Karen Sue Patrick Knutsen

Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
English version of this page Stilling
Professor
Kontakt
+4769608144
+4741611787
Studiested
Halden
Kontornr.
-

Faglige interesser

Engelsk språk, litteratur, og didaktikk er mine viktigste faglige interesser. Jeg har arbeidet med følgende litterære emneområder: 

  • kanadisk litteratur (Atwood, Moodie, Duncan)
  • modernisme (Woolf)
  • dekadanselitteratur (Barker, Wilde)
  • litteratur fra første verdenskrig (Barker, Sassoon, Owen, m.fl.)
  • engelsk samtidslitteratur (Drabble, Weldon, Hughes, Plath, Heaney, m.fl.)
  • krimlitteratur (Weldon, Cornwell, Child, Capri)
  • barne- og ungdomslitteratur på engelsk (Sheff, Burgess, Doctorow, Bertagna, Rai)

Litteraturdidaktikk i engelskundervisningen, med vekt på bruk av barne- og ungdomslitteratur, er for tiden min viktigste faglig interesse, tilknyttet min undervisning om bruken av litteratur i språkopplæringen i grunn- og videregående skole i programmet Master i fremmedspråk i skolen.

Jeg disputerte for doktorgraden i engelsk litteratur ved Karlstads universitet med avhandlingen "Reciprocal Haunting: Pat Barker's Regeneration Trilogy" i 2008; trilogien, skrevet mellom 1991 og 1996, omhandler livet til soldater og sivile i Storbritannia under første verdenskrig. (Se sammendrag under publikasjoner).

Undervisning

Master i fremmedspråk i skolen  https://www.hiof.no/studier/programmer/mfrspr-d-masterstudium-i-fremmedsprak-i-skolen/

Bakgrunn

Utdanning

Jeg kom til Norge som tenåring i 1967 fra USA, men ble først norsk statsborger i 2015. Ved Universitetet i Oslo fullførte jeg hovedfag i engelsk i 1986, med fagkretsen litteraturvitenskap, psykologi og engelsk. I 2008 fullførte jeg doktorgrad (PhD) i engelsk litteratur ved Karlstads universitet i Sverige.

Yrkeserfaring

Jeg arbeidet som ungdomsskolelærer i Halden Kommune fra 1986 - 1991, og som lærer i videregående skole i engelsk for voksne 1990 - 1992 samme sted. Jeg ble ansatt ved Østfold Distriktshøgskole i 1992 (del av Høgskolen i Østfold fra 1994), og har undervist på engelsk grunnfag/årskurs, engelsk i lærerutdanningen (allmennlærer utdanning/ALU, grunnskolelærerutdanning/GLU og Master i grunnskolelærerutdanning/MAGLU). I de siste årene har arbeidet mitt vært hovedsakelig på masterutdanningen Master i fremmedspråk i skolen/engelsk (MFRISK), som undervises i samarbeid med Gøteborgs universitet og Linnéuniversitetet i Sverige.

Jeg har også arbeidet for Aschehougs forlag som forfatter av lærebøker i engelsk for videregående skole og vært engasjert i mange etterutdanningskurs for lærere i grunnskolen og videregående skole.

Som del av mitt forsknings- og utviklingsarbeid har jeg vært medredaktør i seks vitenskapelige antologier, og arbeider nå med den sjuende, som utgis 2018/2019.

 

Verv

 

Samarbeid

Gøteborgs universitet og Linnéuniversitetet: Master i fremmedspråk i skolen

Gjesteredaktør Acta Didactica Norge, UiO  http://www.journals.uio.no/index.php/adno

ERASMUS utvekslinger, Ionion universitetet Korfu, Hellas, og Warszawa universitet, Polen

 

 

