Fikk prøve seg som forskere

Syv personer med utviklingshemming har gått på forskerkurs ved Høgskolen i Østfold. Her har de fått fordype seg i problemstillinger som de brenner for -  og som er aktuelle for veldig mange av oss. 

Bilde av kursdeltakerne

Medforskere med viktige temaer og masse pågangsmot: Foran Ole Kristian Martinsen og Malin Isabell Fredheim. Bak fra venstre: Even Grepperud, Maria Hov Løland og Asbjørn Bua Løken. Deltakerne Linda Grepperud og Sebastian Karlsen var ikke tilstede da bildet ble tatt. 

Forskerkurset for personer med utviklingshemming ble gjennomført på Høgskolen i Østfold denne våren og er et samarbeidsprosjekt mellom flere utdanningsinstitusjoner. Prosjektet eies av Norsk Forbund for Utviklingshemmede (NFU) og er finansiert av Stiftelsen Dam. Utdanningsinstitusjonene har bidratt med forskningstid. De andre deltagende institusjonene er Nord universitet, NTNU, Høgskolen i Molde, VID Sandnes og OsloMet. Målet med pilotprosjektet er å utvikle, teste ut og evaluere et prosjekt- og forskerkurs, som kan kvalifisere personer med utviklingshemning til deltakelse i forsknings- og utviklingsarbeid. Førstelektor ved HiØ May Østby har vært prosjektleder. 

Målgruppen er personer med utviklingshemming over 18 år som ønsker å kvalifisere seg for å delta i forsknings- og utviklingsarbeid. I 2019 ble det klart at ExtraStiftelsen ga 2.8 millioner i støtte til prosjektet. Les egen nyhetssak. 

Deltakergruppen har vært samlet både på zoom og fysisk på høgskolen. På avslutningsdagen var turen kommet til formidlingsfasen, og kursdeltakerne hadde dykket ned i problemstillinger som de selv brenner for. Mobbing, nødvendige tiltak for å trives på jobb, tilgjengelighet for rullestolbrukere, musikk og psykisk helse, moderne versus klassisk arkitektur og reborn-dukker i et omsorgsperspektiv, er blant temaene deltakerne har satt på agendaen.

Even Grepperud har deltatt både som medforsker, kursleder og kursdeltaker. Han mener kurset har vært blant annet moro, lærerikt, slitsomt og vanskelig. 

- Kurset har gitt oss innsikt i forskningsprosjekter og gjort oss klare for nye utfordringer, sa han under avslutningsarrangementet denne uken. 

Sterk og glad

- Dette har vært veldig spennende og en opplevelse som gjorde at jeg følte det var dette jeg hadde lyst til å holde på med videre, forteller Ole Kristian Martinsen.

Gjennom forskerkurset har han satt fokus på mobbing. Den ferske medforskeren lever selv etter mottoet «annerledes og stolt». 

«Alle er annerledes og vi er alle  stolte av den personen vi er.»
Ole Kristian Martinsen, kursdeltaker og medforsker

 

- Jeg vet åssen det er å bli mobba. Det er ikke bra for noen og det ødelegger mye, understreker Martinsen.

I sin forberedelse har han blant annet sett på hvilke reaksjoner mobbing utløser hos den som utsettes for det. Det å få muligheten til å fordype seg i temaet som han har et stort engasjement for, føler han har har vært en personlig opptur. 

- Jeg har blitt sterkere og jeg har faktisk også blitt veldig glad av det, forteller han.

Han jobber med forebygging av mobbing også utenfor «forskerbobla» og nå i høst er han med på å arrangere et fakkeltog i Moss. Men innsatsen koster. 

- Det å være en som jobber mot mobbing er ganske krevende, men det handler jo om å få folk til å forstå at man skal oppføre seg bra mot andre, oppsummerer han. 

Viktig pilotprosjekt

Bakgrunnen for kurset er at personer med utviklingshemming skal inkluderes i forskning som omhandler deres liv. 

- Inkluderende forskning sammen med personer med utviklingshemming i Norge har gradvis vokst fram de siste 10 årene. Erfaringene viser at det er behov for noe grunnleggende kunnskap om forskningsprosessen også for medforskere. De det gjelder skal selv være med i forskning som handler om dem selv og deres liv. Vi ønsker at stemmene deres skal bli hørt i slike problemstillinger, sier May Østby. 

Det er 12 medforskere med utviklingshemming og 12 forskere som står bak kurset som er en pilot som skal resultere i en komplett opplæringspakke med veileder, som vil bli fritt tilgjengelig for andre å bruke. 

Bilde av kursdeltkerne og kursansvarlige ved HiØ.
Stolte deltakere: Denne uka mottok de kursbevis for gjennomført forskerkurs ved HiØ: f.v. May Østby (prosjektleder), Malin Isabell Fredheim, Asbjørn Bua Løken, Maria Hov Løland, Even Grepperud, Ole Kristian Martinsen, Kari Megrund (HiØ) og Mette Tindvik Hansen (HiØ). 

 

- Dette har vært et pilotkurs for å utvikle og prøve ut kursmaterialet. Når alle institusjonene har avsluttet sine kurs, så skal vi revidere og ferdigstille opplæringspakken. Til våren skal det også være en avslutningskonferanse hvor opplæringspakken presenteres. Det er forventet at HiØ og de andre institusjonene arrangerer nye kurs. I tillegg oppfordres det spesielt til å benytte den kompetanse som kursdeltakerne har oppnådd, ved å invitere dem inn i kommende prosjekter, forteller prosjektlederen. 

Testet ut livet i rullestol

Nyutnevnt medforsker Malin Fredheim valgte å se nærmere på hvordan det er tilrettelagt for rullestolbrukere i det offentlige rom. 

- Jeg er opptatt av at alle i rullestol skal ha det bra og at de skal komme seg frem og tilbake til ting, forteller hun. 

En del av presentasjonen hennes besto av fotodokumentasjon fra ulike butikker og bysentrum i Fredrikstad. Konklusjonen hennes var at fysiske forhold ute i bybildet veldig ofte begrenser rullestolbrukeres bevegelsesfrihet og handlingsrom.

- Det er ikke særlig bra sånn det er nå. Fredrikstad kommune kan også bli bedre på det synes jeg. Det er blant annet for høye kanter veldig mange steder, forklarte Fredheim. 

Det å få mulighet til å forske synes hun har vært positivt. 

- Det har vært litt rart å oppleve. Men det har vært fint å komme litt vekk fra hverdagen og vi har blitt godt kjent, kunne hun fortelle. 

 

 

 

Av Ann-Kristin Johansen
Publisert 9. sep. 2021 17:07 - Sist endret 3. nov. 2022 14:10