Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig fakultet:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Halden
Emneansvarlige:
  • Benthe Kolberg Jansson
  • Maja Michelsen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

LUMSP40214 Lesing og skriving i et mangfoldsperspektiv (Vår 2018)

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Masterstudium i spesialpedagogikk, deltid.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Ingen.

Undervisningssemester

2. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Kandidaten har

  • forskningsbasert kunnskap om utvikling av lese- og skriveferdigheter hos personer med majoritetsspråklig og minoritetsspråklig bakgrunn
  • kunnskap om språklig kompetanse som grunnlag for lese- og skriveutvikling
  • kunnskap om lesing og skriving i norskfaget

Ferdigheter
Kandidaten kan

  • analysere og vurdere språkstimulerende aktiviteter som utvikler litterasitet
  • utvikle og begrunne undervisningsopplegg i norsk og se dem i lys av en helhetlig tenking om lese- og skriveutvikling
  • analysere og drøfte faglige problemstillinger i tilknytning til lese- og skriveutviklingen med utgangspunkt i norskfagets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet

Generell kompetanse
Kandidaten kan

  • muntlig og skriftlig diskutere faglige problemstillinger innenfor emneområdet, både med spesialister og med allmennheten

Innhold

Emnet fokuserer på følgende:

  • Lesing og skriving i et utviklings- og opplæringsperspektiv
  • Tekst- og sjangerkompetanse i et lese- og skriveperspektiv
  • Sammenhengen mellom muntlighet og skriftlighet
  • Utvikling av litterasitet på et første- og andrespråk

Undervisnings- og læringsformer

Det er lagt opp til gjennomføring av emnet med fire samlinger, med forbehold om endring. Hver samling går over to til tre dager, innenfor rammen kl. 08.00 - 16.00.

Læringsformene veksler mellom forelesninger, individuelt arbeid, gruppearbeid, skriving av tekster, erfaringsutvikling og diskusjoner i seminargrupper og plenum.

Praksis

Det er ikke praksisopplæring knyttet til emnet.

Studenter som tar masterstudiet som del av en grunnskolelærerutdanning vil kunne ha praksis knyttet til emnet. I disse tilfellene vil en individuell plan legges opp i samsvar med grunnskolelærerutdanningens plan for praksis.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Følgende arbeidskrav er knyttet til emnet:

  • Godkjent deltakelse på forelesninger og seminarer (dvs. minst 80 % frammøte)
  • En individuell fagtekst på 8-10 sider om et selvvalgt tema fra pensum
  • En individuell muntlig presentasjon av denne fagteksten, varighet ca. 15 minutter

Arbeidskravene må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell skriftlig eksamen med tilsyn.

Varighet 6 timer.
Ingen hjelpemidler tillatt.

Gradert karakterskala A - F.
Intern og en ekstern sensor.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene midtveis/underveis og sluttevaluering.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 07.12.2016

Bøker står med utheva skrift. Artikler og kapittel som ikke er tilgjengelige i tidsskriftbaser eller gjennom Open access, vil bli samla i kompendium. Kompendia kan kjøpes i bokhandelen på Remmen.

Norskfaget

Aase, L. (2005). Norskfagets danningspotensial i fortid og samtid. I Aasen, A.J. & Nome, S. (red.). Det nye norskfaget. Bergen: Fagbokforlaget/LNU. (s. 35-47) ISBN 978-82-450-0291-1

Engen, T. O. (2006). Enhetsskole og nasjonsbygging – norskfagets rolle historisk og i framtiden. I Sandøy, H. & Tenfjord, K. (red.). Den nye norsken? Nokre peilepunkt under globaliseringa. Oslo: Novus. (s. 165-186) ISBN:9788270994496

Kunnskapsdepartementet (2006). Læreplaner for Kunnskapsløftet (LK06). Læreplaner for gjennomgående fag i grunnskolen og videregående opplæring. Oslo: Utdanningsdirektoratet. (Rev. utg. 2008, 2013)

Lesing

Andreassen, R. (2014). Undervisning som fremmer leseforståelse. I K. Lundetræ & F.E. Tønnessen (red.). Å lykkes med lesing: Tidlig innsats og tilpasset leseopplæring. Oslo: Gyldendal Akademisk. (s. 223-242) (20 s.) ISBN/EAN: 9788205431164

Andreassen, R. & Bråten, I. (2011). Implementation and effects of explicit reading comprehension instruction in fifth-grade classrooms. Learning and Instruction, 21, s. 520-537. (19 sider) ISSN: 0959-4752

Bråten, I. (Red.) (2007). Leseforståelse: Lesing i kunnskapssamfunnet – teori og praksis. Oslo: Cappelen Akademisk. Kap. 2, 3 og 8. (Kapittelnummer er oppført i 2008-opplaget.) (87 s.)