Publikasjoner

  • Knutsen, Karen Sue Patrick (2019). Fiction as the "first laboratory of moral judgment": Pre-service Teachers and the Development of a Professional Identity", In Karen Sue Patrick Knutsen; Guri Ellen Barstad & Elin-Sofie Nesje Vestli (ed.),  Exploring identity in literature and life stories: The elusive self.  Cambridge Scholars Publishing.  ISBN 978-1-5275-3571-8.  Chapter 11.  s 195 - 214 Vis sammendrag
  • Vestli, Elin Nesje; Barstad, Guri Ellen & Knutsen, Karen Sue Patrick (2019). Introduction. The Search for Self: Continuity and Mutability, In Karen Sue Patrick Knutsen; Guri Ellen Barstad & Elin-Sofie Nesje Vestli (ed.),  Exploring identity in literature and life stories: The elusive self.  Cambridge Scholars Publishing.  ISBN 978-1-5275-3571-8.  Artikkel.  s 1 - 15
  • Knutsen, Karen Sue Patrick (2018). Understanding the Psychological Reading Process: Preparing Pre-Service ESL Teachers to Become Reading Teachers. Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge.  ISSN 1504-9922.  12(2), s 22 . doi: 10.5617/adno.6144 Fulltekst i vitenarkiv. Vis sammendrag
  • Knutsen, Karen S Patrick (2017). Little Brother Grows Up: How Does a Young Adult Novel Successfully 'Cross Over' to Appeal to Adult Readers?, In  Narratology Plus: Studies in Recent International Narratives for Children and Young Adults / Narratologie Plus – Studien zur Erzählweise in aktueller internationaler Kinder- und Jugendliteratur.  Peter Lang Publishing Group.  ISBN 9783631676844.  Kap. 13.  s 273 - 302
  • Knutsen, Karen S Patrick (2017). Moving South to Envision the North: Seamus Heaney's North, In Eva Margareta Lambertsson Björk & Jutta Cornelia Eschenbach (ed.),  Travel and Intercultural Communication: Going North.  Cambridge Scholars Publishing.  ISBN 9781443879149.  Chapter seven.  s 113 - 124
  • Knutsen, Karen S Patrick & Langemeyer, Peter (2017). Reading CYAL within a Narratological Framework, In  Narratology Plus: Studies in Recent International Narratives for Children and Young Adults / Narratologie Plus – Studien zur Erzählweise in aktueller internationaler Kinder- und Jugendliteratur.  Peter Lang Publishing Group.  ISBN 9783631676844.  Kap. 1.  s 9 - 42
  • Knutsen, Karen S Patrick (2016). War as a Cure for Decadence?: Pat Barker's Use of Decadent Tropes in the Regeneration Trilogy, In Karen S Patrick Knutsen & Guri Ellen Barstad (ed.),  States of Decadence: On the Aesthetics of Beauty, Decline and Transgression across Time and Space, Vol. 1.  Cambridge Scholars Publishing.  ISBN 1-4438-1041-X.  Kap. 16.  s 224 - 239
  • Knutsen, Karen S. Patrick (2012). Cautionary tales: Young adult literature as an effective textual arena for health risk communication?, In Karen S. Patrick Knutsen; Sigmund Kvam; Peter Hans Langemeyer; Kåre Solfjeld & Anastasia Parianou (ed.),  Narratives of Risk: Interdisciplinary studies.  Waxmann Verlag.  ISBN 978-3-8309-2803-4.  Kapittel 10.  s 211 - 239 Vis sammendrag
  • Knutsen, Karen Patrick (2010). Michael Cunningham in Woolf's clothing : intertextuality and genre renewal in The Hours, In Sigmund Kvam; Karen Patrick Knutsen & Peter Langemeyer (ed.),  Textsorten und kulturelle Kompetenz : interdisziplinäre Beiträge zur Textwissenschaft.  Waxmann Verlag.  ISBN 978-3-8309-2253-7.  Kapittel 5.  s 71 - 96 Vis sammendrag
  • Knutsen, Karen Patrick; Kvam, Sigmund & Langemeyer, Peter (2010). Text im Kontext, I: Sigmund Kvam; Karen Patrick Knutsen & Peter Langemeyer (red.),  Textsorten und kulturelle Kompetenz : interdisziplinäre Beiträge zur Textwissenschaft.  Waxmann Verlag.  ISBN 978-3-8309-2253-7.  Kapittel 1.  s 7 - 33 Vis sammendrag
  • Knutsen, Karen Patrick (2005). Memory, war, and trauma: acting out and working through in Pat Barker's Regeneration Trilogy, In  Memory, haunting, discourse.  Karlstad University Press.  s 161 - 172
  • Knutsen, Karen Patrick (2003). Dead on Arrival? Patricia Cornwell's Andy Garcia Series, In  Modi operandi : perspektiver på kriminallitteratur.  Høgskolen i Østfold.  faglig_bok_institusjon.  s 195 - 206 Vis sammendrag
  • Knutsen, Karen Patrick (2001). War crimes and the crime novel : Fay Weldon's The Shrapnel Academy. English studies.  ISSN 1651-4165.  82(5), s 437- 449
  • Knutsen, Karen Patrick (1996). "Leaving Dr. Leavis: A Farewell to the Great Tradition? Margaret Drabble's The Gates of Ivory". English studies.  ISSN 1651-4165.  6, s 579- 591
  • Knutsen, Karen Patrick & Avant, Gayle (1994). "Understanding Cultural Differences: Janteloven and Social Conformity in Norway". ?.  50(4), s 449- 460

