Fakta om emnet

Studiepoeng:
0
Ansvarlig fakultet:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Magnus Nohr
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1½ år

LGRLIKT10 Grunnleggende IKT-opplæring (30 timer) (Høst 2010–Høst 2011)

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Grunnleggende IKT-opplæring (30 timer) er et obligatorisk opplæringstiltak i grunnskolelærerutdanningene ved HiØ. Det er et generelt arbeidskrav i både Grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn og Grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn. Fullført og godkjent kurs er et vilkår for å få utstedt vitnemål.

Undervisningssemester

IKT-opplæringen foregår gjennom de tre første semestrene i grunnskolelærerutdanningen.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Studentene i grunnskolelærerutdanningen skal utvikle digital kompetanse i form av IKT-ferdigheter og innsiktsfull bruk av IKT i eget studiearbeid, praksisopplæringen og fritid, i tråd med forventningene til en lærers kompetanse i en IKT-basert utdanningsvirkelighet.

KUNNSKAP 
Studentene

  • skal kjenne elektroniske læremidler (åpne, nettbaserte og lukkede), kunne bruke dem integrert i egen undervisning, og som en del av en pedagogisk helhet og kunne bruke sin digitale kompetanse til å kritisk kunne vurdere bruk av nye digitale ressurser
  • skal som ferdigutdannede lærere kunne gi og motta informasjon om klassen/skolen i et digitalt læringsmiljø (fagstoff, ukeplaner, osv.) og ha digital kompetanse som omfatter samarbeid og kommunikasjon om læring, kontakt med elever/foreldre med e-post, SMS, sanntidskommunikasjon, direktemeldingstjenester  eller i et digitalt læringsmiljø (LMS)
  • skal utvikle kompetanse i å bruke Internett som informasjonskilde i eget læringsarbeid og til å presentere egne læringsresultater
  • skal som framtidige lærere kunne hjelpe elever til å bruke Internett til å finne informasjon, utvikle kildekritiske holdninger og ferdigheter og til presentasjon av læringsresultater

FERDIGHETER
Studentene

  • skal kunne skrive rapporter, notater, lage ukeplaner osv. gjennom å utnytte
  • tekstbehandling og andre digitale verktøy.
  • skal kunne bruke verktøyprogrammer som tekstbehandling, regneark, presentasjonsprogram, digitale fortellinger, webverktøy, nettverksapplikasjoner, bildebehandling, animasjon, film og multimediaprogrammer i egen undervisning, og lære elevene hvordan verktøyene kan brukes i det daglige læringsarbeidet
  • skal kunne bruke fri- og gratis programvare og Web 2.0-programvare i egen undervisning.
  • skal kunne bruke digitale tavler og programvare som følger med slike tavler pedagogisk
  • skal kunne fylle LMS og websider med egenproduserte digitale læremidler
  • må kjenne bruken av sosiale medier og kunne veilede elever til ansvarlig bruk 
  • skal kunne lage ressurswebsider og være veiledere/pedagogiske inspiratorer på Internett

GENERELL KOMPETANSE
Studentene

  • skal også kjenne elevenes fritidsbruk av IKT, og ha kompetanse og innsikt til å kunne utfordre teknologien i et sosialiseringsperspektiv
  • skal utvikle en offensiv holdning til ny teknologi
  • skal utvikle motivasjon for å ta i bruk og utprøve ny programvare og teknologi

Innhold

Innholdet i opplæringstiltaket er knyttet til den grunnleggende IKT-kompetansen vi ønsker at alle grunnskolelærerstudentene skal utvikle:

  • Beherske digital kommunikasjon på ulike arenaer
  • Ha gode ferdigheter i bruk av relevante verktøyprogram: Tekstbehandling, regneark, presentasjonsprogram video- og bilderedigering, Web 2.0 (programvare på Internett), informasjonskompetanse i forhold til bruk av Internett i undervisning og læring og  kjennskap til animasjonsfilm og digital historiefortelling
  • Filbehandling og bruk av digitalt utstyr i læringssituasjoner
  • Bli daglige og personlige IKT-brukere

Arbeidet med disse områdene er knyttet opp mot 10 individuelle arbeidskrav.

