Fakta om emnet

Studiepoeng:
60
Ansvarlig fakultet:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden, Remmen.
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

LPHPED09 Pedagogikk (Høst 2010–Vår 2011)

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet Pedagogikk inngår i studiet Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) og er obligatorisk for alle studenter.

Emnet utgjør tilsammen 60 studiepoeng, men har et undervisningsomfang tilsvarende 30 studiepoeng. Eksamen (og studiepoenguttellingen) omfatter også fag- og yrkesdidaktiske emner. Se generell del av studieplanen for mer informasjon om dette.

 

Undervisningssemester

Heltid: 2 semestre

Deltid: 4 semestre

Innhold

1. Pedagogisk profesjonalitet

1.1 Pedagogikk, pedagogens rolle, profesjonell kompetanse, profesjonsforståelse

Gjennom arbeid med delmålet skal studentene utvikle og vise kunnskap om pedagogikk som fag og vitenskap for lærerprofesjonen, og kunne se sammenhenger med andre vitenskaper. Studentene skal bli i stand til å arbeide med relasjonen teori - praksis og hvordan denne relasjonen endres i forhold til den historiske, kulturelle og samfunnsmessige kontekst. Delmålet omfatter hva som kjennetegner det pedagogiske arbeidet som lærer og hva som karakteriserer pedagogisk profesjonalitet. Det arbeides med lærerprofesjon, herunder relasjonen til foreldre, kolleger, barn og unge, lærerens endrede rolle i det moderne institusjonaliserte samfunn lærerens faglige språk og forutsetningene for å utvikle det, den etiske dimensjon og etiske problemer i lærerarbeidet, lærerens plikter og rettigheter, lærerens autoritetsgrunnlag, læreren som maktutøver, dialogpartner og omsorgsgiver

1.2 Ulike pedagogiske perspektiv på eleven/lærlingen
Ved hjelp av ulike innfallsvinkler diskuteres, analyseres og reflekteres sentrale menneskesyn og syn på undervisning, og hvilke implikasjoner dette kan ha for lærerarbeid.

1.3 Opplærings- og oppdragelsesvirksomhet
Å kunne planlegge, gjennomføre og vurdere pedagogisk virksomhet er en sentral kompetanse; derfor har didaktikk en nøkkelfunksjon i profesjonell pedagogisk praksis. Delmålet innebærer arbeid med sentrale didaktiske begrep, didaktiske tradisjoner og modeller, forholdet mellom struktur og fleksibilitet i det pedagogiske arbeid.

2. Elevenes læring og utvikling

2.1 Mandatet
Studenten skal utvikle og vise innsikt i læreplan, lovverk og andre styringsdokumenter ved å anvende disse overfor konkrete pedagogiske problemstillinger, samt vurdere frihetsgraden disse dokumenter gir lærere i det daglige arbeid. Herunder er læreres oppgaver i forbindelse med elevenes medbestemmelse og forberedelse til deres aktive deltakelse i et demokratisk samfunn viktig.

2.2 Utvikling, forutsetning og tilpasning
Studenten skal gjennom arbeid med delmålet utvikle og vise kunnskap om og erfaring med kartlegging og vurdering av elevenes utviklingsnivå og deres forutsetning for utvikle kunnskaper, ferdigheter og holdninger.


Studenten skal også utvikle og vise innsikt i og forståelse for hvordan opplæringen kan tilpasses ut fra forutsetningene til den enkelte elev, i lokalmiljøet, og i forhold til likestilling mellom kjønnene og elever fra språklige minoriteter.

2.3 Læreprosesser
Studenten skal gjennom arbeid med delmålet i noen grad utvikle og vise ferdighet i å veilede elever/lærlinger i deres faglige og personlige utvikling. Studenten skal også gis innsikt i og forståelse for hvordan det ut fra de lokale forhold er mulig å tilrettelegge for et klassemiljø som kan virke fremmende på læring og utvikling. Studenten skal i tillegg utvikle og vise innsikt i og forståelse for hvordan lærere kan være til hjelp for elevenes utvikling av strategier for eget læringsarbeid.

