Fakta om emnet

Studiepoeng:
0
Ansvarlig fakultet:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Halden
Emneansvarlige:
  • Andrew John Thomas
  • Alf Rolin
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

LPRLE116 Religion, livssyn og etikk, didaktikk 1 (Høst 2020)

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er ett av to obligatoriske fagdidaktiske emner i studiet Praktisk-pedagogisk utdanning, heltid og deltid.

Absolutte forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Undervisningssemester

1. semester (høst)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper
Studenten:

  • kan begrunne fagets plass i skoleverket
  • kjenner godt til læreplanverket samt sentrale styringsdokumenter
  • har kunnskap om modeller for planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisningen i faget
  • har kunnskaper om informasjonskilder i faget

Ferdigheter
Studenten kan:

  • anvende og reflektere over teori for planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning
  • formulere mål/læringsutbytte
  • utarbeide kjennetegn på måloppnåelse og kriterier for vurdering av og for læring i faget
  • utføre systematiske søk etter faglig og relevant informasjon, anvende ulike kriterier for kildekritikk
  • anvende relevante læremidler i faget

Generell kompetanse
Studenten:

  • kjenner faglærerrollen og ansvar for å skape et godt læringsmiljø
  • kan arbeide sammen med andre faglærere og kolleger
  • kan kritisk reflektere over egen utvikling som lærer og klasseleder
  • har oversikt over ulike informasjonsressurser og læremidler innen sitt fagfelt og kunne gjøre kritiske vurderinger av disse
  • har et bevisst forhold til etiske spørsmål i faget

Innhold

Følgende hovedtema inngår:

  • Vitenskapsfaget, profesjonsfaget, skolefaget
  • Læreplaner og fagdidaktisk arbeid
  • Arbeidsmåter i faget, undervisningsmetoder og prinsipper
  • Læremidler inkludert IKT
  • Fag- og yrkesetikk
  • Elevvurdering

Undervisnings- og læringsformer

Det veksles mellom forelesning, diskusjoner, gruppearbeid og øvelser. Emnet gis som seks hele dagers undervisning, og er knyttet til seks ukers praksisopplæring.

Avhengig av antall studenter knyttet til emnet, vil emnet kunne gjennomføres som veiledning. 

Praksis

Det er seks ukers praksisopplæring i skoler/utdanningsinstitusjoner knyttet til emnet. Det foreligger egen emnebeskrivelse for praksisopplæringen.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

1)     Obligatorisk frammøte (minimum 80 %)

2)     Hjemmeoppgave om undervisningsplanlegging, gjennomføring og evaluering i faget, omfang 3000-5000 ord.

Oppgaven skal ta for seg spesielle utfordringer studenten har opplevd i forbindelse med planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning i faget i første praksisperiode. Ut fra en valgt problemstilling skal det ved bruk av pedagogisk og fagdidaktisk teori gjøres refleksjoner over hvordan disse utfordringene kan finne sine mulige løsninger.

Oppgaven forutsetter loggføring og skriftliggjøring av praksisforløpet og veiledningen i den forbindelse (praksisjournal). Problemstillingen skal godkjennes av didaktikklærer.

Oppgaven vurderes med godkjent/ikke godkjent. Vurderes oppgaven til ikke godkjent får studenten ett nytt forsøk til fastsatt frist.Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan framstille seg til avsluttende eksamen.

Eksamen

Det gis ikke separat karakter for didaktikkemner, men spesialiseringen vil angis på vitnemålet som "godkjent".

Sluttvurdering i emnet Religion, livssyn og etikk, didaktikk 1 inngår i en felles eksamen for emner i PPU-studiet. For detaljer om sluttvurdering, se pkt. Vurdering i generell del av studieplanen og i emnet Praktisk pedagogikk.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og deltakelse i evaluering av emnet. Det enkelte fagmiljø har ansvar for å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA3).

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 07.06.2019

Titler markert med stjerne * inkluderes i et kompendium, tilgjengelig på høgskolens bokhandel.

