Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig fakultet:
- Avdeling for informasjonsteknologi
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Susanne Koch Stigberg
- Undervisningsspråk:
- Se pkt. Organisering og læringsformer
- Varighet:
- ½ år
ITM21616 Brukerorientert design (Vår 2018)
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk i
- bachelorstudiet i digitale medier
- bachelorstudiet i digitale medier og design
Valgfritt emne for øvrige.
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
- er kjent med sentrale teorier og prinsipper for brukerorientert design
- er kjent med metoder og teknikker for involvering av brukere i designprosessen, inkludert prototyping
- har god kunnskap om metodologien deltagende design
Ferdigheter
Studenten kan
- praktisk anvendelse av teorier og metoder for brukerinvolvering ved utvikling av IT-systemer
- knytte sitt eget arbeid til teorier og konsepter innen deltagende design
- initiere, organisere og gjennomføre prosjekter innen deltagende design
- anvende kunnskap om deltagende design på nye anvendelsesområder og brukergrupper
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- har tilegnet seg kompetanse i kritisk lesning og refleksjon, og har fått erfaring med prosjektarbeid i grupper
- kan analysere relevante utfordringer deltagende design har som metode for systemutvikling
- kan formidle teorier og utfordringer knyttet til deltagende design og aksjonsforskning både til forskere og andre grupper
Innhold
Emnet består av fire hoveddeler:
- Introduksjon til teorier og konsepter for brukerinvolvering ved design av informasjonsteknologi
- Prinsipper og konsepter for deltagende design
- Metoder og teknikker for deltagende design, inkludert prototyping, for å involvere brukere i design av informasjonsteknologi
- Arbeid i tverrfaglige grupper
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, seminarer og prosjektarbeid.
Dersom studenter fra internasjonale samarbeidspartnere deltar i undervisningen, vil den bli gjennomført på engelsk.
Arbeidsomfang
4 timer forelesning per uke, lab-øvelser og veiledning.
Eksamen
Individuell mappeeksamen
Mappeeksamen bestående av 3-4 leveranser. Leveransene må leveres innen gitte frister og etter spesifikasjoner gitt av emneansvarlig. Mappen vurderes som en helhet og det gis en samlet karakter for mappen.
Det benyttes karakterskala A - F.
Ved ny og utsatt eksamen må alle mappens elementer leveres på nytt. Ny og utsatt eksamen må tas ved neste ordinære eksamen i emnet.
Evaluering av emnet
Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Midtsemesterevaluering (frivillig)
- Sluttevaluering (obligatorisk)
Den emneansvarlige lager en emnerapport på bakgrunn av studentenes tilbakemeldinger og sine egne erfaringer med emnet. Emnerapporten behandles av studiekvalitetsutvalget ved avdeling for informasjonsteknologi.
Litteratur
- Bannon, L. & Ehn, P. (2012) Design: Design Matters in Participatory design. Routledge International Handbook of Participatory Design In Simonsen, J. & Robertson, T. (Eds.) (2012). Routledge International Handbook of Participatory Design (pp. 37-63). New York: Routledge.
- Kensing, F. & Greenbaum, J. (2012). Heritage: having a say. In Simonsen, J. & Robertson, T. (Eds.) (2012). Routledge International Handbook of Participatory Design, pp. 21-36 New York: Routledge.
- Brandt, E., Binder, T. & Sanders, E. (2012). Tools and Techniques: ways to engage telling, making and enacting. In Simonsen, J. & Robertson, T. (Eds.) (2012). Routledge International Handbook of Participatory Design (pp. 145-181). New York: Routledge.
- Bratteteig, T., Morrison, A., Wagner, I., Stuedahl, D. & Mörtberg, C. (2010) Research Practices in Digital Design. In Wagner, I., Bratteteig, T. & Stuedahl, D (Eds) Exploring Digital Design Multi-disciplinary Design Practices.London: Springer-Verlag, pp. 17-54.
- Mörtberg, C., Bratteteig, T., Wagner, I., Stuedahl, D. & Morrison, A. (2010) Methods that Matter in Digital Design. In Wagner, I., Bratteteig, T. & Stuedahl, D (Eds) Exploring Digital Design Multi-disciplinary Design Practices.London: Springer-Verlag, pp. 105-144.