KORONAKRISE: HiØ tilbyr nå åpen telefonlinje for studentene

Koronakrisen har snudd opp ned på studiehverdagen for mange. Nå får studenter som ønsker noen å snakke med tilbud om å ringe «Hjertetelefonen».

NYTT TILBUD TIL ALLE STUDENTER: Hjertetelefonen er et ekstraordinært tilbud til alle studenter i koronakrisen. Ringer du 69 60 80 80 på hverdager mellom 10.00 og 18.00 får du snakke med en av høgskolens studiekonsulenter. (Illustrasjonsbilde: Bård Halvorsen, HiØ)

Hjertetelefonen er et helt nytt og midlertidig tilbud til alle studenter som ønsker noen å snakke med. Ringer du 69 60 80 80 får du snakke med en av høgskolens studiekonsulenter. Telefontilbudet er tilgjengelig alle hverdager mellom 09.00 og 16.00. 

- Med Hjertetelefonen ønsker HiØ å forebygge alenefølelse og gi studentene ved høgskolen en trygghet for at vi bryr oss veldig om hvordan de har det, i den nye situasjonen som har oppstått. Vi vet at en følelse av tilknytning til lærestedet er en viktig faktor med tanke på å lykkes med faglige mål, forteller rådgiver Tone Skråning.

Hun koordinerer det nye servicetilbudet og er en av flere ansatte i Seksjon for studenttjenester som vil besvare henvendelser til Hjertetelefonen. 

Det trenger ikke være helt krise

Skråning forteller at koronakrisen har ført til at mange studenter nå har mindre sosial kontakt, endrede rutiner og noen skal plutselig kombinere studier med barn som plutselig er hjemme hele dagen. I tillegg er det studenter som sliter med økonomiske bekymringer eller bekymringer for egen eller andres helse.- Vi vet at studiehverdagen er veldig forandret, og at en del studenter, som alle andre i samfunnet, føler stor usikkerhet rundt hvordan de skal mestre den nye situasjonen som har oppstått, sier hun.


«Vi bryr oss om deg. Vi vil at du skal lykkes med studiene, selv om situasjonen nå er veldig uvant. Vi er her for deg, og du kan ringe oss hvis du har spørsmål, er frustrert, eller bare ønsker en hyggelig person å prate med!»
Hilsen fra studiekonsulentene ved Høgskolen i Østfold
 

 

HØRER GJERNE FRA DEG: Studiekonsulent og koordinator for Hjertetelefonen, Tone Skråning. 

Skråning er imidlertid tydelig på at Hjertetelefonen ikke er et tilbud kun for studenter som sliter tungt og føler de er i en krise, men at de er snakk om et lavterskeltilbud til alle HiØ-studenter.

- Særlig fordi det blir mindre sosial kontakt, ønsker vi å opprette en telefon med den lavest mulige terskel. Tilbudet skal gi mulighet for å få svar på spørsmål, men vi tar oss veldig gjerne tid til bare en hyggelig prat dersom noen føler at dagene blir litt lange, forsikrer hun.

Strever med ulike utfordringer

Med Hjertetelefonen ønsker høgskolen å gå bredt ut og ha et tilbud for både studenter som: trenger litt hjelp og støtte for å få struktur på dagen er bekymret eller kjenner seg alene bare trenger et hyggelig menneske å prate med.

Oppfordringen fra studiekonsulentene er følgende: Ring oss gjerne!

- Hjertetelefonen er et tilbud om å ta kontakt med HiØs studieveiledere hvor studenter kan ringe oss uten å ha noen bestemt «grunn», for eksempel knyttet til psykiske helseutfordringer, understreker Skråning.

Selv om koronakrisen har ført til at høgskolen nå holder stengt så jobber studiekonsulentene som før og er hver dag tilgjengelig på mail og telefon via Skype. I de ukene som høgskolen har vært stengt har studenter tatt kontakt med mange ulike spørsmål og problemstillinger. 

- Noen har problemer med å opprettholde gode studievaner/beholde motivasjon og læringstrykk mens andre har vanskeligheter med å konsentrere seg om studier når de må studere på samme sted som de bor, forteller Skråning.

I tillegg til rent praktiske spørsmål knyttet til digitale eksamener og pensumlitteratur er det også studenter som tar kontakt fordi de er bekymret for egen økonomi og dårligere utsikter på jobbmarkedet som følge av krisen.  

Mulig å få hjelp også i påsken

Hjertetelefonen kommer i tillegg til de tjenestene som Studentsamskipnaden i Østfold (SiØ) tilbyr og som inkluderer chat, video- og telefonsamtaler. Dette er også er et lavterskeltilbud der alle kan ta kontakt.

- Vi kommer også til å ha en åpen telefontjeneste i påsken, men med en noe mer begrenset åpningstid enn Hjertetelefonen. Informasjon om alle tilbudene våre blir fortløpende oppdatert på hjemmesidene våre i de ulike avdelingene.

Det forteller Asbjørn Lie Waula som er virksomhetsleder for studentmiljø/velferd og kommunikasjon i SiØ.  Informasjon om SiØs tilbud finner du her.

HOLDER OGSÅ ÅPENT I PÅSKEN: Asbjørn Lie Waula i SiØ forsikrer at de også er tilgjengelige for henvendelser fra studenter i påsken. 

Waula opplyser at SiØ også har opprettet en «aktivitetsside» med tips og råd til hva man kan drive med i denne perioden. Denne siden finner du her. 

Skråning sier Seksjon for studenttjenester har et veldig godt samarbeid med SiØ Råd og helse og at sammen forsøker å ivareta studentene i en vanskelig periode.   
- Hjertetelefonen er et supplement til SiØ Råd og helse sitt tilbud, forklarer hun. 

I forbindelse med påske så vil Hjertetelefonen være stengt mellom onsdag 8. april klokka 12.00 og tirsdag 14.april klokka 10.00, men denne perioden vil altså SiØ tilby åpen telefontjenesten (som beskrevet tidligere i denne saken red.anm.).  

Av Ann-Kristin Johansen
Publisert 2. apr. 2020 13:30 - Sist endret 15. apr. 2020 10:00