Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig fakultet:
- Avdeling for lærerutdanning
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
LFHPTP207 Pedagogikk. Del 2: Småbarnspedagogikk (Høst 2008–Vår 2009)
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet inngår i den obligatoriske delen av førskolelærerutdanningen, heltid.Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Det forutsettes at studentene har gjennomført og bestått emnet Pedagogikk. Del 1: Barn og barndom i barnehage og skole (15 studiepoeng).Undervisningssemester
Det gis undervisning i emnet i høst- og vårsemesteret, 2. studieår i førskolelærerutdanningen, heltid.
Innhold
Emnet består av to hovedtemaer:
Tema 1: Små barn i barnehagen
- Små barn som medskapere av identiteter
- Små barn som medskapere av kultur/samværsformer
- Små barn som medskapere av kunnskap
Tema 2:. Små barns barndom i Norge (tverrfaglig)
Undervisnings- og læringsformer
Studentene arbeider med emnet på ulike måter. Studentaktiveog grunnleggende arbeidsformer i emnet er: selvstudier, basisgruppearbeid, prosjektarbeid,barnehageutveksling, aksjonslæring og praksis. I tillegg gis lærerledet undervisning. IKT er etviktig læringsverktøy i dette emnet.Praksis
Studenten må gjennomføre den praksis som ligger til det ordinære løpet i førskolelærerutdanningen. Emnet knyttes til praksisperioden i barnehage i 2. studieår, heltid.Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Praksisforberedelser og gjennomgang av plan for praksis (fremkommer av semesterplanen)
- Bestått barnehagepraksis. Godkjennes av øvingslærer med skriftlig tilbakemelding
- Individuell praktisk-teoretisk fagtekst. Godkjennes av faglærer med skriftlig tilbakemelding
- Planlegging, deltakelse og etterarbeid i Arenaer for utforskning (tidspunkt fremkommer av semesterplanen)
- godkjennes av faglærer med muntlig tilbakemelding - 3 seminarer knyttet til temaene små barn som medskapere av identiteter, små barn som medskapere av kultur, og små barn som medskapere av kunnskap
- Gruppefremlegg om "Små barns barndom i Norge". Godkjennes av faglærer, med muntlig tilbakemelding og godkjenning
Dersom et arbeidskrav ikke blir godkjent, får studenten kun èn mulighet for å rette opp dette. Dersom studenten ikke får godkjent arbeidskravet "Arena for utforskning", må studenten ta det på nytt året etter.
Eksamen
Muntlig eksamen i gruppe. Eksaminasjonen varer i ca. 45 minutter, og tar utgangspunkt i godkjent gruppearbeid. Intern og ekstern sensur. Gruppa gis en samlet, gradert karakter. Det benyttes bokstavkarakterer A til F, hvor A er beste og E er den dårligste beståtte karakter. F er ikke bestått.
Litteratur
Med forbehold om endringer
Haugen, S., Løkken, G., Røthle, M. (2005) Småbarnspedagogikk. Fenomenologiske og estetiske tilnærminger. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. Kap. 1-10.
Johansson, E (2002) Små barns etikk. Oslo: Pedagogisk Forum
Johannesen, N (2005) En-to-tre, småbarna er med. I: Samtalen i barnehagen. N.W. Damm & Sønn, Oslo.
Johannesen, N (2002) Det glemte språket. Hvordan de minste barna i barnehagen bruker imitasjon i kommunikasjonen seg imellom. Hovedfagsoppgave, HiO. Kap. 2, 3 og 5.
Johannesen, Nina og Sandvik, Ninni (2008). Små barn og medvirkning - noen perspektiver. Halden: Cappelen Damm (i trykk, utkommer juli 2008).
Løkken, G (2004) Toddlerkultur. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag, E (2004)
Sandvik, N (2002) Å gjøre seg tydelig for seg selv og andre. Om småbarns avgrensnings- og selvhevdelsesstrategier. I: Barn, nr. 1/02. Trondheim: Norsk senter for barneforskning. Trykkes opp.
Sandvik, N (2006) De minste barna. Temahefte knyttet til Rammeplan for barnehagen Oslo: Kunnskapsdepartementet http://odin.dep.no/filarkiv/287768/Temahefte_om_de_minste_barna_i_barnehagen1.pdf
Åberg, Ann (2006) Lyttende pedagogikk, Universitetsforlaget, Oslo. Del 2.
Kunnskapsdepartementet (2006) Ny lov om barnehager og Ny Rammeplan for barnehagen.
Selvvalgt litteratur knyttet til prosjekt Små barns barndom i Norge: 50 sider.
Breddestudentene: Selvvalgt litteratur knyttet til aksjonslæring/- forskning i praksis.