Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig fakultet:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Halden
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
LBLHBO13 Bacheloroppgave (Vår 2016)
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid.
Undervisningssemester
6. semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Kandidaten har kunnskap om
- grunnleggende vitenskapsteori og forskningsmetodikk
- sentrale yrkesetiske og forskningsetiske problemstillinger
- barnehagelærerprofesjonen i et komplekst og mangfoldig samfunn
- relevante faglige problemstillinger og faglitteratur innen det selvvalgte temaet
Ferdigheter
Kandidaten har ferdigheter i
- å formulere og avgrense en problemstilling og undersøke den videre med relevante metoder
- å dokumentere og formidle eget arbeid og kunnskaper
- å reflektere kritisk over eget faglig arbeid gjennom drøfting av metodiske og teoretiske spørsmål
- å skrive en akademisk fagtekst
Generell kompetanse
Kandidaten kan
- fordype seg i et avgrenset barnehagefaglig tema
- videreutvikle sin innsikt i forskningsbasert kunnskap som grunnlag for profesjonsutøvelse og kontinuerlig profesjonell utvikling
- utvikle og dokumentere ny kunnskap og forståelse for etiske og metodiske aspekt ved forsknings- og utviklingsarbeid i barnehagen
Innhold
Bacheloroppgaven kan bygge på empiriske undersøkelser og på analyser av styringsdokumenter og pedagogiske tekster. Bacheloroppgaven skal være en skriftlig fagtekst.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er organisert gjennom
- metodekurs; varighet en uke
- to obligatoriske veiledninger
- presentasjonsseminar; obligatorisk framlegg relatert til oppgaven
- forelesninger, seminarer, gruppearbeid og eventuelle undersøkelser i barnehagefeltet
Alle læringsaktivitetene er obligatoriske.
Arbeidsomfang
Forventet studieinnsats i emnet er minimum 20 timer pr uke inkludert undervisning.
Praksis
Det er knyttet 15 dager praksis til emnene Bacheloroppgave og Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid; hhv 10 dagers praksis i emnet Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid, og 5 dager til Bacheloroppgave.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Utkast til tema og problemstilling for bacheloroppgaven med begrunnelser og faglitteratur
- Kurs i vitenskapsteori og metode
- Deltakelse i seminar med presentasjon av eget arbeid underveis i semesteret
- Gjennomført og bestått praksis
- Obligatorisk deltakelse i undervisning. Undervisningen omfatter seminarer, forelesninger og gruppearbeid. Minimum 80 % tilstedeværelse. Ved tilstedeværelse under 70 % må hele emnet tas på nytt neste studieår
- En veiledning
Studenten har mulighet til å rette opp arbeidskrav nr. 1 og nr. 3 en gang ved ikke godkjent.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell skriftlig bacheloroppgave
Det benyttes to sensorer, én ekstern og én intern.
Det benyttes bokstavkarakterer (A-F).
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte
- midtveisevaluering
- underveisevaluering
- sluttevaluering
Resultatene behandles av
- trinnleder på trinnledermøte
- av studieleder på programutvalgsmøte
Litteratur
Litteraturlisten er oppdatert 14. januar 2016.
• Obligatorisk litteratur: 300 sider om forskningsmetoder
• Selvvalgt litteratur: 700 sider knyttet til tema for bacheloroppgaven
• Støttelitteratur: Div. styringsdokumenter; rammeplanen, stortingsmeldinger og relevant lovverk
Referanser oppgis i tråd med gjeldende retningslinjer ved HIØ.
Obligatorisk litteratur:
Bergsland, M. D. & Jæger, H. (Red.) (2014) Bacheloroppgaven i barnehagelærerutdanningen [Oslo] Cappelen Damm akademisk. 978-82-02-43183-9. Antall pensumsider: 140
Løkken, G. & Søbstad, F. (2013) Observasjon og intervju i barnehagen (4. utg.). Oslo: Universitetsforlaget. 978-82-15-02141-6. Antall pensumsider: 125
Steinsholt, K. & Øksnes, M. (2002). «Stop making sense! » Perspektiver på barn og barndom. I S. Sagberg & K. Steinsholt (Red.), Barnet: Konstruksjoner av barn og barndom (s. 19-43). Oslo: Universitetsforlaget. (21 sider).