Se alle arbeider i Cristin

  • Knutsen, Karen Sue Patrick; Barstad, Guri Ellen & Vestli, Elin-Sofie Nesje (ed.) (2019). Exploring identity in literature and life stories: The elusive self. Cambridge Scholars Publishing.  ISBN 978-1-5275-3571-8.  334 s.
  • Langemeyer, Peter & Knutsen, Karen S Patrick (2017). Narratology Plus: Studies in Recent International Narratives for Children and Young Adults / Narratologie Plus – Studien zur Erzählweise in aktueller internationaler Kinder- und Jugendliteratur. Peter Lang Publishing Group.  ISBN 9783631676844.  388 s.
  • Knutsen, Karen S Patrick & Barstad, Guri Ellen (red.) (2016). States of Decadence: On the Aesthetics of Beauty, Decline and Transgression across Time and Space Vol. 2. Cambridge Scholars Publishing.  ISBN 1-4438-1117-3.  280 s.
  • Knutsen, Karen S Patrick & Barstad, Guri Ellen (red.) (2016). States of Decadence: On the Aesthetics of Beauty, Decline and Transgression across Time and Space, Vol. 1. Cambridge Scholars Publishing.  ISBN 1-4438-1041-X.  325 s.
  • Knutsen, Karen S. Patrick; Kvam, Sigmund; Langemeyer, Peter Hans; Solfjeld, Kåre & Parianou, Anastasia (red.) (2012). Narratives of Risk: Interdisciplinary studies. Waxmann Verlag.  ISBN 978-3-8309-2803-4.  519 s. Vis sammendrag
  • Knutsen, Karen Patrick (2010). Reciprocal haunting : Pat Barker's Regeneration trilogy. Waxmann Verlag.  ISBN 9783830922957.  201 s. Vis sammendrag
  • Kvam, Sigmund; Knutsen, Karen Patrick & Langemeyer, Peter (red.) (2010). Textsorten und kulturelle Kompetenz : interdisziplinäre Beiträge zur Textwissenschaft. Waxmann Verlag.  ISBN 978-3-8309-2253-7.  322 s. Vis sammendrag
  • Knutsen, Karen Patrick; Hasselgård, Hilde; Årskaug, Kristin; Strai, Espen & Haugum, Eva (2003). New perspectives : aspects of civilization. Aschehoug.  ISBN 8203329764.  263 s.
  • Knutsen, Karen Patrick; Knutsen, Karen Patrick; Wangsness, Sigrid Brevik; Bårtvedt, Alf; Despard, Annabelle; Despard, Annabelle; Hasselgård, Hilde; Kagge, Julia & Strai, Espen (2003). Prospects : literature and civilization, business and economy. Aschehoug.  ISBN 8203330223.  304 s.
  • Knutsen, Karen Patrick; Knutsen, Karen Patrick; Wangsness, Sigrid Brevik; Kagge, Julia; Hasselgård, Hilde; Haugum, Eva; Strai, Espen; Årskaug, Kristin; Despard, Annabelle; Despard, Annabelle; Bårtvedt, Alf & Ibsen, Elisabeth (2003). Prospects : teacher's resource book. Aschehoug.  ISBN 8203330231.  124 s.
  • Knutsen, Karen Patrick; Knutsen, Karen Patrick; Årskaug, Kristin; Hasselgård, Hilde; Haugum, Eva; Strai, Espen; Despard, Annabelle; Despard, Annabelle; Ibsen, Elisabeth & Bårtvedt, Alf (2003). New perspectives ; Impressions : teacher's resource book. Aschehoug.  ISBN 8203330185.  160 s.
  • Knutsen, Karen Patrick; Hasselgård, Hilde; Haugum, Eva & Langseth, Janniche (2002). Visions 2. H. Aschehoug & Co. (W. Nygaard).  ISBN 8203326471.  125 s.
  • Knutsen, Karen Patrick; Årskaug, Kristin & Hasselgård, Hilde (2002). Visions 1. H. Aschehoug & Co. (W. Nygaard).  ISBN 8203325858.  264 s.
  • Årskaug, Kristin; Knutsen, Karen Patrick; Hasselgård, Hilde & Haugum, Eva (2002). Visions Teacher's Resource Book. H. Aschehoug & Co. (W. Nygaard).  ISBN 8203327265.  140 s.
  • Knutsen, Karen Patrick; Hasselgård, Hilde; Karlsen, Espen & Årskaug, Kristin (1996). New Perspectives and Impressions: Teacher's Guide. H. Aschehoug & Co..
  • Knutsen, Karen Patrick; Hasselgård, Hilde; Karlsen, Espen & Årskaug, Kristin (1996). New Perspectives: Aspects of Civilization. H. Aschehoug & Co..  ISBN 82-03-321755.

