Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig fakultet:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Mette Røe Nyhus
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
LBLDLSU13 Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid (Vår 2020)
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, deltid.
Absolutte forkunnskaper
Progresjonskravene i Barnehagelærerutdanningen må være bestått. Se generell del av studieplanen.
Undervisningssemester
8. semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Kandidaten har kunnskap om
-
barnehagens historie, kultur og egenart, lover, styringsdokumenter og internasjonale konvensjoner
-
relevant forskning, metoder og verktøy som grunnlag for ledelses- og utviklingsarbeid
-
ledelse og veiledning av mennesker med ulik bakgrunn og ulike forutsetninger
-
makt, medvirkning, mangfold og likeverd i demokratiske prosesser i barnehagen
-
samarbeidsprosesser mellom barn, foresatte og personale
Ferdigheter
Kandidaten kan
-
vise selvstendighet i å lede veilednings- og samarbeidsprosesser i utviklingsarbeid og pedagogisk arbeid med barn, personale og foresatte
-
anvende relevant profesjonsforsking i utvikling av barnehagen og barnehagelærerprofesjonen
-
selvstendig og i samarbeid med andre planlegge, begrunne, gjennomføre, dokumentere og evaluere pedagogisk utviklingsarbeid
-
ta i bruk egnede metoder og verktøy i arbeidet med utviklings- og læringsprosesser
-
reflektere over egen og barnehagens praksis i arbeidet med videreutvikling av barnehagelærerrollen og med profesjonsetikk
Generell kompetanse
Kandidaten
-
kan lede pedagogisk arbeid og ta beslutninger som fører til utvikling av barnehagens praksis
-
har relasjonell forståelse og kompetanse og mestrer kommunikasjon med barn, foresatte og personale
-
kan være i konstruktiv dialog med hjemmet og eksterne samarbeidspartnere
-
kan se hvordan strukturelle og kulturelle forhold legger rammer for ledelse og utviklingsarbeid
-
kan identifisere områder som krever utviklingsarbeid og kan vurdere hvilke ledelseshandlinger som er nødvendige for å realisere en ønsket utvikling
Tekst i kursiv vil ha særlig fokus i praksis.
Innhold
Emnet er delt inn i tre hoveddeler.
Del 1: Ledelse
Makt og politikk
-
Barnehagepolitikk i et historisk-, samtids- og framtidsperspektiv
-
Barnehagelæreren som politisk aktør
-
Makt og kommunikasjon
-
Barnehagen som organisasjon, organisasjonsutvikling, organisasjonskultur, internasjonale perspektiver på barnehagen
Barnehagelæreren som leder
-
Lederen i en lærende organisasjon
-
Ledelse av det faglige innholdet
-
Leder som veileder og rollemodell
-
Ledelse av kooperative læringsprosesser
-
Profesjonsutøvelse, ansvar og yrkesetiske forpliktelser
-
Pedagogisk ledelse i et profesjonsperspektiv
-
Den skrivende barnehagelæreren
Del 2: Samarbeid
Samarbeid i barnehagen
-
Personalsamarbeid og personalledelse
-
Foreldresamarbeid og foreldremedvirkning
-
Kompetanseutvikling, veiledning og læring
-
Kooperative læringsprosesser
Samarbeid med eksterne samarbeidspartnere
-
Barnevern, Pedagogisk Psykologisk tjeneste, Helsevern for barn og unge
-
Grunnskolen
-
Oppvekst seksjonen i kommunen
Del 3: Endrings- og utviklingsarbeid
-
Pedagogisk dokumentasjon
-
Kooperative læringsprosesser
-
Utviklingsprosjekter som arbeidsform
-
Didaktiske tilnærminger til utviklingsarbeid
Undervisnings- og læringsformer
Læringsaktivitetene vil variere og veksle mellom å ivareta individuelle og kollektive læringsprosesser gjennom
-
forelesninger
-
gruppearbeid
-
studentpresentasjoner/framlegg og erfaringslæring
-
skriftlige innleveringer/produksjon av egne tekster
-
veiledning i grupper
-
muntlige, skriftlige og digitale kommunikasjonsformer
-
selvstudium
Arbeidsomfang
Forventet studieinnsats i emnet er minimum 20 timer pr uke inkludert undervisning. I samlingsukene må det påregnes mer tid.
Praksis
10 dagers praksis i en av HiØs partnerbarnehager.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
-
Obligatorisk deltakelse i undervisning. Minimum 80 % tilstedeværelse. Ved tilstedeværelse under 70 % må hele emnet tas på nytt neste studieår
-
Gjennomført og bestått praksis
-
Gjennomføre et utviklingsprosjekt i gruppe
-
Godkjent individuell fagtekst
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen. Dersom et arbeidskrav ikke er godkjent, får studenten en mulighet til å rette opp dette. Unntak er arbeidskrav nr. 1.
Eksamen
Presentasjon av utviklingsprosjekt i gruppe;varighet ca. 45 minutter. Kandidatene skal presentere og reflektere kritisk over det gjennomførte utviklingsarbeidet i barnehagen. Fokus på presentasjonen skal være på ledelse. Kandidatene kan bli stilt spørsmål fra alle læringsmål i emnet.
Det gis en samlet karakter for gruppen.
Karakterregel: A-F.
Sensorordning
Intern og ekstern sensor.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres fortløpende i dialog med faglærer og gjennom skriftlig emneevaluering.
Resultatene behandles av
-
trinnleder på trinnledermøte
-
av studieleder på programutvalgsmøte
Litteratur
Litteraturlisten er sist oppdatert 2. desember 2019.
