Økende interesse for enkle og sosiale treningstilbud blant studentene

Koronakrisen har ført til økt interesse for de fysiske aktivitetene i regi av studentsamfunnene. Men hvilke lavterskeltilbud finnes for deg som student og hvorfor bør du egentlig ta deg tid til å trene? 

Studentleder avbildet i treningsrommet på det nye hybelhuset på Bjølsen.

GLAD FOR ALLE TRENINGSTILBUD: Studentleder Marte Skjennem sier studentene ønsker muligheten til å trene i koronatiden og er glad det finnes flere gode alternativer. Her er hun avbildet på det nye treningsrommet på Bjølstad som er tilgjengelig for beboerne der. 

Foto: Ann-Kristin Johansen

- Studentene ønsker fysisk aktivitet, sier Marte Skjennem som er studentleder ved Høgskolen i Østfold. 

Koronakrisen har kanskje lagt en demper på aktiviteten i samfunnet generelt, men samtidig kan det se ut som om unntakstilstanden har vekket treningslysten blant studentene. I likhet med «koronavåren» er studentlivet også denne høsten langt fra det normale. Mye undervisning foregår digitalt og den fysiske tilstedeværelsen på campus er mindre. For å få bedre oversikt over hva studentene mener om det nye studentlivet, arrangerte studentparlamentet en kombinert fysisk og digital workshop i september med tittelen «Hvordan møter vi studentene?». Her kom det blant annet klart frem at fysisk aktivitet er viktig for studentene. 

I rapporten som ble utarbeidet i etterkant av seminaret heter det blant annet at:
"Fysisk aktivitet og helse er viktig for studentene og lavterskeltilbud som Halden Studentsamfunn (HSS)/Fredrikstad Studentsamfunn (FSS) har er tydelig noe studentene ønsker, ettersom det oppleves som mer lavterskel enn å skulle ta kontakt med lokale idrettslag for å trene med dem. Kun de som allerede er aktive i spesifikke idretter fra andre hjemkommuner vil gjøre dette.»

I workshoper kom det også frem at studentene ønsker seg et tilbud som kombinerer fysisk aktivitet og sosialt samvær. Et aktivitetstilbud som ikke finnes i dag, men som mange har uttrykt et ønske om er en turgruppe drevet at studenter og, eller ansatte.

Bra for kropp og hode

Fysisk aktivitet i form av en gåtur, alene eller sammen med andre, er et smart valg også ifølge forsker Therese Fostervold Mathisen

- Det er det helt klart effektfullt å bryte opp stillesittingen med korte turer der du frigjør deg litt fra fokuset. Gjerne ut i frisk luft! Bevegelse fremmer god væskesirkulasjon og stoffutveksling i kroppen; også hjernen, forklarer hun.

Bildet viser studenter på idrettsbanen.
SKAPER TILHØRIGHET: Fysisk aktivitet kan gi følelsen av et sosialt fellesskap og gir mestringsfølelse. Bildet er tatt i forbindelse med tidligere olympiske leker ved HiØ. Foto: Bård Halvorsen 

Forskeren sier fysisk aktivitet er viktig for god mental helse og kanskje spesielt viktig nå under koronakrisen.
- Fysisk aktivitet forebygger, demper symptomer og gjør de enklere å håndtere. Den sosiale biten av fysisk aktivitet er vel så viktig, og gir følelse av tilhørighet, sosialt fellesskap og egenverdi i det å være en del av et spill man sammen skal mestre, sier Fostervold Mathisen.

Basert på din egen erfaring og forskning, hvor viktig vil du si at kosthold og trening er for å prestere som student?

- Dette er elementer i livsstilen som absolutt har dokumenterte sammenhenger med god skoleprestasjon. Det handler om at sunt kosthold med regelmessig måltidsmønster, og regelmessig fysisk aktivitet, er knyttet til bedre kognitiv prestasjon (for eksempel det å lære, det å huske, det å være kreativ). Noen studier viser faktisk at ikke bare er regelmessig fysisk aktivitet bra for å lære bedre, men om det skjer samtidig som læringen, så kan det virke ekstra bra. Så hva med å ta seg en kort tur ut i godt tempo, eller med litt ball-dribling mens man repeterer siste timens lesing?

