Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig fakultet:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Remmen, Halden
Emneansvarlig:
Steinar Wennevold
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

LUSAM10311 Geografi (5-10) (Høst 2011–Vår 2012)

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk i valgfaget Samfunnsfag for grunnskolelærerutdanning (5-10) (60 studiepoeng) i Allmennlærerutdanningen.

Undervisningssemester

Allmennlærerutdanningen 5. og 6. semester eller 7. og 8. semester (høst og vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Studentene skal forstå samspillet mellom naturgrunnlag, befolkning, ressursutnytting og produksjon, næringsstruktur, bosettingsmønster, levekår og forbruk.

Innhold

Innholdet i og arbeidet med emnet geografi er samordnet med arbeidet i emnet Fagdidaktikk. Lærestoff som behandler sammenhengene mellom naturforhold og samfunnsforhold er sentralt i geografi. Derfor vil det bli arbeidet med emner fra naturgeografi og fra samfunnsgeografi og sammenhengene mellom de to delene av faget vil bli vektlagt. Natur- og samfunnsprosessers forløp og geografiske mønster vil bli studert både tematisk og regionalt. Det legges vekt på å utvikle evne til å forstå og bruke kart og andre sentrale hjelpemidler i geografifaget. Forståelse for at fenomener skifter utseende og betydning alt etter hvilket betraktningsnivå som anlegges, er et særlig viktig mål for geografistudiet. Eksempler på emner som blir vektlagt i ulikt omfang, er

-          kartanalyse og kartbruk (obligatorisk kartkurs)
-          vær og klima
-          geologi og geomorfologi
-          nærings- og ressursgeografi
-          befolknings- og bosettingsgeografi
-          bygeografi
-          utviklingsgeografi
-          geografisk regionstudium

Undervisnings- og læringsformer

Deltakelse i undervisningen og arbeid i grupper er arbeidsformer hvor læring foregår som en målrettet sosial aktivitet, mens lesing og tilhørende bearbeiding av fagstoff er individuelle arbeidsformer med læring som mål.  Fra høgskolens side tilrettelegges timeplan­lagt undervisning, klassesamtaler/-drøftinger, ekskursjoner og organisert gruppearbeid. I tillegg kommer veiledningssamtaler mellom faglærere og studenter og veiledning knyttet til emnet.

Praksis

Studentene i grunnskolelærerutdanningen og allmennlærerutdanningen følger Plan for praksis.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

1. Delta på innføringsseminar ved semesterstart, der nødvendig informasjon om emnet blir gitt. Innføringsseminaret omfatter de to første ukene etter studiestart i høstsemesteret.                                                                                                                            

2. Studentene skal skrive, levere og presentere en fagartikkel i geografi. Den skal presenteres både skriftlig og muntlig for medstudentene.
    Det er obligatorisk frammøte til alle muntlige presentasjoner av fagartiklene.                                                                                                        

3. Fire ekskursjoner er obligatoriske i geografi, alle som heldagsekskursjoner, og studentene skal levere ekskursjonsrapport fra alle ekskursjonene.
    Ekskursjonene foregår ved leid buss. Kostnadene dekkes ved studentbetaling og hver ekskursjon vil i 2011/2012 koste om lag NOK 300 per student.                                                     

4. Det kreves obligatorisk deltakelse på kartkurset i geografi.

Hvert arbeidskrav må være utført innen fastsatt frist og alle arbeidskrav må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til deleksamen 2.                                                                                                       

Eksamen

Sluttvurderingen består av to deleksamener:

Deleksamen 1: Skriftlig, individuell 4 timers eksamen i løpet av studieåret (teller 25 % av karakteren på emnet). Intern sensur. 
Ved ikke bestått gis det kun ett (1) nytt eksamensforsøk i forkant av samme eksamensperiode for deleksamen 2. Begrensningen er gitt med hjemmel i § 4.5 i Forskrift om eksamen og studierett ved Høgskolen i Østfold.      

Deleksamen 2: Skriftlig, individuell 6 timers eksamen ved slutten av studieåret (teller 75 % av karakteren på emnet). Ekstern sensur.

Deleksamen 1 må være bestått før deleksamen 2 kan avlegges. Ved 'ikke bestått' på deleksamen 2, er det kun denne delen som må avlegges på nytt ved ny/utsatt eksamen. Det gis graderte karakterer på begge deleksamenene etter skalaen A - F, der A er beste karakter, E er dårligste beståtte karakter og F betyr Ikke bestått.

Forøvrig kan kandidaten ta ny eksamen i emnet i neste ordinære eksamensperiode.

Evaluering av emnet

Skriftlig studentevaluering i begge semestrene. 

Litteratur

Lista er sist oppdatert 15.02.2011. Det tas forbehold om endringer før 1. desember 2011.

Kartanalyse og kartbruk
Nystad, Jens Fredrik og Hans Solerød (1997): Samfunnsgeografi. Gyldendal undervisning, Oslo, Kapittel 1. Kart og statistikk, side 11 - 37, 26 sider

Vær og klima 
Wennevold, Steinar (2009): Vær og klima. Kompendium. Halden, Høgskolen i Østfold. 154 sider                                                                                                                            
Wennevold, Steinar (2007): Praktiske klimaøvelser. Halden, Høgskolen i Østfold. 30 sider

Geologi og geomorfologi
Klemsdal, Tormod (2002): Landformene i Østfold. Natur i Østfold 21(1/2): 7-31, 25 sider Sulebak, Jan R. (2007): Landformer og prosesser. En innføring i naturgeografiske tema. Bergen, Fagbokforlaget. 391 sider

Nærings- og ressursgeografi og Befolknings- og bosettingsgeografi
Solerød, Hans (2004 eller senere) Mennesker og ressurser. Befolkningsutviklingen - utfordringer og muligheter. Oslo, Gyldendal Akademisk, Oslo, Kapittel 1 - 6, side 11 - 226, i alt 225 sider                                                                                                                                 
Solerød, Hans (1997) Samfunnsgeografi, Gyldendal undervisning, Oslo Kapittel 2 Regioner og regionalisering, side 38 - 60, 23 sider. Kapittel 5 Økonomisk aktivitet, side 168 - 238, 71 sider
NOU 2004: 2 Effekter og effektivitet. Kapittel 3 Regional utvikling 27 sider

Utviklingsgeografi
Solerød, Hans (2003) Mennesker og ressurser. Befolkningsutviklingen - utfordringer og muligheter. Gyldendal akademisk, Oslo, Kapittel 7 - 9, side 227 - 329, i alt 103 sider  

Regionstudium Kina
Veeck, G et al. (2007) China's Geography: Globalization and the Dynamics of Political, Economic and Social Change. Lanham (MD), Rowman & Littlefield Publishers, Inc. Kapittel 1-2, 4-5 og 7-10, i alt 205 sider
Naughton, B. (2007) The Chinese Economy. Transitions and Growth. Cambridge MA, The MIT Press, Kapittel 6-8 og 16, i alt 96 sider 

Materiale utdelt i undervisningen i løpet av studieåret inngår også i pensum.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 29. mars 2024 02:48:56