Barnehagefolk, Nr. 2, 2014. Barnehageforeldre. Oslo: Barnehageforum. (110 s.)
Blaafalk, H., Nordbrønd, B. og Aaserud, G. (2017). Det handler om å våge - slik jeg ser det. I Blaafalk, H., Solheim, M. og Aaserud, G. (red). Barnehagelæreren som politisk aktør. Bergen: Fagbokforlaget. (19 s.)
Blaafalk, H., Solheim, M. og Aaserud, G. (2017). Barnehagelæreren som aktør i politisert barnehagesektor. I Blaafalk, H., Solheim, M. og Aaserud, G. (red). Barnehagelæreren som politisk aktør. Bergen: Fagbokforlaget. (14 s.)
Bølgan, N.B. (2018). Digital praksis i barnehagen. Nysgjerrig, eksperimentell og skapende. Bergen: Fagbokforlaget (kap. 2 og 3). (15 s.)
Børhaug, K. & Moen, K.H. (2014). Politisk administrative rammer for barnehageledelse. Oslo: Universitetsforlaget. (kap 5). (21 s.)
Eik, L.T., Steinnes, G.S. og Ødegård, E. (2016). Barnehagelærernes profesjonslæring. Bergen: Fagbokforlaget. (182 s.)
Glaser, V. (2013). Foreldresamarbeid. Barnehagen i et mangfoldig samfunn. Oslo: Universitetsforlaget. (kap 5, 6, 7 og 8). (42 s.)
Grelland, H. H., Botnen Eide, S., Kristiansen, A., Sævareid, H.I. og Gjerløw Aasland, D. (2014). Samarbeidets filosofi. Oslo: Gyldendal Akademisk (kap. 7). (22 s.)
Hardersen, B. (2016). App’legøyer og app’estreker? Profesjonsfaglig digital kompetanse i barnehagen. Cappelen Damm Akademisk. (kap. 4) (35 s.)
Hognestad, K. & Bøe, M. (2017a). Den pedagogiske lederen som etisk aktør i ledelse. I Blaafalk, H., Solheim, M. og Aaserud, G. (red). Barnehagelæreren som politisk aktør. Bergen: Fagbokforlaget. (12 s.)
Hognestad, K. & Bøe, M. (2017b). Skygging som metode i lederutvikling i praksisopplæringen i barnehagelærerutdanningen I L. Frers, K. Hognestad & M. Bøe (red.) Metode mellom forskning og læring. Refleksjon i praksis (s. 59-75). Oslo: Cappelen Akademisk. (17 s.)
Lafton, T. og Thoresen, M. (2018). Å «gjøre» pedagogikkfaget - aksjonsrettet veiledning i barnehagen. I T. Lafton & A.M. Otterstad (red.) Barnehagepedagogiske linjeskift (s. 173-189). Bergen: Fagbokforlaget. (17 s.)
Larsen, A.K. og Slåtten, M.V. (2014). Nye tider. Nye barnehageorganisasjoner. Bergen: Fagbokforlaget. (kap. 5) (20 s.)
Larsen, A.K. og Slåtten, M.V. (2017). Jeg er en sånn hverdagspedagog. Barnehagestyrerens profesjonelle handlingsrom for å styrke barnehagelæreres anvendelse av fagspråk. Nordisk Barnehageforskning, 4(8), 1-18. (18 s.)
Larsen, A.S. (2011). Å lytte til det uforutsette, det ukjente og det uforutsigbare. I T.J. Karlsen (red). Veiledning under nye vilkår. Skapende prosesser i møtet mellom veileder og veisøker (s. 50-62). Oslo: Gyldendal Akademisk. (13 s.)
Lundestad, M. (2012). Barnehagen som arbeidsplass. Å vare som pedagog og leder. Bergen: Fagbokforlaget. (kap. 1, 4, 6 og 9) (75 s.)
Lundestad, M. (2019). Veiledningsfortellinger. Om ledelse og personalsamarbeid i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget. (191 s.)
Nilsen, H.F. (2014). Det glemte begrepet om frihet. I H.F. Nilsen & H. Jordheim (red.) Politisk frihet. Oslo: Res Publica. (35 s.)
Otterstad, A.M. (2018). Kritiske perspektiver og barnehagepedagogikk(er). I T. Lafton & A.M. Otterstad (red.) Barnehagepedagogiske linjeskift (s. 247-271). Bergen: Fagbokforlaget. (25 s.)
Pettersvold, M. og Østrem, S. (2018). Profesjonell uro. Barnehagelæreres ansvar, integritet og motstand. Bergen: Fagbokforlaget. (kap. 10 og 12). (25 s.)
Sandvik, N. (red). (2016). Småbarnspedagogikkens komplekse komposisjoner - læring møter filosofi. Bergen: Fagbokforlaget (artikkel 1) (23 s.)
Solli, A. (red) (2014). Den skrivende barnehagelærer. Om profesjonalitet og praksis. Bergen: Fagbokforlaget (kap. 2 og 5) (36 s.)
Østerberg, D. (2012). Sosiologiens nøkkelbegreper. Oslo: Cappelen Akademisk. (kap. 5, 8, 9, 15, 16, 18, 19, 22, 23, 24 og 25 (59 s.)
Østrem, S. (red.) (2018). Barnehagen som samfunnsinstitusjon. Oslo: Cappelen Akademisk. (kap 1, 2, 4, 6, 9 og 10) (113 s.)
Aasen, W. (2018). Teamledelse i barnehagen (2. utgave). Bergen: Fagbokforlaget. (kap 4 og 5) (35 s.)