Fakta om emnet

Studiepoeng:
20
Ansvarlig fakultet:
Avdeling for helse og velferd
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

HSSPL10108 Grunnleggende sykepleiekunnskap (Høst 2008)

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i bachelorstudiet i sykepleie.

Undervisningssemester

1. semester (høst) for alle klassene.

Innhold

1:
Sykepleiens historie, tradisjon og yrkesetikk

  • Omsorg for det hjelpetrengende mennesket og utvikling av kunnskap om kropp og sykdom i historisk perspektiv

Sykepleiens vitenskapsteoretiske grunnlag, fagutvikling og forskning i sykepleie
-     Sykepleie som fag og yrke
-     Grunnleggende behov - ressurser - mestring - livskvalitet - helse
-     Virginia Hendersons - og Joyce Travelbees sykepleietenkning
-     Beslutningsprosesser og dokumentasjon i sykepleie
       -     problemløsende metode: Datasamling, sykepleiediagnose, mål, tiltak, evaluering 
       -     betydningen av samhandling
       -     dokumentasjon i et etisk, faglig og juridisk perspektiv

2:
Sykepleierens funksjon og oppgaver i spesialist- og kommunehelsetjenesten   
-      Sykepleie for å ivareta pasientens grunnleggende behov for:

  • å være ren og velstelt
  • luft
  • sirkulasjon
  • ernæring
  • utskillelse av avfallsstoffer
  • en jevn kroppstemperatur
  • hvile og søvn
  • seksualitet
  • samvær med andre og å være alene
  • å utvikle og bevare sin identitet
  • trygghet og sikkerhet
  • tro og mening

-     Sykepleieferdigheter og prosedyrer
-     Livets sluttfase
-     Forflytning

3:
Anatomi, fysiologi og biokjemi
-     Celler, vev og organer
-     Organsystemer: 
       -     nervesystemet
       -     sansene (øre og øye - se emne HSSPL405A08/HSSPL405B08)
       -     hormonsystemet
       -     hematologi
       -     sirkulasjonssystemet
       -     respirasjonssystemet 
       -     fordøyelsessystemet
       -     urinveissystemet
       -     forplantningssystemet og seksualfysiologi
-      Syre-base-regulering
-      Temperaturregulering
-      Biokjemi: 
       -     regulering av cellens indre miljø
       -     cellens energiomsetning
       -     celledeling
       -     DNA
       -     proteinsyntese
       -     enzymer
       -     arv
-      Grunnkurs i førstehjelp                                      


Mikrobiologi, infeksjonssykdommer og hygiene          
-      De vanligste mikroorganismer, formering og metoder for tilintetgjøring
-      Smittekjeden                  
-      Rent - urent, aseptikk - antiseptikk

4:
Psykologi og pedagogikk
-     Utviklingspsykologi
-     Kognitive funksjoner
-     Sosialpsykologi: Grupper
-     Pedagogisk verktøy for planlegging og gjennomføring av undervisning og
      veiledning - en introduksjon

Innføring i:
Utdanningens syn på læring - studentaktive metoder
Studentrollen - forventninger, krav og mestring
Akademisk skriving  
IKT - høyskolens systemer
Bibliotektjenester - Bibsys og andre databaser

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er organisert ift tema grunnleggende behov. Aktuelle læringsformer: formidlingsundervisning, seminar, veiledning individuelt og i gruppe, ferdighetstrening, selvstudier og arbeid med oppgaver.

Praksis

2 uker PSH: Praktiske ferdigheter for å ivareta grunnleggende behov.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Praktisk og muntlig prøve i sykepleieferdigheter. Studentene får i god tid før prøven oversikt over hvilke ferdigheter de kan prøves i og hvilke kriterier gjennomføringen vurderes etter. På prøvedagen trekker studenten blant de oppgitte ferdighetene.
Tilbakemelding gis fra faglærer umiddelbart etter avlagt prøve.
Gjennomføringen vurderes til godkjent/ikke godkjent. Prøven kan avlegges tre ganger. Arbeidskravet må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen i emnet. Se Utfyllende bestemmelser til eksamensforskriften for nærmere bestemmelser vedrørende arbeidskrav.

Eksamen

To skriftlige deleksamener 
Det er to deleksamener i emnet. Begge eksamener vurderes etter karakterskalaen A-F. Karakterene fra de ulike deleksamener slås sammen og vektes likt i den endelige karakteren på emnet. Ved karakteren F på én av
deleksamenene, er det tilstrekkelig å avlegge utsatt/ny eksamen i den eksamensdelen som ikke er bestått.

1. Skriftlig eksamen (4 timer) i anatomi, fysiologi, biokjemi, mikrobiologi og hygiene. 
Besvarelsen vurderes etter gradert skala, A - F.

