Jo Ese

Faculty of Business, Languages and Social Sciences
Norwegian version of this page Position
Assistant Professor
Contact
+4769608396
Study place
Halden
Office nr.
-

Academic interests

Write a few words here about your academic interests.

Courses taught

  • <Link to programme of study/course>
  • <Link to programme of study/course>
  • ...

Background

Brief presentation of previous work experience and education

Awards

  • <Name and link to prize 1, if any>
  • <Name and link to prize 1, if any>
  • ...

Appointments

  • <Title and (if applicable) link 1>
  • <Title and (if applicable) link 2>
  • ...

Positions held

  • <Name and link to position 1, if any>
  • <Name and link to position 2, if any>
  • ...

Partners

 

Publications

  • Ese, Jo (2019). Byutvikling og folkehelse. Utvikling av et nytt studieprogram som resultat av prosjektet "Helsefrememnde lokalsamfunn"..
  • Ese, Jo (2019). Byutvikling og sosial ulikhet.
  • Ese, Jo (2019). Defending the university?: Academics’ reactions to managerialism in Norwegian higher education. Show summary
  • Ese, Jo (2019). Eiendomsutviklere, ingeniører og arkitekter alene vil ikke finne ut hvorfor det er få barnefamilier i sentrum. Fredrikstad Blad.
  • Ese, Jo (2019, 22. mai). Folkemøte i Halden. [TV].  NRK Østfold.
  • Ese, Jo (2019, 07. mai). Håper byutviklere vil sette seg på skolebenken.  Sarpsborg arbeiderblad.
  • Ese, Jo (2019, 22. mai). Klart råd i Os-debatten.  Halden Arbeiderblad.
  • Ese, Jo (2019, 24. mai). När akademiska värderingar krockar med styrning av universitet. [Internett].  Mynewsdesk.se.
  • Ese, Jo (2019). Skolen som nærmiljøarena i et sosiologisk perspektiv.
  • Ese, Jo (2019, 24. mai). Så gör akademiker motstånd i det tysta. [Internett].  Forskning.se.
  • Ese, Jo (2019). Vi har gjort det sammen - Helsefremmende lokalsamfunn som samarbeidsprosjekt mellom befolkningen, kommunene, fylkeskommunen og akademia.
  • Ihlebæk, Camilla & Ese, Jo (2019). Partnerships for public health - Collaboration between sub-national regional universities and governments.
  • Andersen, Bengt; Brattbakk, Ingar & Ese, Jo (2018). Områderettet arbeid: Hva vet vi?.
  • Ese, Jo (2018). Forskningsdesign på Lisleby. Kvalitative intervjuer i prosjektet helsefremmende lokalsamfunn.
  • Ese, Jo (2018). Kvalitativ analyse. Koding, koding, koding.
  • Ese, Jo (2018). Lislebyprosjektet - kvalitative intervjuer.
  • Ese, Jo (2018, 26. oktober). På Alvim i Sarpsborg er skolen og skolebygget limet i nærmiljøet. [Internett].  Østfold fylkeskommune.
  • Ese, Jo (2018, 11. januar). Utdanningsvalg 2018. [Radio].  NRK Østfold.
  • Ese, Jo & Pavlic, Edel (2018). Samarbeid mellom høgskole og kommune på Lisleby.
  • Ese, Jo & Rosbach, Hanne (2018). Faktorer som fremmer livskvalitet og trivsel ved nærmiljøhuset på Alvim.
  • Ihlebæk, Camilla & Ese, Jo (2018). Partnerships for better health at subnational level.
  • Nätt, Tom Heine & Ese, Jo (2018). Fra student til jobbsøker - Noen gode tips på veien.
  • Ese, Jo (2017). A Status report of the "Work First" Project. Where we are and how we got here.
  • Ese, Jo (2017). Begrepet "samfunnsfloker". Hvordan kan folkehelse- og byutviklingsarbeidet forstås som komplekse fenomener.
  • Ese, Jo (2017). Forsker, forvalter eller omdømmebygger? En typologi over ulike forventninger i egenevaluering av offentlige prosjekter.
  • Ese, Jo (2017). Forsker, utreder, konsulent eller utfører? En typologi over de ulike rollene kommunene kan ha i nærmiljøprosjektet.
  • Ese, Jo (2017). Hvordan kan akademia bidra til det regionale folkehelsearbeidet?.
  • Ese, Jo (2017). Partnerships of Research, Teaching and Practice. A regional cooperative model of from Østfold.
  • Ese, Jo (2017). Sosial kapital og byplanlegging.
  • Cheek, Julianne & Ese, Jo (2016). The Work First Project. Building Social, Organisational, Educational and Research Capital.