Se alle arbeider i Cristin

  • Ekstam, Jane Mattisson & Knutsen, Karen Sue Patrick (2018). Reading for pleasure, reading for understanding: Reading and metacognition in the English language classroom. Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge.  ISSN 1504-9922.  12(2) . doi: 10.5617/adno.6227
  • Knutsen, Karen Sue Patrick (2018). "When Jack Reacher Hit the Fan: Diane Capri's Hunt for Jack Reacher Series". Vis sammendrag
  • Knutsen, Karen S Patrick (2017). The Exodus Trilogy: Julie Bertagna's Optimistic Teen Dystopia. Vis sammendrag
  • Mikkelsen, Robert Lewis; Knutsen, Karen S Patrick & Ekstam, Jane Mattisson (2017). Upper-secondary-school Norwegian history books and Norwegian collaboration with the Germans during World War Two. A story of consensus. Vis sammendrag
  • Knutsen, Karen S Patrick (2016). Higher Education in Norway and the New Five Year Program in Teacher Education.
  • Knutsen, Karen S Patrick (2016). Moving South to Envision the North: Seamus Heaney's North (1975).
  • Knutsen, Karen S Patrick & Barstad, Guri Ellen (2016). Forty Shades of Decadence, In Karen S Patrick Knutsen & Guri Ellen Barstad (ed.),  States of Decadence: On the Aesthetics of Beauty, Decline and Transgression across Time and Space, Vol. 1.  Cambridge Scholars Publishing.  ISBN 1-4438-1041-X.  Introduction.  s x - xxvi
  • Knutsen, Karen S Patrick (2015). Higher Education / Teacher Education in Norway 2015.
  • Knutsen, Karen S Patrick (2015). Narratological Perspectives on Children's and Young Adult Literature.
  • Knutsen, Karen S Patrick (2015). Vurdering for læring - Engelsk i lærerutdanning ved HiØ.
  • Knutsen, Karen S Patrick (2014). Children's and Young Adult Literature in English: Historical Perspectives and Postmodern Developments.
  • Knutsen, Karen S Patrick (2014). Little Brother Grows Up: How Does a Young Adult Novel Successfully 'Cross Over' to Appeal to Adult Readers?.
  • Knutsen, Karen S Patrick (2014). Seamus Heaney: "Digging" and "Punishment".
  • Knutsen, Karen S Patrick (2014). Teacher Education and the Higher Educational System in Norway.
  • Knutsen, Karen S Patrick (2014). War as a Cure for Decadence? Pat Barker's Regeneration Trilogy".
  • Rognø, Linn merete & Knutsen, Karen S Patrick (2014, 11. november). Janteloven - Norske studenter ville ikke si ett ord i timene. [Internett].  Kvinneguiden.
  • Knutsen, Karen S Patrick (2013). Higher Education/Teacher Education in Norway.
  • Knutsen, Karen S Patrick (2013). Little Brother Grows Up. How Does a Young Adult Novel Successfully 'Cross Over' to Appeal to Adult Readers?.