2. Skriftlig eksamen (4 timer) i sykepleiens kunnskapsområde.
Besvarelsen vurderes etter gradert skala, A - F.

Litteratur

1.

610.7302 He
Heggdal, K. 2006. Sykepleiedokumentasjon. 224 s. (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 82-05-33027-1
Kap. 1, 2, 3, 4, 5, 6
(140 s.)

362.10285 Me
Vatnøy, T. (red.) 2007. Medvirkning, samhandling, sikkerhet : IKT i helsetjenesten. 249 s. Oslo :  Conflux forlag ISBN 978-82-997273-4-1
Kap. 4 s. 73-87
(14 s.)

610.73 Gr                                                          
Kristoffersen, N.J., F. Nortvedt og E.A. Skaug (red.) 2005. Grunnleggende sykepleie. Oslo : Gyldendal akademisk
Bind 1 Kap. 1, kap. 2:s. 32-52,  kap. 7:s. 215-251  
Bind 3 Kap 21:s. 212-227
Bind 4 Kap. 23 s. 25-38, s. 76-83
(105 s.)

610.7309 Ma
 Mathisen, J. 2006. Sykepleiehistorie, 264 s. (2. utg.).  Oslo : Universitetsforlaget ISBN  82-05-34951-7.
 Kap. 1-3 s.13-84
 Kap. 4 s. 89-96  s. 160-175
 (93 s.)

PPS. Praktiske prosedyrer i sykepleietjenesten
         Oslo : Akribe forlag.
          www.ppsnett.no

        Sykepleierens journalføring.  Pasientens rolle og rettigheter (2 s.)

        Prosess og struktur. Sykepleieprosessen (2 s.)

2.

Aagaard, H. & S. Roel 2004. Utvikling av ernæringsjournal : beskrivelse av ernæringsjournalen og dens praktiske gjennomføring foretatt av sykepleiestudenter, 41 s. Halden : Høgskolen i Østfold ISBN 82-7825-161-4.
http://www2.bib.hiof.no/index.php?ID=6601

610.73 Gr
Kristoffersen, N. J., F. Nortvedt & E. A. Skaug (red.) 2005. Grunnleggende sykepleie. Oslo : Gyldendal akademisk.
Bind 1 Kap. 4    31
Bind 2 Kap. 8-10, 12, 13:s. 216-232, 240-273, 15    
Bind 3 Kap. 16-20, 22:s. 271-300              
(828 s.) 494

610.73069 Lu
         Lunde, P. 2003. Forflytningskunnskap : aktivisering, hjelp og trening ved forflytning, 200 s. (3. utg.). Oslo :
        Gyldendal akademisk ISBN 82-05-30204-9
         S. 26-39, 41-43, 53-55, 63-85, 123-157

         (80 s.)

 

Artikkel i tidsskrift
         Melheim, BG. Pasientopplevelser av måltidsfellesskap i sykehjem, Klinisk sygepleje, 2007; 21 årgang (2): 26-34 (8 s.)

PPS. Praktiske prosedyrer i sykepleietjenesten
Oslo : Akribe forlag.
www.ppsnett.no

 Aktivitet

        Leiring i seng - sideleie. Gjennomføring (2 s)

        Leiring i seng - flatt ryggleie. Gjennomføring (2 s.)

        Høyt ryggleie - Fowlers leie. Gjennomføring (2 s.)

 

Ernæring

        Servering av mat. Gjennomføring (3 s.)

        Mating av pasient. Gjennomføring (4 s.)

 

Eliminasjon

        Bruk av bekken (2 s.)

        Bruk av spissbekken (1,5 s.)

        Bruk av toalettstol (1,5 s.)

        Bruk av urinflaske (2 s.)

 

Hygiene

        Håndvask.  Gjennomføring (1 s.)

        Hånddesinfeksjon.  Gjennomføring (1 s.)

        Rene engangs beskyttelseshansker.  Gjennomføring (1 s.)

        Ren prosedyre.  Gjennomføring (1s.)

       Arbeid på desinfeksjonsrom.  Gjennomføring (1 s.)

 

Personlig hygiene
Sengebad i flatt leie (4 s.)
Sengebad i høyt ryggleie (4 s.)
Nedentilvask av kvinne og jente (2 s.)
Nedentilvask av mann og gutt (2 s.)
Tannpuss (2 s.)
Stell av tannproteser (3 s.)
Spesielt munnstell (2 s.)

 

Respirasjon/Sirkulasjon
        Respirasjonstelling. Gjennomføring (1 s.)
        Auskultatorisk måling av blodtrykk på overarm. Gjennomføring (2 s.)