  • Dahlgren, Kenneth; Ese, Anders; Brattbakk, Ingar; Wergeland, Even Smith; Andersen, Bengt & Ese, Jo (2016). Steds- og mulighetsstudie for Sarpsborg sentrum. En sammenstilling av analyser og anbefalinger..
  • Ese, Jo (2016). Administrator eller akademiker? En ny type administrativt ansatt.
  • Ese, Jo (2016). Folkehelsa som politisk brobygger. Sarpsborg Arbeiderblad.  s 8- 9
  • Ese, Jo (2016). Folkehelsa som veiviser. Kronikk. Halden Arbeiderblad.  s 8
  • Ese, Jo (2016). Fremtidens arbeidsmarked. Hva vi forteller studiesøkerne og hva vi egentlig vet.
  • Ese, Jo (2016, 14. januar). Hva er det som vil gi de sikreste jobbene i framtida?. [Radio].  NRK Østfold.
  • Ese, Jo (2016). Når kvalitative og kvantitative data møtes. Refleksjoner rundt kommunenes kunnskapsbehov.
  • Ese, Jo (2016). Ongæne våres. Our Kids på Østfoldsk. Foredrag på parallellsesjon på konferansen Østfold, mangfold og frivillighet.. Show summary
  • Ese, Jo (2016). Scenariobygging. Noe annet en fremskrivninger..
  • Ese, Jo (2016, 03. mai). Skolefrafall og helse henger sammen. [Radio].  NRK Østfold.
  • Ese, Jo (2016). Sosial kapital og klassesamfunnet Østfold. Åpningsforedrag på konferansen "Østfold, mangfold og frivillighet". Show summary
  • Ese, Jo (2016). Sosial kapital og samfunnsplanlegging.
  • Ese, Jo (2016, 15. april). Søknadsfrist for høyere utdanning. Intervjuobjekt. [Radio].  NRK Østfold. Show summary
  • Ese, Jo (2016). Tverrpolitisk samarbeid er i tiden. Kronikk. Moss Avis.  s 10- 11
  • Ese, Jo; Grønn, Berit; Avias, Andre; Akerbæk, Trond Henry & Skumsnes, Anne M. (2016). Paneldebatt: Ressurser til å jobbe med fleksibel undervisning, utfordringer, dilemma, hva egner seg online og hva egner seg ikke?.
  • Ese, Jo & Persson, Mats (2016). The Emptiness of Quality? A Comparative Discourse Analysis of two Reforms in Norwegian Higher Education.
  • Persson, Mats & Ese, Jo (2016). Digitale kollokviegrupper i Adobe Connect.
  • Persson, Mats & Ese, Jo (2016). Digitale kollokvier. Problemstillinger, utfordringer og resultater.
  • Dahlgren, Kenneth & Ese, Jo (2015). Fra folkehelse i alt vi gjør, til folkehelse på 1-2-3: Følgeevaluering av pilotprosjekt med helsekonsekvensvurderinger i fire østfoldkommuner. Oppdragsrapport (Høgskolen i Østfold). 6. Show summary
  • Ese, Jo (2015, 06. juli). Alt må handle om folkehelse. [Internett].  NRK Østfold.
  • Ese, Jo (2015). Faculty Friction. Modes of Resistance in Higher Education.
  • Ese, Jo (2015, 08. juli). Folkehelse i alle sektorer. [Radio].  NRK Østfold.
  • Ese, Jo (2015). Her vil folk bo, jobbe og handle! Betydningen av forholdet mellom det fysiske og det sosiale.
  • Ese, Jo (2015). Implementering av helsekonsekvensvurderinger i kommunal saksbehandling.
  • Ese, Jo (2015, 09. januar). Skal følge studiedrømmen.  Halden arbeiderblad.
  • Ese, Jo (2015). Velg smart. Fremtidens arbeidsmarked og det norske utdanningssystemet.
  • Ese, Jo (2015, 27. februar). Videregående valg. [TV].  NRK Østfold.
  • Ese, Jo (2015). What is Academic Work? A Typology of Academic Resistance.
  • Negaard, Arve; Ese, Jo & Dahlgren, Kenneth (2015). Helsekonsekvensvurdering.
  • Ese, Jo (2014, 23. september). "- Bør definitivt lage analyser før sykehusflyttingen".  Fredrikstad blad.
  • Ese, Jo (2014). Den sosiale byen. Hvordan sosiologi kan hjelpe oss å bygge bedre byer. Show summary
  • Ese, Jo (2014, 09. desember). Framtid: Har de mellomstore byene en sjanse?. [Radio].  Ekko i NRK P2. Show summary
  • Ese, Jo (2014). Hvorfor sentrum?.
  • Ese, Jo (2014). Organisasjonskultur i akademia.
  • Ese, Jo (2014). Stedsplanlegging. Hva kan samfunnsfaglig metode bidra med?. Show summary
  • Ese, Jo (2014, 23. september). Uten handel intet sentrum. [Internett].  Fredrikstad næringsforum medlemsblad.