"Fysisk aktivitet er viktig for god mental helse, og kanskje spesielt viktig i en periode som Covid-19 har bydd på – der ensomhet, depresjon og angst kan trigges eller forsterkes."
Therese Fostervold Mathisen, forsker ved HiØ

Studentleder Marte Skjennem har selv alltid vært aktiv blant annet innen håndball og fotball og forstår godt at studentene synes det er utfordrende med de sosiale begrensingene som koronakrisen fører med seg. Hun har selv prioritert fysisk aktivitet høyt i studietiden og mener det har hatt en positiv effekt på de akademiske prestasjonene.

- For min del så har trening gitt meg både struktur og energi. Da jeg skrev på bacheloroppgaven min var hverdagen litt tung og det ble mye stillesitting. I den perioden trente jeg hver dag. Det ble en pause i studiehverdagen hvor jeg fikk ut frustrasjon og treningen ga meg nye giv når jeg gikk tilbake til bøkene, sier hun.

Pågang hos studentsamfunnene

Emilie Ying Ulstad Hovland er leder i Fredrikstad Studentsamfunn og sier de har erfart en økende interesse for aktivitetstilbudene i regi av FSS denne høsten.

- Vi merker at det er en del mer pågang. Vi har til og med opplevd at folk har stått på venteliste for å kunne delta på treninger, sier hun.

Les mer om Fredrikstad Studentsamfunn

FSS på Facebook

Hovland tror innføring av påmelding i forkant og et begrenset antall plasser har ført til økt interesse.  FSS IL har klart å opprettholde et variert treningstilbud og tilbyr fotball, håndball og volleyball. For øyeblikket er det 2 fotballtreninger i uken, en håndballtrening og to volleyballtreninger. 

- Dette er et lavterskeltilbud for de studentene som ønsker å trene, samt være sosiale. Man trenger ikke å ha noen forkunnskaper om idretten, det har de muligheten til å lære der», sier hun. 

På grunn av smittevern så er det regler i henhold til det å melde seg på treningene og FSS IL bruker appen Spond for å klare å loggføre oppmøte. 

- Her må alle som ønsker å være med, registrere seg og svare på om de kommer på trening eller ikke. Dette er et krav som vi setter for å gjøre organiseringen lettere, forklarer Hovland. 


Volleyball-boom

Studentsamfunnet i Halden tilbyr også flere aktiviteter.  
- Vi står selvfølgelig i litt utfordrende tider og kan ikke holde fysiske arrangementer når det kommer til temafester som vi har pleid å holde tidligere år. Men vi har lag og foreninger som fortsatt er aktive og har god kontroll når det kommer til smittevern dersom det er fysisk oppmøte, sier leder Fredrik Olsvold.

Les mer om Halden Studentsamfund

Halden Studentsamfund på Facebook

HSS tilbyr blant annet volleyball på mandager og fredager i gymsalen på campus i Halden. Volleballklubben har opplevd stor pågang i høstsemesteret. 

Bildet viser studenter som spiller sandvolleyball på campus
FLERE SOM VIL SPILLE SAMMEN: Studentsamfundet i Halden har merket økt interesse for blant annet volleyball-tilbudet denne høsten. Dette bildet er tatt i forbindelse med en tidligere sandvolleyball-kamp på campus i Halden. (Foto: Bård Halvorsen)

- Vi i HSS Volleyball styret ble positivt overrasket over hvor stor interessen hadde blitt etter sommerferien. Vi ble kontaktet personlig på campus og på sosiale medier, der både nye og tidligere medlemmer viste interesse.

Det forteller Bao Mark Nguyen som er nestleder for HSS Volleyball. Han er overbevist om at den økte interessen skyldes koronakrisen. 

- Dette sier hvor viktig tilbudet er, og savnet på sosiale treff generelt. Jeg selv som student kjenner veldig på savnet og nå som svært lite skjer rundt på campus, ser jeg veldig fram til volleyball treningene og har fått høre det samme fra medlemmer, sier han.

På grunn av behovet for nye retningslinjer som følge av koronasituasjonen tok det litt tid før tilbudet kom i gang denne høsten, men nå går det altså så det suser. Det er Nguyen svært glad for. 

- Ser vi bort ifra de nye endringene, så fungerer foreningen som normalt. Vi har bare fått positiv tilbakemelding, og studentene trives og koser seg som er det viktigste, forteller han.