 

Andreassen, B.O. (2016) Religionsdidaktikk, Oslo: Universitetsforlaget (256 sider)

Engelstad, A. (1989) De undertryktes teater : når tilskueren blir deltaker : Augusto Boals metoder og praksis, Oslo: Cappelen: https://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2017062107045 (115 sider)

*Hammer, A., og Schanke, Å. (2018) "Kritisk undervisning i KRLE" i Prismet 69:2/3 181-198: https://www.journals.uio.no/index.php/prismet/issue/view/591 (18 sider)

Kohlberg, L. (1973) «The Claim to Moral Adequacy of a Highest Stage of Moral Judgment» i The Journal of Philosophy, Vol. 70, No. 18, sider 630-646: https://www.jstor.org/stable/2025030 (17 sider).

*Hansen, O. H. B. (2018) "Promoting Autonomy in Public Education: A Narrow Civic Approach" I Religion & Education 45(2), s 173- 189 . doi: 10.1080/15507394.2018.1425076 (17 sider)

Iversen, L.L. (2014) Uenighetsfelleskap: Blikk på demokratisk samhandling, Oslo: Universitetsforlaget (176 sider)

*Fauske, R. (2013) ««Eg er så redd for ikkje å vere nøytral nok» Korleis skal ein tolke kravet om ei objektiv og nøytral undervisning, og kva problem er knytte til desse målsettingane?», i: Bente Afset m. fl. (red.) Kunnskap til hva? Om religion i skolen. Trondheim: Akademika forlag, s. 215-238 (24 sider)

*Helskog, Guro H. (2012) «Danning i retning av menneskelig modenhet og visdom gjennom filosofisk dialog», i Norsk filosofisk tidsskrift 47 (1), s. 46-60 (15 sider)

*Jackson, R. (2014) ««Veiviseren»: En presentasjon av Europarådets retningslinjer for religions- og livssynsundervisning» (oversettelse av ««Signposts»: Dissemination of Council of Europe Policy on Education about Religions and Non-religious Convictions» Oversatt til norsk av Marie von der Lippe) i Norsk Pedagogisk Tidsskrift 05/2014, sider 376-384. (9 sider)

*Lippe, M. von der og Hansen, O. H. B. (2006) «Hot-seat i KRL», i: Ett fag - mange muligheter. En praktisk håndbok i kristendoms-, religions- og livssynskunnskap. Kristiansand: Høyskoleforlaget, 96-102 (7 sider)

Office for Democratic Institutions and Human Rights (2007) «Toledo Guiding Principles on Teaching about Religions and Beliefs in Public Schools» OSCE. På https://www.osce.org/odihr/29154?download=true (129 sider)

*Rolin, A.: «Verdiformidling gjennom prosjektarbeid», i Prismet 49 (1998), 107-115 (9 sider)

*Schjetne, E. (2014) «Kritisk blikk på kritikk» i Afdal, Røthing og Schjetne (red.) Empirisk etikk i pedagogiske praksiser: artikulasjon, forstyrrelse, ekspansjon. Oslo: Cappelen Damm Akademisk, sider 153-175 (13 sider)

Sødal, H. K. Religions og livssynsdidaktikk, Oslo 2009 el nyere, 11-182 (172 s.)

 

Om ekskursjoner:

*Opsal, R. R. (2015) «Påskevandring som samarbeids-prosjekt - kunnskapsformidling eller religionsutøvelse?» i Prismet 66:1 19-27 (9 sider)

*Opsal, Nicolaisen, og Winje (2016) «Debatt» i Prismet 67:3 229-238 (10 sider)

*Winje, G. (2016) «Replikk til debattinnlegget «Et mulig og nyttig samarbeid» i Prismet nummer 3/2016» i Prismet 67:4 321 (1 side)

*Camilla Stabell Jørgenen (2017) «Bør ekskursjoner være del av religions- og livssynsundervisningen?» i Von der Lippe, M. og Undheim, S. (red.) Religion i skolen, Oslo: Universitetsforlaget sider 144-164 (21 sider)

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 19. mars 2024 02:52:23