Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Emneansvarlige:
  • Kari-Mette Rudolph
  • Mette Røe Nyhus
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

LBLHLSU13 Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid (Vår 2020)

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid.

Absolutte forkunnskaper

Progresjonskravene i Barnehagelærerutdanningen må være bestått. Se generell del av studieplanen.

Undervisningssemester

6. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Kandidaten har kunnskap om:

  • barnehagens historie, kultur og egenart, lover, styringsdokumenter og internasjonale konvensjoner

  • relevant forsking, metoder og verktøy som grunnlag for ledelses- og utviklingsarbeid

  • nedvirkning, mangfold og likeverd i demokratiske prosesser i barnehagen

  • samarbeid med interne og eksterne aktører

  • kooperative læringsprosesser

Ferdigheter

Kandidaten kan:

  • vise selvstendighet i å lede veilednings- og samarbeidsprosesser i utviklingsarbeid og pedagogisk arbeid med barn, personale og foresatte

  • anvende relevant profesjonsforsking i utvikling av barnehagen og barnehagelærerprofesjonen

  • selvstendig, og i samarbeid med andre, planlegge, begrunne, gjennomføre, dokumentere og evaluere pedagogisk utviklingsarbeid

  • ta i bruk egnede metoder og verktøy i arbeidet med utviklings- og læringsprosesser

  • reflektere over egen og barnehagens praksis i arbeidet med videreutvikling av barnehagelærerrollen og med profesjonsetikk

Generell kompetanse

Kandidaten:

  • kan lede og ta ansvar for pedagogisk arbeid

  • har relasjonell forståelse og kompetanse og mestrer kommunikasjon med barn, foresatte og personale

  • kan reflektere over hvordan strukturelle og kulturelle forhold legger rammer for ledelse og utviklingsarbeid

  • kan identifisere områder som krever utviklingsarbeid og kan vurdere hvilke ledelseshandlinger som er nødvendige for å realisere en ønsket utvikling

Innhold

Emnet er delt inn i tre hoveddeler

.Del 1: Ledelse

Makt og politikk

  • Barnehagepolitikk i et historisk-, samtids- og framtidsperspektiv

  • Barnehagelæreren som politisk aktør

  • Makt og kommunikasjon

  • Barnehagen som organisasjon, organisasjonsutvikling, organisasjonskultur, internasjonale perspektiver på barnehagen

Barnehagelæreren som leder

  • Lederen i en lærende organisasjon

  • Ledelse av det faglige innholdet

  • Leder som veileder og rollemodell

  • Ledelse av kooperative læringsprosesser

  • Profesjonsutøvelse, ansvar og yrkesetiske forpliktelser

  • Pedagogisk ledelse i et profesjonsperspektiv

  • Den skrivende barnehagelæreren

Del 2: Samarbeid

Samarbeid i barnehagen

  • Personalsamarbeid og personalledelse

  • Foreldresamarbeid og foreldremedvirkning

  • Kompetanseutvikling, veiledning og læring

  • Kooperative læringsprosesser

Samarbeid med eksterne samarbeidspartnere

  • Barnevern, Pedagogisk Psykologisk tjeneste, Helsevern for barn og unge

  • Grunnskolen

  • Oppvekst seksjonen i kommunen 

Del 3: Endrings- og utviklingsarbeid

  • Pedagogisk dokumentasjon

  • Kooperative læringsprosesser

  • Utviklingsprosjekter som arbeidsform

  • Didaktiske tilnærminger til utviklingsarbeid

Undervisnings- og læringsformer

Læringsaktivitetene vil variere og veksle mellom å ivareta individuelle og kollektive læringsprosesser gjennom:

  • forelesninger

  • gruppearbeid

  • studentpresentasjoner/framlegg og erfaringslæring

  • skriftlige innleveringer/produksjon av egne tekster

  • veiledning i grupper

  • muntlige, skriftlige og digitale kommunikasjonsformer

  • selvstudium

Arbeidsomfang

Forventet studieinnsats i emnet er minimum 20 timer pr uke inkludert undervisning.

Praksis

10 dagers praksis i en av HiØs partnerbarnehager.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  1. Obligatorisk deltakelse i undervisning. Minimum 80 % tilstedeværelse.Ved tilstedeværelse under 70 % må hele emnet tas på nytt neste studieår.

  2. Gjennomføre et utviklingsprosjekt i gruppe

  3. Gjennomført og bestått praksis

  4. Godkjent individuell fagtekst

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen

Eksamen

Presentasjon av utviklingsprosjekt i gruppe; varighet ca. 45 minutterKandidatene skal presentere og reflektere kritisk over det gjennomførte utviklingsarbeidet i barnehagen. Fokus på presentasjonen skal være på ledelse. Kandidatene kan bli stilt spørsmål fra alle læringsmål i emnet.Det gis en samlet karakter for gruppen.

Karakterregel: A-F.

Sensorordning

En intern og en ekstern sensor.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • midtveisevaluering

  • underveisevaluering

  • sluttevaluering

Resultatene behandles av

  • trinnleder på trinnledermøte

  • av studieleder på programutvalgsmøte

Litteratur

LITTERATURLISTE LEDELSE, SAMARBEID OG UTVIKLING.

Sist oppdatert 30.11.18

 

Barnehagefolk, Nr2, 2014. Barnehageforeldre. Oslo: Barnehageforum.

 

Blaafalk, H., Nordbrønd, B. og Aaserud, G. (2017). Det handler om å våge - slik jeg ser det. I Blaafalk, H., Solheim, M. og Aaserud, G. (red). Barnehagelæreren som politisk aktør. Bergen: Fagbokforlaget.

 

Blaafalk, H., Solheim, M. og Aaserud, G. (2017). Barnehagelæreren som aktør i politisert barnehagesektor. I Blaafalk, H., Solheim, M. og Aaserud, G. (red). Barnehagelæreren som politisk aktør. Bergen: Fagbokforlaget.

 

Bauer Bølgan, N. (2018). Digital praksis i barnehagen. Nysgjerrig, eksperimentell og skapende. Bergen: Fagbokforlaget (kap. 2 og 3).

 

Bøe, M., & Hognestad, K. (Kommer). Skygging som metode i kunnskapsutvikling i barnehagens praksis. I L. Frers, M. Bøe, & K. Hognestad (Eds.). Læring gjennom metode. Oslo: Cappelen Damm

 

Børhaug, K. og Moen, K.H. (2014). Politisk administrative rammer for barnehageledelse. Oslo: Universitetsforlaget. (Kap. 5, Aktører i tverrfaglig og tverretatlig samarbeid s. 101-121)

 

Eik, L.T., Steinnes, G.S. og Ødegård, E. (2015). Barnehagelærernes profesjonslæring. Bergen: Fagbokforlaget.

 

Hognestad, K. og Bøe, M. (2017). Den pedagogiske lederen som etisk aktør i ledelse. I Blaafalk, H., Solheim, M. og Aaserud, G. (red). Barnehagelæreren som politisk aktør. Bergen: Fagbokforlaget.

 

Glaser, V. (2013). Foreldresamarbeid. Barnehagen i et mangfoldig samfunn. Oslo: Universitetsforlaget.

 

Grelland, H. H., Botnen Eide, S., Kristiansen, A., Sævareid, H.I. og Gjerløw Aasland, D. (2014). Samarbeidets filosofi. Oslo: Gyldendal Akademisk (kap. 7).

 

Hardersen, B. (2016). App`legøyer og app`estreker? Profesjonsfaglig digital kompetanse i barnehagen. Cappelen Damm Akademisk. (kap. 4)

 

Johannesen, N. (2013). Tvil som drivkraft. Nordisk Barnehageforskning, 6(11), (1-17).

 

Lafton, T. og Thoresen, M. (2018). Å «gjøre» pedagogikkfaget - aksjonsrettet veiledning i barnehagen. I Lafton, T. og Otterstad, A.M. (red). Barnehagepedagogiske linjeskift. Bergen: Fagbokforlaget.

 

Lafton, T., Bergem, H., Evenstad, R., Fajersson, K.E., Greve, A., Ottersland Myhre, C., Myrvold, H.B., Otterstad, A.M. og Danielsen Wolf, K. (2018). Lekens forundringskammer. I Lafton, T. & Otterstad, A.M. (red). Barnehagepedagogiske linjeskift. Bergen: Fagbokforlaget.

 

Larsen, A.K. og Slåttan, M.V. (2017). Jeg er en sånn hverdagspedagog. Barnehagestyrerens profesjonelle handlingsrom for å styrke barnehagelæreres anvendelse av fagspråk. Nordisk Barnehageforskning, 4(8), (1-18).

 

Larsen, A.K. og Slåttan, M.V. (2014). Nye tider. Nye barnehageorganisasjoner. Bergen: Fagbokforlaget. (kap. 5)

 

Larsen, A.S. (2011). Å lytte til det uforutsette, det ukjente og det uforutsigbare. I T.J. Karlsen (red). Veiledning under nye villkår. Skapende prosesser i møtet mellom veileder og veisøker. Oslo: Gyldendal. (s. 50-62)

 

Larsen, A.S. (2017). Oppdagelser og nye begynnelser - å se det vanlige med stadig nye blikk. I Jensen, M.S., Karlsen, T.J. og Luthen, G.S. (red). Veiledning og oppdagelse. Oslo: Gyldendal.

 

Lundestad, M. (2012). Barnehagen som arbeidsplass. Å vare som pedagog og leder. Bergen: Fagbokforlaget. (kap. 1, 4, 6 og 9)

 

Otterstad, A.M. (2018). Kritiske perspektiver og barnehagepedagogikk(er). I Lafton, T. og Otterstad, A.M. (red). Barnehagepedagogiske linjeskift. Bergen: Fagbokforlaget.

 

Pettersvold, M. og Østrem, S. (2018). Profesjonell uro. Barnehagelæreres ansvar, integritet og motstand. Bergen: Fagbokforlaget (kap. 10 og 12).

 

Reinertsen, A.B. og Flatås, B. (2017). Ledelse og poesi. Affektive perspektiver i pedagogiske praksiser. Bergen: Fagbokforlaget (kap. 1A og 1B)

 

Sandvik, N. (red). (2016). Småbarnspedagogikkens komplekse komposisjoner - læring møter filosofi. Bergen: Fagbokforlaget (artikkel 1, 4 og 7).

 

Solli, A. (red) (2014). Den skrivende barnehagelærer. Om profesjonalitet og praksis. Bergen: Fagbokforlaget (kap. 2 og 5)

 

Ulla, B. (2014). Auget som arrangement - om blikk, makt og skjønn i profesjonsutøvinga til barnehagelæraren. Nordisk Barnehageforskning. Vol. 8/2014 (1-16)

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. okt. 2019 13:14:34