Starter opp gratis utetrening

Studentsamskipnaden i Østfold (SiØ) har også flere aktivitetstilbud på menyen. For de som er beboere ved studenthyblene på Bjølstad er det mulig å trene innendørs i det topp moderne treningsrom i leilighetskomplekset. Men SiØ lanserte nylig også et treningstilbud som alle studenter på campus i Fredrikstad kan benytte seg av. 

- SiØ arrangerer gratis funksjonell utetrening sammen med personlig trener for studentene hver onsdag kl 16.15. Oppmøtested er utenfor treningsrommet på Bjølstad Studentboliger, forteller Asbjørn Lie Waula som er virksomhetsleder for studentmiljø, velferd og kommunikasjon i SiØ. 

Les mer om det ferske utendørstilbudet  

SiØ på Facebook og Instagram

Studentsamskipnaden lanserer også prøveprosjektet «jeg elsker mandager-turer» i Halden. 

- Dette er et lavterskeltilbud hvor studentene sammen studentlivskoordinator fra SiØ går en morgentur i nærområdet rundt høgskolen. Dette for å komme seg opp om morgenen, få litt frisk luft, være sosial og bli kjent med naturen rundt studiestedet, forklarer Waula. 

Han bekrefter at også SiØ opplever økt pågang fra studenter. 

- Vi kan bekrefte at flere av studentene har behov for å snakke med oss. Vi har dessverre ikke sammenlignbare tall fra fjoråret, men vår opplevelse i SiØ Råd og Helse er at vi har et økt antall 2. års studenter som benytter seg av våre tilbud. Flertallet av studentene foretrekker også fysiske møter fremfor videosamtaler, forteller Waula. 

Mettet på digitale møter

Organisert idrett er imidlertid ikke noe for alle. I rapporten fra det ovennevnte workshoper fremgår det også at flere studenter ønsker å kunne låne utstyr for å drive med egentrening, alene eller sammen med andre. 

Det står blant annet at:
«Enkelte studenter er ildsjeler som brenner for én eller flere aktiviteter/idretter, men har kanskje ikke tid til å være organisert i en forening. Forslaget om en utlånsbank fra enten HIØ eller HSS/FSS/SiØ sin side hadde vært et positivt steg på veien mot å få til dette».

Eksempler på hva slags utstyr studentene ønsker å kunne låne er skiutstyr, turutstyr, kanoer, flytevester, fiskestenger, skøyter, diverse baller, yogamatter og akebrett.

Forsker Therese Fostervold har også noen tips til aktiviteter som kan legges inn i studiehverdagen uavhengig om man driver med organisert trening eller ikke.  

- Dette er aktivitet som du enten kan avsette egen tid til gjennom uka, for eksempel 3-4 dager der du jogger, går tur, går på treningsstudio, deltar i studentidrett, møtes til «fotball på løkka», melder deg på lokale aktivitetstilbud ala personlig trenger i 4-personsgruppe, Boot Camps etc. Men det kan veldig fint også være aktivitet som du legger inn som en naturlig del av hverdagen din, som å sykle, gå eller jogge til eller fra skolen, sier hun. 

Ifølge forskeren er det fornuftig å lære seg selv å kjenne i forhold til hvor mange ukentlige treningsøkter man klare, og finne ut hva som distraherer deg fra å få det til. Fostervold mener en tidlig treningsøkt kan gi en kick-start på studiedagen, men det passer trolig ikke for alle. 

- Skal du få til dette, må du også finne en god rutine på å legge deg tidsnok om kvelden, lyder Fostervolds klare anbefaling. 

Studentleder Marthe Skjennem er opptatt av å være både synlig og tilgjengelig i koronatiden. Derfor har studentparlamentet trappet opp aktiviteten i sosiale medier. 

- Men vi er også opptatt av at de som trenger det kan stikke hodet innom om de lurer på noe, derfor er det stort sett alltid noen på kontoret vårt. Og de gangene vi har gjennomført «åpen dør-arrangementer» har det faktisk vært ekstremt mange innom. Studentene er litt metta på de digitale møtene, sier Skjennem. 

 

 

Av Ann-Kristin Johansen
Publisert 29. okt. 2020 11:05 - Sist endret 29. okt. 2020 11:24