Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig fakultet:
- Avdeling for ingeniørfag
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Sissel Larsen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
IRI12512 Kreativitet og entreprenørskap (Høst 2012–Vår 2013)
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk for Bachelor i innovasjon og prosjektledelse
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Ingen
Undervisningssemester
1. og 2. semester for bachelorstudiet i Innovasjon og prosjektledelse
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper:
Studenten skal:
- ha god innsikt i hvordan kreative prosesser og teamarbeid kan bidra til entreprenørskap, utvikling og omstilling i virksomheter
- ha prosjektutviklingskompetanse for å kunne lede og ta vare på mulige innovasjoner i forskjellige organisasjoner
- kunne begrunne, gjennomføre og vurdere prosjekter
Ferdigheter:
Studenten skal
- ha utviklet forståelse for kreative prosesser og entreprenørielle tankesett som kan gi god innsikt i innovasjon, utvikling og fornying ut fra et ledelseperspektiv.
- vise forståelse for betydningen av nettverkssamarbeid med virksomheter
Generell kompetanse:
Studenten har
- utviklet holdninger til risikovillighet i tilknytning til entreprenørskap og innovasjon, samt endrings og utviklingskompetanse
Innhold
Emnet er delt i 2 moduler, hvor følgende tema vil bli berørt:
Teambygging og kreativitet (vektes tilsvarende 1/2):
-Team som redskap for utvikling og læring
- Motivasjon
- Kommunikasjon og transaksjonsanalyse TA
- Skapervillig og visjonær
- Kreative ide-utviklingsfaser
- Akademisk skriving
Entreprenørskap (vektes tilsvarende 1/2):
- Fornyelse og utvikling - Lederens ideologiske kompetanse
- Tverrfaglighet
- Nettverk
- Mulighetsanalyse
- Entreprenørielle case
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er organisert i blokker.
Arbeidsformen i de to modulene veksler mellom lærerledet undervisning, individuelt arbeid, gruppearbeid og selvstudier. Studentmedvirkning er vesentlig i forhold til innholdskomponenter, semesterplan og vurdering. Arbeidet tar utgangspunkt i studentdefinerte problemstillinger innenfor de ulike emner som belyses gjennom teori, praksisnære studier og egne erfaringer. Det vil inngå case-studier innenfor hver modul.
Veiledning vil inngå innenfor hver modul som en obligatorisk del.
I tillegg til praktiske støttefunksjoner, som for eksempel utlån av videokamera, skal biblioteket i egenskap av informasjonssenter integreres i prosjekt og undervisning. Fokus på informasjonssøk og litteratur er sentralt i studiet.
Selvstudier og egenaktivitet kreves, både i tilrettelagt undervisning ved høgskolen og i praksis-/yrkesfeltet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
1. Teambygging og kreativitet:
- Delta i praktisk teamarbeid i ide-utvikling med loggføring.
- Skriftlig rapport som inneholder teori og metode, og skrives i henhold til retningslinjer for skriftlige arbeider, med et omfang på 10 sider.
- Delta i obligatorisk veiledning.
2.Entreprenørskap:
- Delta i praktisk prosjekt i team.
- Skriftlig rapport som inneholder teori og metode, og skrives i henhold til retningslinjer for skriftlige arbeider, med et omfang på 10 sider.
- Delta i obligatorisk veiledning.
Eksamen
Deleksamen 1 høst (vektes 50 %):
Kreativitet: Individuell muntlig presentasjon av teamarbeid (presentasjon på ca. 15 minutter fulgt av ca. 10 minutter med spørsmål fra sensor).
Deleksamen 2 vår (vektes 50 %):
Entreprenørskap: Individuell muntlig presentasjon av praktisk prosjekt (presentasjon på ca. 15 minutter fulgt av ca. 10 minutter med spørsmål fra sensor).
Hver deleksamen gis individuell bokstavkarakter A til F, der F er ikke bestått.
Evaluering av emnet
I henhold til avdelingens prosedyre Studentevaluering av emner og undervisning (EVA 3 a og b).
Litteratur
Morten Levin og Monica Rolfsen (2010) Arbeid i team : Læring og utvikling i team. Bergen, Fagbokforlag
James.-P.Lewis (2002) Working Together
Larsen Rolf-Petter(2008) : Å forstå seg selv og andre. Innføring i transaksjonsanalyse
Edward De Bono, 2008, Six Thinking Hats, pp 192, Penguin Books Ltd, Describes a method for stimulating creative processes