Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig fakultet:
- Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Sissel Larsen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
IRF23012 Studentbedrift (Høst 2016–Vår 2017)
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i innovasjon og prosjektledelse.
Undervisningssemester
3. og 4. semester
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper:
Studenten
- har teoretisk kunnskap og forståelse for utøvelse av entreprenørskap som aktiv deltager i en moderne organisasjon
- har god innsikt i entreprenørskap og entreprenøriell ledelse ut fra et strategisk perspektiv
- kan gjennom egen studentbedrift planlegge, etablere, drive og avvikle en mindre bedrift
Ferdigheter:
Studenten
- benytter et sett metoder, teknikker, IT-verktøy og modeller for å gjennomføre oppstart og avvikling av en bedrift
- kan, gjennom erfaring fra arbeidet med egen studentbedrift, forstå sentrale problemstillinger og utfordringer knyttet til en mindre bedrifts hverdag
- kan løse innovasjons- og utviklingsoppgaver på en systematisk og effektiv måte
Generell kompetanse:
Studenten
- har forståelse for etiske forpliktelser knyttet til drift av egen virksomhet - både ovenfor ansatte og samfunnet
Innhold
Studentene skal utvikle en egen forretningsplan, gjennomføre denne og rapportere sine resultater i en sluttrapport. Sluttrapport utgjør også den formelle avviklingen av studentbedriften.
Følgende tema vil bli berørt:
- Valg av forretningsidé
- Registrering av studentbedrift
- Organisering av gruppen/bedriften
- Prosjektarbeid som arbeidsform
- Forretningsplanbygging med følgende hovedtemaer:
Ide, marked, budsjettering, organisering og finansiering - Organisasjon/ledelse
- Evaluering og sluttrapport
- Kontakt med leverandører (innkjøp) og kunder (salg)
- Etablering av samarbeid med mentor (fra næringslivet)
- Konkurranse /Messedeltakelse
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen organiseres i blokker.
Emnet er et prosjektfag som krever aktiv gruppedeltagelse og oppfølging. Prosessen er krevende, og veiledning og selvstudium er sentralt i faget.
Faget følger de retningslinjer som er satt av Ungt Entreprenørskap i forhold til etablering, drift og avvikling av Studentbedrift.
Fokus på informasjonssøk og litteratur er sentralt, både på campus og via internett.
Stor grad av egenaktivitet kreves, både i arbeidet internt i høgskolen og i praksis- / yrkesfeltet via mentorordninger med næringslivet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- To innleveringsoppgaver
- Loggføring av arbeidsinnsats
- Deltagelse i Østfoldmesterskap for studentbedrift. En gruppe går videre til Norgesmesterskapet for studentbedrift
Nærmere definerte arbeidskrav fastsettes i emnets undervisningsplan.
Arbeidskravene må være godkjent før studentene kan framstille seg til eksamen.
Eksamen
Mappevurdering (gruppe):
I mappevurderingen inngår et prosjektarbeid i gruppe, bestående av:
- beskrivelse av prosjektprosessen
- forretningsplan
- prosjektresultatet
- sluttrapport
Initiativ og pågangsmot vil bli vektlagt. Karakteren til deltagere innenfor gruppen kan variere, basert på loggføring av arbeidsinnsats. Ved kontinuasjon må alle komponenter i mappen tas på nytt.
Det gis bokstavkarakter A til F, der F er ikke bestått. Det gis individuelle karakterer.
Evaluering av emnet
Løpende evaluering av undervisningen gjennom semesteret, hvor metode for evaluering avtales mellom faglærer(e) og studenter.
Skriftlig sluttevaluering av emnet.
Litteratur
Litteratur: Kubr, Thomas, Daniel Ilar og Heinz Marchesi (2000). Fra idé til ny virksomhet - en håndbok for nye vekstselskaper. Oslo: McKinnsey & Co. 255 s.
Olav R. Spilling (red) (2008). NyskapingsNorge. Bergen: Fagbokforlaget. 279 s.
Philip A. Wickham (2004). Strategic Entrepreneurship, 3rd ed. Harlow: FT/Prentice Hall. 619 S.
Nettbasert materiale fra Ungt Entreprenørskap - www.ue.no og kompendier/artikler/henvisninger.