolerance is.


     


    But what does, however, tolerance mean? It is an ideal most people can agree with. But the process of identifying it clearer often leads to confusion and disagreement. This study raises the question what tolerance means in a specific multicultural context, namely education. What does tolerance mean to teachers? And does tolerance mean the same for teachers as in national curricula and in theories of tolerance? 

Forskning:

Fag-/kompetanseområder:

  • Historie, religion, idèfag: (Gir ekspertkommentarer)
  • Lærer- og lektorutdanning: (Gir ekspertkommentarer)
  • Pedagogiske fag: (Gir ekspertkommentarer)

Cristin (Current Research Information System in Norway):

http://www.cristin.no/as/WebObjects/cristin.woa/wa/fres?sort=ar&pnr=318889&la=no&action=sok

Publikasjoner: