Studenters erfaringer med heldigital undervisning

Høgskolen i Østfold har i vårsemesteret 2020 kartlagt studentenes erfaringer med fulldigital undervisning etter at høgskolens lokaler ble stengt for å hindre spredning av koronavirus. 

Bildet viser rektor ved Høgskolen i Østfold

– Denne spørreundersøkelsen viser hvor viktig det er å møtes. Læring er noe som blir til i fellesskap, sier rektor Lars-Petter Jelsness-Jørgensen til nettavisen Khrono. Foto: Bård Halvorsen, HiØ

I vårsemesteret deltok 649 HiØ-studenter på høgskolens spørreundersøkelse om læringsutbyttet etter at campusbasert undervisning stanset 13. mars.

Resultatene av undersøkelsene kan du lese i rektors blogg, som Khrono fant interessant for egen sak:

6 av 10 lærer mindre med digital undervisning, skriver Khrono, nettavisen for høyere utdanning.

Må lære mer om læring

Lars-Petter Jelsness-Jørgensen tror det er nødvendig å tenke seg om for å finne den rette blandingen av digitale og tradisjonelle undervisningsformer framover.
Høgskolens undersøkelse viser på den positive siden at studentene jevnt over takler fint den tekniske overgangen til digitale plattformer.
– Det vil være enklere å ta i bruk digitale verktøy fremover, men det blir viktig å finne ut mer om hvordan studentene lærer. Dette er allerede noe vi jobber mye med. I tillegg må se nærmere på bieffektene som vi ser i forhold til ensomhet og psykisk helse, sier høgskolens rektor til Khrono.

Aktuelle lenker

Rektors blogginnlegg

Artikkelen til Khrono

Hele undersøkelsen (PDF-fil)

Publisert 24. juni 2020 15:02 - Sist endret 24. juni 2020 15:02