Undervisnings- og læringsformer

Tilrettelegging av infrastruktur, utstyrspakke, opplæring og brukerstøtte skal ha en kvalitet og organisering som kan være grunnlag for at studenter og lærere utvikler digital kompetanse gjennom integrert bruk av IKT i studiet og på praksis. Dette er også grunnlaget for studentenes arbeid i IKT-opplæringstiltaket:

  • Studenter og lærere arbeider med egne, bærbare PC-er
  • Grunnlaget er Internett-tilgang gjennom godt utbygd fastnett og/eller trådløst nett på høgskolen og praksisskoler
  • Kommunikasjon: Webbasert e-post, digitalt læringsmiljø (LMS) og studiets websider
  • Avdelingen legger til rette for utlån av videokamera, webkamera, digital kamera, scannere og utvikler et godt servicetilbud som omfatter et eget supportsystem tilknyttet IT-driftavdelingen

Undervisningen organiseres i form av fellesopplæring for trinnet, verksteder tilpasset læringsaktiviteter i fagene og individuell veiledning gjennom Help-Desk-tjenesten. Studentene må ta et aktivt ansvar for å nyttiggjøre seg de tilbudene de får på disse ulike læringsarenaene.

Arbeidet med utvikling av egen IKT-kompetanse er også bygget opp rundt de 10 individuelle arbeidskravene, og integrert i studentenes prosjekter i praksisopplæringen.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Arbeidskravene i IKT må normalt fullføres innen 1. desember i det tredje semesteret i grunnskolelærerutdanningen, i tråd med frister i semesterplanen for IKT-arbeidet:

IKT-opplæring gis i de tre første semestrene av studiet. Arbeidskravene i IKT skal som hovedregel leveres den dagen tilsvarende tema er oppført på undervisningsplanene, dersom ikke annet er oppgitt. Arbeidskravet rettes så i løpet av de påfølgende 14 dagene etter levering. Retting for dem som ikke har levert eller ikke har bestått skjer så i perioden 1.-14. desember og 1.-14. mai. Det er studentens oppgave å skaffe seg informasjon om tilbakemeldingen i LMS.

Følgende oppgaver skal samles på en individuell webside og være ferdigstilt i tråd med frister i semesterplanen for IKT (URL: www.lu-stud.hiof.no/~brukernavn/ikt/)

1. semester:

1. Filbehandling
2. Tekstbehandling
3. Presentasjonsprogram

2. semester:

4. Regneark: Koordinert oppgave med matematikk i GLU 1-7, og knyttet til arbeid med grunnleggende digitale regneferdigheter i GLU 5-10.
5. Lage websider og publisere på Internet 
6. Blogg: Lage og vedlikeholde en blogg over et semester med minst fem innlegg om IKT i skolen

3. semester:

7. Lage en digital historiefortelling
8. Lage og redigere film,
9. Bildebehandling
10. Lage animasjonsfilm.

Oppgavene kan også etter avtale dokumenteres utført som del av arbeid i fag eller på praksis. Studentene får tilbud om IKT-verksteder, veiledning underveis i studiet og mulighet til å bruke digitale nettresurser tilpasset arbeidskravene. Det er en IKT-konsulentgruppe som vurderer oppgavene og gir tilbakemelding om evt. godkjenning.

Eksamen

Emnet Grunnleggende IKT-opplæring (30 timer) må være fullført og godkjent for at studenten skal ha rett til vitnemål som grunnskolelærer. Godkjent emne framgår på vitnemålet.

Evaluering av emnet

Emnet evalueres av studentene med nettbasert undersøkelse hvert semester.

Litteratur

Se emnets webside.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 29. mars 2024 02:48:19