2.4 Sosiale utfordringer
Studenten skal gjennom arbeid med delmålet utvikle og vise kunnskap om hvordan lærere kan være til hjelp for elever/lærlinger som kommer i krisesituasjoner. Studenten skal også utvikle og vise seg innsikt og ferdighet i hvordan lærere kan hjelpe elever i å håndtere konflikter og uenigheter. Studentene skal vise innsikt i problemer med mobbing i skolen og hvilket ansvar de som lærere har i forhold til forebygging og løsning av mobbeproblemer.

3. Læreren og skolen i organisasjons- og samfunnsperspektiv

3.1 Skolen som arbeidsplass
Studenten skal gjennom arbeid med delmålet utvikle og vise kunnskap om særtrekk ved skolen som organisasjon, hva som kan tenkes å hemme/fremme læreres muligheter til å imøtekomme læreplanens intensjoner.

Studenten skal også utvikle og vise forståelse for hvordan og i hvilken grad skolens organisering innvirker på elevenes læringsstrategier.

3.2 Læreren og kollegiet
Studenten skal gjennom arbeid med delmålet utvikle og vise forståelse for at læreres syn på fag, kunnskap og læring kan være forskjellig og gi utfordringer i forhold til bl.a. valg av lærebøker, tilrettelegging av undervisning og vurdering.

Studenten skal også utvikle og vise seg forståelse for at læreres oppfatning av skolens oppgave og hvordan dette kan virke inn på holdninger til læreplaner, undervisning, oppdragelse og holdninger overfor elevatferd.

Studenten skal i tillegg gis innsikt i de oppgaver og problemstillinger som preger pedagogisk arbeid, hva som kjennetegner pedagogisk profesjonalitet og den yrkesspesifikke kompetanse.

3.3 Oppvekst og samfunnsutvikling
Studenten skal gjennom arbeid med delmålet utvikle og vise innsikt i og forståelse for forhold i samfunnet som påvirker eleven/lærlingen og hvilken påvirkningskraft elev/lærling har på samfunnet.


Studenten skal også utvikle og vise innsikt i og forståelse for i hvilken grad samfunnsutviklingen påvirker elevens/lærlingers oppvekst og opplæring

3.4 Skolens rolle lokalt, nasjonalt og internasjonalt
Studenten skal gjennom arbeidet med delmålet utvikle og vise innsikt i og forståelse for muligheter til samarbeid mellom skole og nærmiljø som kan gagne elevenes opplæring og utvikling.


Studentene skal også utvikle og vise forståelse for skolen som kulturinstitusjon i samfunnet i fortid, nåtid og fremtid. Videre skal studenten ha kunnskap om skole og opplæring både nasjonalt og internasjonalt.

Undervisnings- og læringsformer

Se generell del av studieplanen.

Praksis

Se generell del av studieplanen og egen plan for praksis.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Før studenten kan fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent innenfor emnet Pedagogikk:

  • Deltakelse i basisgruppearbeid
  • Deltakelse på seminar
  • To utviklingssamtaler (i gruppe)
  • Skriveseminar i forbindelse med utviklingsoppgaven
  • 3 skriftlige oppgaver:
        Elev- og læringsmiljø  
        Lærer som veileder/leder
        Refleksjonsnotat etter 1. Praksisperiode
  • I tillegg kommer et refleksjonsnotat i tilknytning til muntlig eksamen og arbeidskrav knyttet til fag- og yrkesdidaktiske emner.

Eksamen

To deleksamener: Utviklingsoppgave og muntlig eksamen.

For detaljert informasjon, se punkt om vurdering i generell del av studieplanen.

Litteratur

Litteraturliste fremgår i generell del av studieplanen og i den enkelte emnebeskrivelse for fag- og yrkesdidaktikk.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 19. apr. 2024 02:47:07