Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig fakultet:
Avdeling for informasjonsteknologi
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Susanne Koch Stigberg
Undervisningsspråk:
Se pkt. Organisering og læringsformer
Varighet:
½ år

ITM21616 Brukerorientert design (Vår 2018)

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk i

  • bachelorstudiet i digitale medier
  • bachelorstudiet i digitale medier og design

Valgfritt emne for øvrige.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Studenten

  • er kjent med sentrale teorier og prinsipper for brukerorientert design
  • er kjent med metoder og teknikker for involvering av brukere i designprosessen, inkludert prototyping
  • har god kunnskap om metodologien deltagende design

Ferdigheter
Studenten kan

  • praktisk anvendelse av teorier og metoder for brukerinvolvering ved utvikling av IT-systemer
  • knytte sitt eget arbeid til teorier og konsepter innen deltagende design
  • initiere, organisere og gjennomføre prosjekter innen deltagende design
  • anvende kunnskap om deltagende design på nye anvendelsesområder og brukergrupper

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • har tilegnet seg kompetanse i kritisk lesning og refleksjon, og har fått erfaring med prosjektarbeid i grupper
  • kan analysere relevante utfordringer deltagende design har som metode for systemutvikling
  • kan formidle teorier og utfordringer knyttet til deltagende design og aksjonsforskning både til forskere og andre grupper

Innhold

Emnet består av fire hoveddeler:

  • Introduksjon til teorier og konsepter for brukerinvolvering ved design av informasjonsteknologi
  • Prinsipper og konsepter for deltagende design
  • Metoder og teknikker for deltagende design, inkludert prototyping, for å involvere brukere i design av informasjonsteknologi
  • Arbeid i tverrfaglige grupper

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, seminarer og prosjektarbeid.

Dersom studenter fra internasjonale samarbeidspartnere deltar i undervisningen, vil den bli gjennomført på engelsk.

Arbeidsomfang

4 timer forelesning per uke, lab-øvelser og veiledning.

Eksamen

Individuell mappeeksamen

Mappeeksamen bestående av 3-4 leveranser. Leveransene må leveres innen gitte frister og etter spesifikasjoner gitt av emneansvarlig. Mappen vurderes som en helhet og det gis en samlet karakter for mappen.

Det benyttes karakterskala A - F.

Ved ny og utsatt eksamen må alle mappens elementer leveres på nytt. Ny og utsatt eksamen må tas ved neste ordinære eksamen i emnet.

Evaluering av emnet

Dette emnet evalueres på følgende måte:

- Midtsemesterevaluering (frivillig)

- Sluttevaluering (obligatorisk)

Den emneansvarlige lager en emnerapport på bakgrunn av studentenes tilbakemeldinger og sine egne erfaringer med emnet. Emnerapporten behandles av studiekvalitetsutvalget ved avdeling for informasjonsteknologi.

Litteratur

-    Bannon, L. & Ehn, P. (2012) Design: Design Matters in Participatory design. Routledge International Handbook of Participatory Design In Simonsen, J. & Robertson, T. (Eds.) (2012). Routledge International Handbook of Participatory Design (pp. 37-63). New York: Routledge.
-    Kensing, F. & Greenbaum, J. (2012). Heritage: having a say. In Simonsen, J. & Robertson, T. (Eds.) (2012). Routledge International Handbook of Participatory Design, pp. 21-36 New York: Routledge.
-    Brandt, E., Binder, T. & Sanders, E. (2012). Tools and Techniques: ways to engage telling, making and enacting. In Simonsen, J. & Robertson, T. (Eds.) (2012). Routledge International Handbook of Participatory Design (pp. 145-181). New York: Routledge.
-    Bratteteig, T., Morrison, A., Wagner, I., Stuedahl, D. & Mörtberg, C. (2010) Research Practices in Digital Design. In Wagner, I., Bratteteig, T. & Stuedahl, D (Eds) Exploring Digital Design Multi-disciplinary Design Practices.London: Springer-Verlag, pp. 17-54.
-    Mörtberg, C., Bratteteig, T., Wagner, I., Stuedahl, D. & Morrison, A. (2010) Methods that Matter in Digital Design. In Wagner, I., Bratteteig, T. & Stuedahl, D (Eds) Exploring Digital Design Multi-disciplinary Design Practices.London: Springer-Verlag, pp. 105-144.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 19. apr. 2024 02:45:45