Lie, A. (1991). Effects of a training program for stimulating skills in word analysis in first-grade children. Reading Research Quarterly, 26, s. 234-250. (16 s.) ISSN: 1936-2722

Pressley, M. & Allington, R.L. (2014). Reading instruction that works: The case for balanced teaching. 4th Edition. New York: Guilford Press. Kap. 1, 4, 5, 7, 9 (s. 314-356) og 10 (s. 377-394). (240 sider)

Skriving

Anderson, S. & Hertzberg, F. (2005). Studie 9. Å ta en risk- «utfordrerne» blant eksamensskriverne. I Berge, K.L., Evensen, L.S., Hertzberg, F. & Vagle, W. (red.). Ungdommers skrivekompetanse. Bind II. Norskeksamen som tekst. Oslo: Unive rsitetsforlaget. (s. 275-301) ISBN 9788215007960

Bereiter, C. (1980). Development in Writing. I Gregg, L.W. & Steinberg, E.R. (eds.). Cognitive processes in Writing. Hillsdale, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers (s. 73-93) ISBN 0898590329

Berge, Kjell Lars (2014): Å kunne uttrykke seg skriftlig. I Stray, Janicke Heldal og Wittek, Line (red.). Pedagogikk – en grunnbok. Oslo, Cappelen Damm Akademisk (s. 488 – 502) (14 s.) ISBN: 9788202414245

Berggren, Harald, Sørland, Kjartan & Alver, Vigdis (2012). God nok i norsk. Oslo: Cappelen (kap. 1, 2 og 3). ISBN 9788202370015

Dysthe, O. & Hertzberg, F. (2009). Den nyttige tekstresponsen – hva sier nyere forskning? I Haugaløkken, O.K., Evensen, L.S., Hertzberg, F. & Otnes, H. (red.). Tekstvurdering som didaktisk utfordring. Oslo: Universitetsforlaget. (s. 35-43) (9 sider) ISBN 9788215014197

Elsness, T.F. (2004). Staveutviklingen hos barn i alderen 7-8 år. I Skardhamar, A.-K. (red.). Morsmål og skolestart, Høgskolen i Oslo, Avdeling for lærerutdanning. (s. 5 – 21) (17 sider) ISBN8257943401

Hertzberg, F. (2008). Sjangerskriving i ungdomsskolen: Fortelling er ikke nok. I Bjar, L. (red.). Det er språket som bestemmer! Bergen: Fagbokforlaget/LNU. (s. 223 – 240) (18 sider) ISBN 978-82-450-0615-5

Golden, Anne & Selj Elisabeth (red.). Skriving i norsk som andrespråk. Oslo: Cappelen (kap. 4 og 6). ISBN 9788202489663

Lorentzen, Rutt Trøite (2008). Skriving i barnehagen – eller leikeskriving? I Lorentzen, R. og Smidt, J. (red.). Å skrive i alle fag. Oslo: Universitetsforlaget  (s.93-106) (12 s.) ISBN 978-82-15-01192-9

Skaathun, A. (2007). Staveferdigheit. Ei undersøking av stavetileigning i norsk barneskole. Doktoravhalndling. Stavanger: Universitetet i Stavanger, Det humanistiske fakultet, Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking Kap. 9.3 Oppsummerende konklusjoner og veien videre, s. 301-303 (3 s.) ISBN 978-82-7644-333-2

Solheim, R. og Matre, S. (2014). Forventninger om skrivekompetanse. Perspektiver på skriving, skriveopplæring og vurdering i «Normprosjektet». I Viden om Læsning nr. 15. København: Nationalt Videncenter for Læsning  (Tilgjengeleg frå http://www.videnomlaesning.dk/wp-content/uploads/videnom_15_8.pdf  ) 11s.