  • Knutsen, Karen S Patrick (2013). Little Brother Grows Up. How Does a Young Adult Novel Successfully 'Cross Over' to Appeal to Adult Readers? (abstract). Vis sammendrag
  • Knutsen, Karen S. Patrick (2013). "A Risky Project: Book Presentation Narratives of Risk".
  • Knutsen, Karen S. Patrick (2013). Children's Literature in the English Classroom: Diary of a Wimpy Kid, Matilda and The Curious Incident of the Dog in the Night-time.
  • Knutsen, Karen S. Patrick (2013). Reading in the ESL Classroom and Using Literature in the ESL Classroom.
  • Knutsen, Karen S. Patrick (2013). "Understanding Multiculturalism and Studying Multiculturalism through Literature".
  • Knutsen, Karen S. Patrick (2013). Using Literature in the ESL Classroom Grades 5-10.
  • Knutsen, Karen S. Patrick (2012). Cautionary Tales: Risk and Teen Literature. Vis sammendrag
  • Knutsen, Karen S. Patrick (2012). Literature for Teens in the ESL Classroom Grades 5-10.
  • Knutsen, Karen S. Patrick (2012). Risk and Literature for Teenagers: Melvin Burgess' Junk and Nic Sheff's Tweak.
  • Knutsen, Karen S. Patrick (2012). The Norwegian Higher Education System for Fulbright Roaming Scholars 2012.
  • Knutsen, Karen S. Patrick (2012). Understanding Multicultural Literature: Bali Rai, Firoozeh Dumas & Alice Walker.
  • Knutsen, Karen S. Patrick (2012). Using Children's and Teenage Literature in the ESL Classroom: Mark Haddon, Jeff Kinney & Roald Dahl.
  • Kvam, Sigmund; Knutsen, Karen S. Patrick; Langemeyer, Peter Hans; Parianou, Anastasia & Solfjeld, Kåre (2012). Why risk?, In Karen S. Patrick Knutsen; Sigmund Kvam; Peter Hans Langemeyer; Kåre Solfjeld & Anastasia Parianou (ed.),  Narratives of Risk: Interdisciplinary studies.  Waxmann Verlag.  ISBN 978-3-8309-2803-4.  Innledning.  s 9 - 28
  • Langemeyer, Peter Hans; Kvam, Sigmund; Parianou, Anastasia; Solfjeld, Kåre & Knutsen, Karen S. Patrick (2012). Warum Risiko?, I: Karen S. Patrick Knutsen; Sigmund Kvam; Peter Hans Langemeyer; Kåre Solfjeld & Anastasia Parianou (red.),  Narratives of Risk: Interdisciplinary studies.  Waxmann Verlag.  ISBN 978-3-8309-2803-4.  Innledning.  s 29 - 50
  • Knutsen, Karen S Patrick (2011). Cautionary Tales: Young adult literature as an effective arena for health risk communication?.
  • Knutsen, Karen S Patrick (2011). Education in Norway.
  • Knutsen, Karen S Patrick (2011). Introduction to children's literature: Matilda and Billy Elliot.
  • Knutsen, Karen S Patrick (2011). Multiculturalism through literature: Bali Rai, Alice Walker and Firoozeh Dumas.
  • Knutsen, Karen S Patrick (2011). Narratologi og barne- og ungdomslitteratur.
  • Knutsen, Karen S Patrick (2011). The Harry Potter Phenomenon.