        Ordinær pulstelling. Gjennomføring (1 s.)

 

Kroppstemperatur
Rektal temperaturmåling. Gjennomføring (1 s.)
Oral temperaturmåling. Gjennomføring (1 s.)
Aksillær temperaturmåling. Gjennomføring (1 s.)
Tympanisk temperaturmåling. Gjennomføring (1 s.

 

Sengereiing

        Sengereing med pasient i seng - fra side til side. Gjennomføring (3 s.)

 

Søvn

Tilrettelegging for nattesøvn i institusjon. Gjennomføring (1 s.)

613.2 So
Sortland, K. 2007. Ernæring : mer enn mat og drikke, 350 s. (3. utg.). Bergen : Fagbokforlaget ISBN 978-82-450-0606-3.
Kap. 1-8,  kap 11, kap 13, kap 14 s. 223-234 og s.254-258, kap 15 s. 275-276    
(168 s.)

3.

616.0252 No
Norges røde kors Norsk førstehjelpsråd & Norsk resuscitasjonsråd 2006. Norsk grunnkurs i førstehjelp, 35 s. (5. utg.). Stavanger : Åsmund S. Lærdal AS ISBN 82-91823-56-1

613.028 St
Stordalen, J. 2005. Den usynlige fare: lærebok i hygiene, 200 s. (3. utg.). Bergen: Fagbokforlaget ISBN 82-450-0269-0
s. 9-51, 67-97, 100-101, 107-122, 137-157
(107 s.)

Artikkel i tidsskrift
Wisnes, C. 2001. Urinprøvetaking - kunnskapsbasert eller tilfeldig? Sykepleien, 90 (6): 58-61. (3 s.)
http://www.sykepleien.no/artikler/2002/06/a06/artikel.htm

616.07 Wy
Wyller, V. B., P. A. Brodal & K. C. Toverud 2005. Det friske og det syke mennesket : cellebiologi, anatomi, fysiologi : mikrobiologi, patofysiologi, farmakologi, klinisk medisin. Oslo : Akribe ISBN 82-7950-095-2.
Det friske mennesket.
Bind I s. 25-123, 148-152, 249-256
Bind II s. 9-27, 29-74, 77-102
Bind III s. 9-63, 67-107
Bind IV s. 9-33,  35-97
Bind V s. 9-25, 65-113
Bind VI s. 9-90
(518 s.)

ELLER:

 612 Me
Sand, O. et al. 2006. Menneskekroppen : fysiologi og anatomi, 544 s. (2. utg.).  Oslo : Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-34807-3
S. 30-67, 69-76, 102-141, 148-158, 180-212, 266-311, 314-327, 354-376, 378-419,422-434, 436-449, 450-478, 480-486, 488-519.
(336s)

616.07 Wy
Wyller, V. B., P. A. Brodal & K. C. Toverud 2005. Det friske og det syke mennesket : cellebiologi, anatomi, fysiologi : mikrobiologi, patofysiologi, farmakologi, klinisk medisin. Oslo : Akribe ISBN 82-7950-095-2.
Det syke mennesket
Bind I s.  78 - 107, 148-152,  249-256
(40 s.)

4.

616.890231 Hu
 Hummelvoll, J K. et al. 2004. Helt - ikke stykkevis og delt : psykiatrisk sykepleie og psykisk helse, 614 s.
 (6. utg.) Oslo : Gyldendal akademisk ISBN 82-05-31629-5
 Kap.  15
(19 s.)

150 Hå
Håkonsen, K. M. 2003. Innføring i psykologi, 340 s. Oslo : Gyldendal Norsk Forlag ISBN 82-05-31485-3
Kap. 1 s.17-30, kap. 3-4,  kap. 6 s. 97 -122, kap. 10, kap. 13 s. 228-237
(91 s.)

371.39 Pe
       Pettersen, R. C. 2005. PBL for studenten : en introduksjon til PBL for studenter og lærere, 186 s.
       (2. utg.).   Oslo : Universitetsforlaget ISBN 82-15-00750-3; 978-82-15-00750-2.
       kap. 6. s. 141-146, kap. 7. s. 148-166
       (23 s)

808.066 Pe
        Pettersen, R. C. 2008. Oppgaveskrivingens ABC : veileder og førstehjelp for høgskolestudenter, 128 s. Oslo
        : Universitetsforlaget ISBN 978-82-15-01302-2

610.7307 Tv
Tveiten, S. 2008. Pedagogikk i sykepleiepraksis, 294 s. Bergen : Fagbokforlaget
ISBN 978-82-450-0670-4,.
Kap. 4 s. 50-56,   Kap. 5 s. 57-78,   

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. apr. 2024 02:36:30