Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig fakultet:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Marit Kristine Helgesen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
HSSHV40418 Vitenskapsteori og metode (Vår 2021)
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Masterstudium i samordning av helse- og velferdstjenester (120 studiepoeng), f.o.m. kull 2018.
Anbefalte forkunnskaper
-
Samordning 1: Kunnskapsgrunnlaget
-
Samordning 2: Organisasjon og ledelse
-
Samordning 3: Forskningsbasert praksis
Undervisningssemester
4. semester (vår)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
-
Har omfattende kunnskap om ulike vitenskapsteoretiske perspektiver
-
Har inngående kunnskap om vitenskapsteori, metode og forskningsetikk
-
Har inngående kunnskap om forskningsmetode og metodologiske prinsipper i forhold til konkrete faglige problemstillinger
Ferdigheter
-
Kan begrunne og redegjøre for valg av metoder til forsknings- og utredningsarbeid
-
Kan bruke relevante metoder for å innhente, systematisk vurdere og anvende kunnskap i fagutvikling og forbedringsarbeid
-
Kan analysere relevante teorier, metoder og fortolkninger, og gjennomføre et avgrenset vitenskapelig arbeid i tråd med forskningsetiske retningslinjer under veiledning
-
Kan utføre systematiske søk på relevant forskning innen aktuelt fagfelt
-
Kan ivareta forskningsetiske krav i alle faser av forskningsprosessen
Generell kompetanse
-
Kan vurdere vitenskapsteoretiske-, metodiske-, og etiske problemstillinger
Innhold
-
Vitenskapsteoretiske tradisjoner
-
Intensive og ekstensive forskningsdesign
-
Kvalitativ og kvantitativ metode
-
Forskningsetikk
Undervisnings- og læringsformer
Emnet gjennomføres som 4 samlinger à 3 dagers varighet. Undervisnings-/læringsformer dialogbasert undervisning, arbeid i grupper og selvstudium.
Det kan gjennomføressamundervisning med andre masterprogram, men enkelte dager vil også være masterspesifikke.
Arbeidsomfang
Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl.timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser ogeksamensgjennomføring.
Praksis
Ingen praksis.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
-
To skriftlige arbeidskrav, på inntil 1500 ord. Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen. Arbeidskravet kan bearbeides en gang. Godkjent arbeidskrav er gyldig i 2 år.
Eksamen
Semesteroppgave, individuell.
Besvarelsen skal være på maks. 3000 ord.
Karakterregel A-F.
Sensorordning
Intern og ekstern sensor.
Evaluering av emnet
Løpende evaluering av undervisningen gjennom semesteret. Metode for evalueringen avtales mellom faglærer og studenter.
Skriftlig sluttevaluering av emnet.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 09.12.2020
Asdal, K., & Reinertsen, H. (2020). Hvordan gjøre dokumentanalyse: en praksisorientert metode (1. utgave. ed.). Oslo: Cappelen Damm akademisk. 252 sider
De nasjonale forskningsetiske komiteer (2016). Forskningsetiske retningslinjer for samfunnsvitenskap, jus og humaniora: vedtatt av den nasjonale forskningsetiske komité for samfunnsvitenskap og humaniora (44 sider). Forutsettes lest på nett: https://www.etikkom.no/globalassets/documents/publikasjoner-som-pdf/60125_fek_retningslinjer_nesh_digital.pdf#page=1&zoom=auto,-259,655
Johannessen, A., Tufte, P. A. og Kristoffersen, L. (2016). Introduksjon til samfunnsvitenskapelig metode. Oslo: Abstrakt forlag. Kapitler 1-9, 16 og 18-26 (340 sider)
Thornquist, E. (2015). Vitenskapsfilosofi og vitenskapsteori – for helsefag. Bergen: Kunnskapsforlaget (244 sider)
Tjora, A. (2017). Kvalitative forskningsmetoder i praksis. Oslo, Gyldendal Akademisk (285 sider)
Til sammen ca. 1165 sider
Tilleggslitteratur:
Elo, S. og Kyngäs, H. (2009). The Qualitative content analysis Process. Journal of Advanced Nursing, 62(1), 107-115
Malterud, K. (2012). Systematic text condensation: A strategy for qualitative analysis. Scandinavian Journal of Public Health, 44(2), 120-129
Kvale, S. og Brinkmann, S. (2015). Det kvalitative forskningsintervju. Oslo, Gyldendal Akademisk. 353 sider.