  • Knutsen, Karen S Patrick (2011). Using children's and young adult literature in the English classroom.
  • Knutsen, Karen Patrick (2010). Higher Education in Norway.
  • Knutsen, Karen Patrick (2010). Krig, Kjønn og Klasse i Pat Barker's Regeneration Trilogy.
  • Knutsen, Karen Patrick (2009). English literature in the classroom: Grades 1-7.
  • Knutsen, Karen Patrick (2009). Fiction for teenagers: Literature in the English classroom: Grades 8-10.
  • Knutsen, Karen Patrick (2009). Michael Cunningham in Woolf's Clothing : cultural transpositions in The Hours. Vis sammendrag
  • Knutsen, Karen Patrick (2009). Multicultural literature in the USA and the UK.
  • Knutsen, Karen Patrick (2009, 23. november). Utbytte av doktorgradsopplegget og kursene i UNISKA.
  • Knutsen, Karen Patrick (2008, 01. mai). A modest nation. Vis sammendrag
  • Knutsen, Karen Patrick (2008). Multicultural literature in the U. S. : The color purple and The joy-luck club.
  • Knutsen, Karen Patrick (2008). Multicultural literature/ multicultural Britain and Monica Ali's novel Brick Lane.
  • Knutsen, Karen Patrick (2008, 18. mars). Påskekrim i Norge. [Radio]. Vis sammendrag
  • Knutsen, Karen Patrick (2008). Reciprocal haunting : Pat Barker's Regeneration trilogy. Vis sammendrag
  • Knutsen, Karen Patrick (2008). The art of literary analysis and Roddy Doyle's novel The woman who walked into doors.
  • Knutsen, Karen Patrick (2006). Gendering of things past : Pat Barker's gendered view of the Great War. Vis sammendrag
  • Knutsen, Karen Patrick (2004). Acting Out and Working Through: Trauma and Dissociation in Pat Barker's Regeneration Trilogy. Vis sammendrag
  • Vestli, Elin Nesje; Knutsen, Karen Patrick & Bråten, Beret (2004, 24. mars). 'Kriminelle' feminister.
  • Vestli, Elin Nesje; Knutsen, Karen Patrick & Bjørk, Eva M. Lambertsson (red.) (2003). Modi operandi : perspektiver på kriminallitteratur. Vis sammendrag
  • Knutsen, Karen Patrick (1999). A "Survival Handbook" for Business English: Lahiff, J. & Penrose, J.M., (1997), Business Communication : Strategies and Skills. ?.  (21), s 11- 14
  • Knutsen, Karen Patrick (1999). "On the Frontier - English Studies in Halden". ?.  s 3- 4
  • Knutsen, Karen Patrick (1996). "Rapport fra FoU-konferanse". ?.  (16), s 4- 7
  • Knutsen, Karen Patrick (1995). "Førsteårsstudenten og studiekvalitet". Schola.  (1), s 14- 16
  • Knutsen, Karen Patrick (1995). "The American Scapegoat: A Canadian Metaphor". Språk og språkundervisning.  ISSN 0038-8521.  1, s 23- 28

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 12. juni 2018 16:29 - Sist endret 17. aug. 2018 11:06