Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for ingeniørfag
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Sissel Larsen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

IRF23012 Studentbedrift (Høst 2016–Vår 2017)

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i innovasjon og prosjektledelse.

Undervisningssemester

3. og 4. semester

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper:

Studenten

  • har teoretisk kunnskap og forståelse for utøvelse av entreprenørskap som aktiv deltager i en moderne organisasjon
  • har god innsikt i entreprenørskap og entreprenøriell ledelse ut fra et strategisk perspektiv
  • kan gjennom egen studentbedrift planlegge, etablere, drive og avvikle en mindre bedrift

Ferdigheter:

Studenten

  • benytter et sett metoder, teknikker, IT-verktøy og modeller for å gjennomføre oppstart og avvikling av en bedrift
  • kan, gjennom erfaring fra arbeidet med egen studentbedrift, forstå sentrale problemstillinger og utfordringer knyttet til en mindre bedrifts hverdag
  • kan løse innovasjons- og utviklingsoppgaver på en systematisk og effektiv måte

Generell kompetanse:

Studenten

  • har forståelse for etiske forpliktelser knyttet til drift av egen virksomhet - både ovenfor ansatte og samfunnet

Innhold

Studentene skal utvikle en egen forretningsplan, gjennomføre denne og rapportere sine resultater i en sluttrapport. Sluttrapport utgjør også den formelle avviklingen av studentbedriften.
Følgende tema vil bli berørt:

  • Valg av forretningsidé
  • Registrering av studentbedrift
  • Organisering av gruppen/bedriften
  • Prosjektarbeid som arbeidsform
  • Forretningsplanbygging med følgende hovedtemaer:
    Ide, marked, budsjettering, organisering og finansiering
  • Organisasjon/ledelse
  • Evaluering og sluttrapport
  • Kontakt med leverandører (innkjøp) og kunder (salg)
  • Etablering av samarbeid med mentor (fra næringslivet) 
  • Konkurranse /Messedeltakelse

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen organiseres i blokker.

Emnet er et prosjektfag som krever aktiv gruppedeltagelse og oppfølging. Prosessen er krevende, og veiledning og selvstudium er sentralt i faget. 
Faget følger de retningslinjer som er satt av Ungt Entreprenørskap i forhold til etablering, drift og avvikling av Studentbedrift.
Fokus på informasjonssøk og litteratur er sentralt, både på campus og via internett.
Stor grad av egenaktivitet kreves, både i arbeidet internt i høgskolen og i praksis- / yrkesfeltet via mentorordninger med næringslivet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • To innleveringsoppgaver
  • Loggføring av arbeidsinnsats
  • Deltagelse i Østfoldmesterskap for studentbedrift. En gruppe går videre til Norgesmesterskapet for studentbedrift

Nærmere definerte arbeidskrav fastsettes i emnets undervisningsplan.
Arbeidskravene må være godkjent før studentene kan framstille seg til eksamen.

Eksamen

Mappevurdering (gruppe):

I mappevurderingen inngår et prosjektarbeid i gruppe, bestående av:

  • beskrivelse av prosjektprosessen
  • forretningsplan
  • prosjektresultatet
  • sluttrapport

Initiativ og pågangsmot vil bli vektlagt. Karakteren til deltagere innenfor gruppen kan variere, basert på loggføring av arbeidsinnsats. Ved kontinuasjon må alle komponenter i mappen tas på nytt.

Det gis bokstavkarakter A til F, der F er ikke bestått. Det gis individuelle karakterer.

Evaluering av emnet

Løpende evaluering av undervisningen gjennom semesteret, hvor metode for evaluering avtales mellom faglærer(e) og studenter.
Skriftlig sluttevaluering av emnet.

Litteratur

Litteratur: Kubr, Thomas, Daniel Ilar og Heinz Marchesi (2000). Fra idé til ny virksomhet - en håndbok for nye vekstselskaper. Oslo: McKinnsey & Co. 255 s.

Olav R. Spilling (red) (2008). NyskapingsNorge. Bergen: Fagbokforlaget. 279 s.

Philip A. Wickham (2004). Strategic Entrepreneurship, 3rd ed. Harlow: FT/Prentice Hall. 619 S. 

Nettbasert materiale fra Ungt Entreprenørskap - www.ue.no og kompendier/artikler/henvisninger.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. okt. 2019 00:50:50