Med ønske om en fin sommer!

Rektor og høgskoledirektør ønsker alle studenter og ansatte en riktig fin ferie, med et lite tilbakeblikk på vårsemesteret.
Sommer_COLOURBOX11493276.jpg

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

Kjære studenter og ansatte.

Vi kan se tilbake på et innholdsrikt studieår, og som vanlig har det vært høy aktivitet ved høgskolen i vårsemesteret.

Semesteret startet opp i januar med den store utdanningsmessen på Remmen som ett av høydepunktene, der rundt 4000 potensielle søkere tok turen til Remmen og mange studentambassadører og ansatte tok dem godt i mot for å vise høgskolen fra sin beste side.

Det er et stort privilegium å lede en attraktiv høgskole. Vi hadde i år rekord i antall søkere til våre studier i lokalt opptak. Dette gjelder påbyggingsstudier, videreutdanninger, praktisk-pedagogisk utdanning og masterstudier, studier ved Akademi for scenekunst samt spesialordninger for ingeniørutdanning. Disse studiene som hadde søknadsfrist 1. mars, hadde en oppgang i søkertall på 54 prosent fra i fjor.

Søkertallene i Samordna opptak, gir også grunn til stolthet. HiØ hadde her en økning på hele 11 prosent sammenlignet med fjoråret. Dette er en større økning enn samtlige sammenlignbare høgskoler og universiteter.

Dere studenter er vår viktigste ressurs, og det er viktig for oss at dere trives. Vi jobber derfor kontinuerlig med studiekvalitet. I den årlige, nasjonale undersøkelsen ”Studiebarometeret”, var 29 studieprogrammene ved HiØ med. Takket være stor innsats fra studenter og ansatte ble svarprosenten ved HiØ på 68 prosent, som var blant landets høyeste. Høy svarprosent er avgjørende for at resultatene skal ha nødvendig troverdighet som grunnlag for endringer i studiene.

Høgskolen er opptatt av tett dialog med arbeidslivet, og ved nesten alle våre studier er studentene ute i praksis i løpet av studietiden. Flere studenter har prosjektoppgaver i samarbeid med arbeidslivet, og flere av disse prosjektene har vi hatt glede av å lese om i lokalavisene.

Ett av prosjektene vi hadde glede av å følge på nett og i media, var da grunnskolelærerstudenter tok over en barneskole og en ungdomsskole i Halden en uke i februar. Studentene utførte jobben godt, og det var god læring for det kommende yrkesliv.

På HiØ er vi opptatt av å tilby fleksibilitet i utdanningene for å sikre alle lik tilgang til utdanning. Vi har som ambisjon å ligge langt framme i utviklingen av fleksible utdanningsmodeller med digitale løsninger både i nettbaserte studietilbud og i studiestedsbaserte programmer. Det har vært gjennomført 11 pilotprosjekter knyttet til undervisningsopptak de siste studieåret. Vi har i tillegg mer enn doblet satsningen på digital eksamen målt som antall kandidater som avla digital eksamen høstsemesteret 2015 i forhold til vårsemesteret 2016. I løpet av våren har 1281 kandidater gjennomført digital eksamen.

Ansatte ved høgskolen jobber aktivt og målrettet med å øke omfanget og kvaliteten på forskningsproduksjonen, samt å skaffe eksterne midler til dette. Produksjonen av vitenskapelig publikasjoner viser dessverre en nedgang fra 2014 til 2015, fra 141 til 113 tellende publikasjoner. VI har ingangsatt en rekke tiltak som vi forventer vil øke antallet de kommende år.

Vår forskning og faglige aktivitet er imidlertid blitt mer synlig for allmennheten. Vi har økt fra 914 medieoppslag i 2014 til 1223 oppslag i 2015. Dette jobber vi systematisk med å forbedre og er glade for at vi ser resultater av arbeidet.

Over 1500 personer tok sin avsluttende eksamen ved Høgskolen i Østfold denne våren. Vi er stolte av alle dere som nå er klare til å gå ut i arbeidslivet eller som vil bruke vitnemålet som inngangsbillett til videre studier.

Takk for stor innsats i vårsemesteret til dere alle, både studenter og ansatte!

Sommeren er en utmerket tid til å lade batteriene, oppleve nye ting, være sammen med familie og venner eller bare ta livet med ro hjemme. Det har dere vel fortjent.

God sommer – vi gleder oss til høstens studiestart med høytidelig åpning av studieåret den 16. august!

Hilsen Hans og Carl-Morten.

Sommer_ledelse.jpg

Publisert 28. juni 2016 00:00 - Sist endret 4. nov. 2022 20:58