Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig fakultet:
Avdeling for ingeniørfag
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Sissel Larsen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

IRI12512 Kreativitet og entreprenørskap (Høst 2012–Vår 2013)

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk for Bachelor i innovasjon og prosjektledelse

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Ingen

Undervisningssemester

1. og 2. semester for bachelorstudiet i Innovasjon og prosjektledelse

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper:
Studenten skal:

  • ha god innsikt i hvordan kreative prosesser og teamarbeid kan bidra til entreprenørskap, utvikling og omstilling i virksomheter
  • ha prosjektutviklingskompetanse for å kunne lede og ta vare på mulige innovasjoner i forskjellige organisasjoner
  • kunne begrunne, gjennomføre og vurdere prosjekter

 Ferdigheter:
Studenten skal

  • ha utviklet forståelse for kreative prosesser og entreprenørielle tankesett som kan gi god innsikt i innovasjon, utvikling og fornying ut fra et ledelseperspektiv.
  • vise forståelse for betydningen av nettverkssamarbeid med virksomheter

Generell kompetanse:
Studenten har

  •  utviklet holdninger til risikovillighet i tilknytning til entreprenørskap og innovasjon, samt endrings og utviklingskompetanse

Innhold

Emnet er delt i 2 moduler, hvor følgende tema vil bli berørt:

Teambygging og kreativitet (vektes tilsvarende 1/2):
-Team som redskap for utvikling og læring
- Motivasjon
- Kommunikasjon og transaksjonsanalyse TA
- Skapervillig og visjonær
- Kreative ide-utviklingsfaser
- Akademisk skriving

Entreprenørskap (vektes tilsvarende 1/2):
- Fornyelse og utvikling - Lederens ideologiske kompetanse
- Tverrfaglighet
- Nettverk
- Mulighetsanalyse
- Entreprenørielle  case

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er organisert i blokker.

Arbeidsformen i de to modulene veksler mellom lærerledet undervisning, individuelt arbeid, gruppearbeid og selvstudier. Studentmedvirkning er vesentlig i forhold til innholdskomponenter, semesterplan og vurdering. Arbeidet tar utgangspunkt i studentdefinerte problemstillinger innenfor de ulike emner som belyses gjennom teori, praksisnære studier og egne erfaringer. Det vil inngå case-studier innenfor hver modul.

Veiledning vil inngå innenfor hver modul som en obligatorisk del.

I tillegg til praktiske støttefunksjoner, som for eksempel utlån av videokamera, skal biblioteket i egenskap av informasjonssenter integreres i prosjekt og undervisning. Fokus på informasjonssøk og litteratur er sentralt i studiet.

Selvstudier og egenaktivitet kreves, både i tilrettelagt undervisning ved høgskolen og i praksis-/yrkesfeltet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

1. Teambygging og kreativitet:

  • Delta i praktisk teamarbeid i ide-utvikling med loggføring.
  • Skriftlig rapport som inneholder teori og metode, og skrives i henhold til retningslinjer for skriftlige arbeider, med et omfang på 10 sider.
  • Delta i obligatorisk veiledning.

2.Entreprenørskap:

  • Delta i praktisk prosjekt i team.
  • Skriftlig rapport som inneholder teori og metode, og skrives i henhold til retningslinjer for skriftlige arbeider, med et omfang på 10 sider.
  • Delta i obligatorisk veiledning.  

 

Eksamen

Deleksamen 1  høst (vektes 50 %):
Kreativitet: Individuell muntlig presentasjon av teamarbeid (presentasjon på ca. 15 minutter fulgt av ca. 10 minutter med spørsmål fra sensor).

Deleksamen 2  vår (vektes 50 %):
Entreprenørskap: Individuell muntlig presentasjon av praktisk prosjekt (presentasjon på ca. 15 minutter fulgt av ca. 10 minutter med spørsmål fra sensor).

Hver deleksamen gis individuell bokstavkarakter A til F, der F er ikke bestått.

Evaluering av emnet

I henhold til avdelingens prosedyre Studentevaluering av emner og undervisning (EVA 3 a og b).

Litteratur

Morten Levin og Monica Rolfsen (2010) Arbeid i team : Læring og utvikling i team. Bergen, Fagbokforlag

James.-P.Lewis (2002) Working Together

Larsen Rolf-Petter(2008) : Å forstå seg selv og andre. Innføring i transaksjonsanalyse

Edward De Bono, 2008, Six Thinking Hats, pp 192, Penguin Books Ltd, Describes a method for stimulating creative processes

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 19. apr. 2024 02:41:04