Wittek, L. & Dahle, E. L. (2013). Skriving som læringsressurs sett i lys av Vygotskys teorier. I Askeland, N. & Aamotsbakken, B. (red.). Syn for skriving. Læringsressurser og skriving i skolens tekstkulturer. Oslo: Cappelen Damm Akademisk (s. 24-42) (18 s.) ISBN 978-82-02-40960-9

Literacy / multimodale tekster

Barton, David & Hamilton, Mary. 2000. «Literacy practices. I: Barton, David, Hamilton, Mary og Ivanic, Roz (red.) Situated Literacies. Reading and Writing in Context. London/New York: Routledge(s. 7- 15)(8 sider) ISBN9780415206709; ISBN0415206707; ISBN9780415206716;ISBN0415206715     

Engblom, Charlotte (2016). Prefabricated Images in Young Children’s Text-Making at School. I Designs for Learning, 8(1), s. 37–47 (10 sider), DOI:  http://dx.doi.org/10.16993/dfl.70

Maagerø, Eva (2013). Pulverheksa og grønnskollingen. Literacy i barnehagen. I Skjelbred, D. & Veum, A. (red.). Literacy i læringskontekster. Oslo: Cappelen Damm Akademisk, s. 80-97  (9 s.) ISBN 9788202405984  

Michelsen, Maja (2016). Mønsterarket som læringsobjekt. Hva lærer et barn av å fylle ut en side i en fargeleggingsbok? I Norsk pedagogisk tidsskrift Vol 100. Nr. 1, s. 3-14 (12 sider).ISSN.1504-2987-2016-01-01

Ledin, Per (2015). Listans og tabellens semiotik. I Sakprosa Vol.7 Nr.2  ISSN 1891-5108 Tilgjengelig fra https://www.journals.uio.no/index.php/sakprosa/article/view/947/986

Skjelbred, D. & Veum, A. (2013). Literacy i læringskontekster. I Skjelbred, D. & Veum, A. (red.). Literacy i læringskontekster. Oslo: Cappelen Damm Akademisk, s. 11-19  (9 s.) ISBN 9788202405984  

Skovholt, Karianne & Veum, Aslaug (2014). Teoriar om tekst og kommunikasjon. I: Tekstanalyse. Ei innføring. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (s. 20-49) ISBN 978-82-02400408

Flerspråklighet fra barnehage til skole

Aukrust, V.G. & Rydland, Veslemøy (2007). Minoritetsspråklige barn og lesing – hvordan kan barnehagen og skolens begynnerundervisning legge til rette for leseforståelse? I Bråten, Ivar (red.) Leseforståelse. Lesing i kunnskapssamfunnet – teori og praksis. Oslo: Cappelen akademisk forlag, (128-147).ISBN9788202261757

Flyman Mattsson, Anna & Håkansson, Gisela (2010). Bedömning av svenska som andrespråk. Lund: Studentlitteratur. (110 sider)

Lindberg, Inger (2009). Conceptualizing school-related, academic language – theoretical and empirical approaches. I Kjørven, O.K. mfl. (red.). Teacher diversity in diverse schools: challenges and opportunities for teacher education. Vallset: Oplandske bokforlag. ISBN9788275181709. (201-218)

Kulbrandstad, Lise (2003). Lesing i utvikling (kap. 6, s. 145-164). Bergen: Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-0077-1

Tonne, Ingebjørg & Pihl, Joron (2013). Andrespråkseleven, leseprøver og litteraturbasert leseopplæring. Nordand 8, 1, (93-116). ISSN: 0809-9227

Verhoeven, Ludo (2010). Second Language Reading Acquisition. I Kamil, Michael L. m.fl. Handbook of Reading Research Vol IV. New York: Taylor and Francis, (661-683). ISBN 0805823999

Kartleggingsprøver i lesing

Utdanningsdirektoratet: Obligatoriske kartleggingsprøver i lesing for 1., 2., 3. klasse; Nasjonale prøver i lesing for 5. klasse

Basisbøker:

Traavik, H. & Jansson, B.K. (2013). Norskboka 1. Norsk for grunnskolelærarutdanning 1-7. Oslo: Universitetsforlaget.

Jansson, B.K. & Traavik, H. (2014). Norskboka 2. Norsk for grunnskolelærerutdanning 1-7. Oslo: Universitetsforlaget

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 29. mars 2024 02:53:09