  • Ese, Jo (2014). Velferdsstaten og profesjonene. Show summary
  • Ese, Jo (2014). Velg smart. Fremtidens arbeidsmarked og det norske utdanningssystemet.
  • Ese, Jo (2014). Å administrere akademikere. Celia Whitchurch og "Third Space Professionals".
  • Didriksson, Louise; Sunde, Henning; Grønning, Marius & Ese, Jo (2013, 29. januar). "Nå blir det Nice i Oslo." Reportasje fra arkitektkonkurranse om ny havnepromenade i Oslo.  Aftenposten. Show summary
  • Ese, Jo (2013). 100-årspresang med bismak (Kommentar). Halden Arbeiderblad.
  • Ese, Jo (2013). Alienation and Academic Freedom. A Scandinavian Perspective on Autonomy and Working Conditions in Contemporary Higher Education. Show summary
  • Ese, Jo (2013). Arkitektur - bare for arkitekter?. Show summary
  • Ese, Jo (2013). Arkitektur – bare for arkitekter?. Fredrikstad Blad.  s 59 Show summary
  • Ese, Jo (2013, 14. november). Byutvikling over en øl.  Halden arbeiderblad.
  • Ese, Jo (2013). Byutvikling, skolestruktur og sentrumsskolene.
  • Ese, Jo (2013). Deskilled Academics? Lessons to be Learned From Labour Process Theory. Show summary
  • Ese, Jo (2013). Deskilled Academics: Lessons to be Learned from Labour Process Theory (Abstract).
  • Ese, Jo (2013, 25. februar). En god skole er viktig for familiene. Intervju.  Sarpsborg arbeiderblad. Show summary
  • Ese, Jo (2013). Erfaringar frå prosjektet "Barn i sentrum".
  • Ese, Jo (2013). Et attraktivt sentrum? Innlegg på folkemøte om ny sentrumsplan for Halden.
  • Ese, Jo (2013). Hva er mangfold?: Mangfold og ulikhet i et læringsmiljøperspektiv. Universellrapport. 2.
  • Ese, Jo (2013). Kva er mangfald? Eit sosiologisk blikk.
  • Ese, Jo (2013). Mangfold, læringsmiljø og utdanningsorganisasjoner.
  • Ese, Jo (2013, 30. november). S for Sentrum, Skole og pulS. Featureartikkel.  Halden arbeiderblad.
  • Ese, Jo (2013). Schools and Urban Planning. An Investigation into Schools as Stakeholders in Urban Development Processes.
  • Ese, Jo (2013). Schools and Urban Planning: An Investigation into Schools as Stakeholders in Urban Development Processes, In Eystein Arntzen (ed.),  Educating for the future, 38th Annual Conference of the Association for Teacher Education in Europe, Halden, 22th - 25th August, 2013.  Høgskolen i Østfold.  42.  s 69 - 70
  • Ese, Jo (2013, 03. desember). Sentrumsdebatt på riktig vei.  Halden arbeiderblad.
  • Ese, Jo (2013). Sentrumsplanen og barna våre. Kronikk. Halden Arbeiderblad.
  • Ese, Jo (2013). Sentrumsutvikling: Hva kan samfunnsfaglig metode bidra med?.
  • Ese, Jo (2013, 25. februar). Statistikk-bombe: Vi blir færre sarpinger. Intervju.  Sarpsborg arbeiderblad. Show summary
  • Ese, Jo (2013). Å administrere akademikere.
  • Ese, Jo (2013, 26. september). Å forske på forskere. Intervju på "Etter to - før fem" på NRK Østfold. [Radio].  NRK Østfold.
  • Ese, Jo & Berge, Jørn Are Vigestad (2013). Barnefamiliene og sentrum (Kronikk). Sarpsborg Arbeiderblad.  s 2- 3
  • Ese, Jo; Moren, Jan & Persson, Mats (2013). Organisatoriske endringer i norsk høyere utdanning. Sesjon på den 10. NEON-konferansen i Bergen (abstract). Show summary
  • Kaasa, Stine Madland; Barnardo, Laurence & Ese, Jo (2013). Medvirkning i byutviklingsprosesser.
  • Karlsen, Kristine Høeg; Pettersen, Roar Charles; Ihlebæk, Hanna Marie & Ese, Jo (2013). Hot air or useful comments? An inquiry into undergraduate students’ perception of feedback – in light of the Norwegian Quality Reform.
  • Lyngner, Ivar; Ese, Jo; Ese, Anders & Dahlgren, Kenneth (2013). Architecture. Urbanism. People and Society.
  • Persson, Mats; Ese, Jo & Moren, Jan (2013). Organisatoriske endringer i norsk høyere utdanning.
  • Ese, Jo (2012). Barnefamiliers bostedspreferanser og kommunenes virkemidler.

View all works in Cristin

Published June 12, 2018 4:30 PM - Last modified June 12, 2018 4:30 PM