Leder for scenekunst

Kristin Norderval er tilsatt som ny kunstnerisk leder for Akademi for scenekunst ved Høgskolen i Østfold fra 1. januar 2006. Akademiet søker nå etter linjeleder for skuespill og linjeleder for scenografi.

Kristin Norderval skal lede et akademi som nå har 27 studenter. I 2006 skal det også tas opp studenter til Bachelor i skuespill og Bachelor i scenekunst, noe høgskolens styre vedtok den 19. desember 2005. Styret ga samtidig grønt lys for at høgskolen nå kan søke etter linjeleder i skuespill og linjeleder i scenografi ved Akademi for scenekunst – også begge disse som åremålsstillinger.

Akademi for scenekunst har på sin nettside følgende omtale av Kristin Norderval.

 

Sanger og komponist

Kristin Norderval er utdannet både som sanger og komponist.

 

Som sanger og performancekunstner spenner hennes repertoar over et område fra barokk opera til avantgarde samtidsmusikk og performancekunst. Hun har i en årrekke samarbeidet med dansere, teaterkunstnere og filmskapere, blant andre med Netherlands Dance Theater 3, Dance Alloy, Theater Meyerhold, filmskaperen Jill Godmilow og Den Anden Opera.  Hun har også vært på verdensturné med Philip Glass og Robert Wilsons opera Einstein on the Beach.

 

Som den mester hun er innen tjuende århundrets sangrepertoar, har Kristin Norderval bak seg en rekke urframføringer av både europeiske og amerikanske komponisters verk.  I tillegg har hun fått flere solo operaverk skrevet til seg, blant annet Pope Joan, danseopera av Anne LeBaron og She Lost Her Voice That’s How We Knew av Guggenheimprisvinner Frances White

 

Blant de norske ensembler og musikere hun har jobbet med står Oslo Sinfonietta, Ålesund Symfoni Orkester, Ning, Varanger Ensemble, Natasha Barrett og Einar Steen Nøkleberg.

 

Som komponist har Kristin Norderval primært skrevet for stemme/ vokal og gjennom dette arbeidet utforsket stemmens anvendelsesmuligheter innenfor uttrykksformer som konsert, teater, elektroakustikk og multimedia.

 

De siste årene har hun også arbeidet tett med flere billedkunstnere, og skapt konserter hvor musikk, improvisasjon, skulpturer og fotografi er deler av det helhetlige uttrykket.

 

Kristin Norderval har utviklet flere soloforestillinger som er spilt på teatre off-Broadway og i Norge, Finland, Polen og Østerrike. Blant hennes multimediearbeid kan nevnes Warum küssen die Menschen? - et verk for to sangere, elektronisk lydbearbeiding og live video - utviklet i samarbeid med Hanna Hänni; Lydavtrykk - en fotografi/lydinstallasjon utarbeidet fra lydopptak gjort på steder med unik akustikk i Oslo; “TAXI!” en interaktiv forestilling spilt på Samtidsmuseet i Oslo med tre videokunstnere, tre musikere, og GPS-forbindelse med en drosjesjåfør.

 

Kristin Norderval har laget musikken til to norske kortfilmer - Kjersti Martinsens Sub og Sidsel Papes animasjonsfilm Monarken - og hennes musikk ble brukt i Kathleen Hartys spillefilm God In The Machine.

 

Norderval har også komponert musikken og fremført den live i flere danseteaterforestillinger, inklusiv Proud to be Here - en danseteaterforestilling av den sveitsiske koreografen Katharina Vogel, bestilt av Bucharest International Dance Festival; og Pulling the Wool: an American Landscape of Deception - en dans og installasjon av Jill Sigman/Thinkdance i New York City.

 

Kristin Norderval har sin Doktorgrad i musikk/sang fra Manhattan School of Music i New York, Mastergrad fra San Fransisco Conservatory og Bachelor i musikk/komposisjon fra University of Washington, Seattle.  Hun var Visiting Scholar i Performance Studies på New York University i 2003/04.

Kristin Norderval overtar som kunstnerisk i forbindelse med at Rolf Alme slutter som leder etter endt åremålstilsetting ved akademiet 1. januar 2006.

Aktuelle lenker:
• Bachelor i skuespill
• Bachelor i scenekunst
• Akademi for scenekunst
• Nettsiden til Kristin Norderval

 

Publisert 9. jan. 2006 00:00 - Sist endret 9. jan. 2006 12:05