Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig fakultet:
Avdeling for lærerutdanning
Emneansvarlig:
Solveig Toft
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

LA202KHV06 Estetisk dimensjon - prosjektbasert utviklingsarbeid (Vår 2008)

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet inngår i Årsstudium Kunst og håndverk (60 stp) og som obligatorisk emne i studieenheten Kunst og håndverk 2 (30 studiepoeng).

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Emnet Estetisk dimensjon - prosjektbasert utviklingsarbeid (KHV202) kan tas parallelt med studieenheten Kunst og håndverk 1 (30 studiepoeng), men bygger på ett av de alternative emnene Arkitektur og design (KHV 201A) eller Innføring i animasjonsfilm (KHV 201B).

Undervisningssemester

Undervisningen gjennomføres i vårsemesteret. Det faglige fordypningsarbeid tar utgangspunkt i den estetiske dimensjon og utføres som et faglig utviklingsprosjekt. Hver student får én veileder. Studenten må møte til avtalte veiledningssamlinger.

Innhold

Fordypningsarbeidet Estetisk dimensjon: Prosjektbasert utviklingsarbeid planlegges og gjennomføres som et selvstendig og individuelt faglig prosjektarbeid. Studenten skal fordype seg i et sentralt estetisk faglig område hvor eget estetisk skapende arbeid knyttes opp mot fagteoretisk kunnskap og fagdidaktisk refleksjon.

Undervisnings- og læringsformer

Ved utførelsen av det faglige utviklingsprosjektet får hver student én veileder, som vil være behjelpelig slik at teoretiske lærestoff, det estetisk skapende arbeidet og fagdidaktisk refleksjon ses i en helhetlig sammenheng.

Praksis

Se pkt om forholdet mellom teori og praksis i studieplanen.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Gjelder alle studentene:

 

Delta i og gjennomføre 10 avtalte veiledningsmøter i forbindelse med utviklingsarbeidet.

Gjelder studenter som har valgt Arkitektur og design (KHV 201A):

 

1. Levere en rapport som beskriver planlegging, resultatframstilling og refleksjon i forhold til det praktiske utviklingsarbeidet. Spesifikasjoner gis ved semesterstart.

 

Gjelder studenter som har valgt Innføring i animasjonsfilm (KHV 201B):

 

1. Planlegge, gjennomføre og evaluere en workshop med innføring i animasjonsfilm for en barne- eller ungdomsgruppe, i tråd med beskrivelse i semesterplanen. (Individuelt eller som gruppeprosjekt).

2. Levere en kort, skriftlig rapport fra gjennomført workshop. (Kan også dokumenteres i form av nettsted).

Eksamen

Arbeidskravene må være godkjent og levert innen frist før studenten kan fremstille seg til eksamen.

 

Eksamensform:

Muntlig eksamen består av presentasjon av individuelt utviklingsprosjekt, med en påfølgende samtale som tar utgangspunkt i presentasjonen og en vurdering av utviklingsprosjektet.

 

Varighet: Ca. 20 minutter

 

 Karakteren blir fastsatt av intern og ekstern sensor på grunnlag av en helhetlig vurdering av måloppnåelse i studentens produksjonsarbeider og kunnskap i teoretisk fagstoff.

 

Det benyttes karakterer etter en skala fra A til F, hvor A er beste beståtte karakter, E er dårligste beståtte karakter og F betyr 'ikke bestått'.

 

Dersom studenten får F, vil det bli gitt tilbud om en veiledningssamtale. Studenten kan så arbeide selvstendig med forbedring av prosjektet og sin teoretiske forståelse frem mot ny eksamen.

Litteratur

Foruten undervisningen og ev feltstudier ved kunst- og kulturhistorisk museum, samlinger og gallerier er følgende litteratur pensum:

Læreplanverket for Kunnskapsløftet (2006). Kunnskapsdepartementet. 

Halvorsen, Else Marie (2007): Kunstfaglig og pedagogisk FoU. Nærhet. Distanse. Dokumentasjon. Kristiansand: Høyskoleforlaget.

Haabesland & Vavik (2001): Kunst- og håndverk - hva og hvorfor? Bergen. Fagbokforlaget

I tillegg kommer de rammeplaner og det lovverk som til enhver tid gjelder for virksomheten. Kompendier, aktuelle artikler i tidsskrift, aviser og forelesninger ved kunst- og kulturmuseer er også å regne som pensum. Det forbeholdes rett til endringer i litteraturen.

Litteraturlisten er sist oppdatert 25.06.2007.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 29. mars 2024 02:47:49