Fakta om emnet

Studiepoeng:
0
Ansvarlig fakultet:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Adrian Kristinsønn Jacobsen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

LPNA216 Naturfag, didaktikk 2 (Vår 2021)

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er ett av to obligatoriske fagdidaktiske emner i studiet Praktisk-pedagogisk utdanning, heltid og deltid.

Absolutte forkunnskaper

Ingen

Undervisningssemester

Praktisk-pedagogisk utdanning, heltid: 2. semester (vår).

Praktisk-pedagogisk utdanning, deltid: 4. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper
Studenten har:

  • innsikt i teorier om differensieringstiltak og tilpasset opplæring i faget

  • kunnskaper om hvordan kartlegge til elevers ulike faglige læreforutsetninger

  • innsikt i ulike undervisnings- og læringsstrategier som kan bidra til å tilpasse opplæringen

Ferdigheter
Studenten kan:

  • tilpasse opplæringen i faget til elevers forutsetninger

  • anvende ulike strategier og metoder i faget og hjelpe elevene til å ta i bruk ulike læringsstrategier

  • tilrettelegge for elevens progresjon i faget

  • vurdere og dokumentere elevenes læring i faget samt bistå elevene i egenvurdering

  • gjøre en risikovurdering av praktiske opplegg i naturfag

Generell kompetanse
Studenten kan:

  • konstruktivt og kritisk delta i kollegasamarbeid

  • utvise nødvendig utviklingskompetanse som lærer

  • se helheter og sammenhenger i elevenes faglige  og personlige utvikling

  • vise en bevisst etisk holdning overfor den enkelte elev og elevgruppen

Innhold

Følgende hovedtema inngår:

  • Fagets begrunnelser i allmenndanning og ulike livs-, og yrkessammenhenger

  • Læreplanen, faget og ulike elevers behov for tilpasset opplæring, herunder også elever med lærevansker

  • Læreprosesser med vektlegging på læring hos ulike elever

  • Læremidler og IKTs betydning som hjelp for å tilpasse opplæringa i faget

  • Fag- og yrkesetikk

  • Elevvurdering for læring, underveisvurdering, sluttvurdering, framovervurdering 

Undervisnings- og læringsformer

Det veksles mellom forelesning, diskusjoner, gruppearbeid og øvelser. Emnet gis som seks hele dagers undervisning, og er knyttet til seks ukers praksisopplæring. 

Avhengig av antall studenter knyttet til emnet, vil emnet kunne gjennomføres som veiledning. 

Praksis

Det er knyttet seks ukers praksisopplæring til emnet. Det er utarbeidet en egen emnebeskrivelse for praksisopplæringen.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  1. Obligatorisk frammøte (minimum 80 %)

  2. Muntlig presentasjon basert på et refleksjonsnotat om tilpasset opplæring i faget fra 2. praksisperiode. Notatet skal være på 700-1000 ord ta utgangspunkt i erfarte opplevelser og utfordringer, og pedagogisk og fagdidaktisk teori om tilpasset opplæring/differensiering i faget i forhold til ulike elever/elevgrupper. 

Vurdering: godkjent/ikke godkjent

Vurderes presentasjonen til ikke godkjent kan studenten få et nytt forsøk til ny fastsatt frist.

Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Det gis ikke separat karakter for didaktikkemner, men spesialiseringen vil angis på vitnemålet som "godkjent".

Sluttvurdering i emnet Naturfag, didaktikk 2 inngår i en felles eksamen for emner i PPU-studiet. For detaljer om sluttvurdering, se pkt. Vurdering i generell del av studieplanen og i emnet Praktisk pedagogikk.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og deltagelse i evaluering av emnet. Det enkelte fagmiljø har ansvar for å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA 3).

Litteratur

Felleslitteratur (pedagogikk og fagdidaktikk) fremgår av emnebeskrivelsen for Pedagogikk i praktisk-pedagogisk utdanning.

Litteratur spesifikt for emnet:

Litteraturlisten er sist oppdatert 05.06.2020, og gjelder for begge emner i naturfagdidaktikk.

I PPU naturfagsdidaktikk skal vi ikke lære et visst antall kapitler i pensum, men vi skal sitte igjen med kunnskapene, ferdighetene og generell kompetanse som beskrevet i emnebeskrivelsen. For å oppnå dette må man bruke litteratur som dekker egne behov. Her har vi da lagt ut en liste over anbefalt litteratur, hvor dere bruker det dere har nytte av. De bøkene vi vil bruke mest i kurset er indikert som «mest sentrale.»

Denne litteraturen er også anbefalt til planlegging av praksis, og gjennomføring av utviklingsoppgaven (hvis det er fokus på naturfag).

 

Bøker

  • Mest sentrale:

Knain, E., & Kolstø, S. D. (2019). Elever som forskere i naturfag. (2. utg.) Oslo: Universitetsforlaget.

Holt, A., Voll, L. O., & Øyehaug, A. B. (2019). Dybdelæring i naturfag. Oslo: Universitetsforlaget.

Sjøberg, S. (2009). Naturfag som allmenndannelse, en kritisk fagdidaktikk. 3.utgave. Oslo: Gyldendal Akademisk.

 

  • Mindre sentrale, men relevante: 

Frøyland M. (2010). Mange erfaringer i mange rom. Variert undervisning i klasserom, museum og naturen. Oslo: Abstrakt Forlag

Mork, S. M., & Erlien, W. (2017). Språk, tekst og kommunikasjon i naturfag. Oslo: Universitetsforlaget.

Sinnes, A. T. (2015). Utdanning for bærekraftig utvikling. Hva, hvorfor og hvordan. Oslo: Universitetsforlaget.

 

Bøker som går spesifikt på fagdidaktikken til programfag: 

Fysikkdidaktikk

Angell, C., Bungum, B., Henriksen, E. K. mfl. (2011). Fysikkdidaktikk. Kristiansand: Høyskoleforlaget.

 

Kjemididaktikk

Ringnes V., & Hannisdal M. (2014). Kjemi fagdidaktikk. Kjemi i skolen. 3.utgave Oslo: Cappelen Damm.

 

Biologididaktikk

Van Marion, P., Sjøberg, S. & Strømme, A. (2015). Biologididaktikk. Oslo: Cappelen Damm.

 

Artikler

Abrahams, I., & Millar, R. (2008). Does practical work really work? A study of the effectiveness of practical work as a teaching and learning method in school science. International Journal of Science Education 30 (14):1945-1969.

Kolstø, S. D. (2006) Et allmenndannende naturfag. Fagets betydning for demokratisk deltagelse. NorDiNa, 5:82-99. Lastes ned fra: http://www.naturfagsenteret.no/c1515377/binfil/download2.php?tid=1509856

Kolstø, S. D. (2001). Scientific Literacy for Citizenship: Tools for Dealing with the Science. Dimension of Controversial Socioscientific Issues. Science Education, 85:291-310.

Remmen K. B. & Sørvik G. O. (2011). Gjett hva lærer'n tenker på: Betydningen av faglig snakk for et utforskende læringsmiljø. Lastes ned: https://www.naturfagsenteret.no/binfil/download.php?did=7724

Sjøberg, S. (2014) PISA-syndromet. Hvordan norsk skolepolitikk blir styrt av OECD. Nytt Norsk Tidsskrift 1: 30-43

Ødegaard, M., & Arnesen, N. E. (2010). Hva skjer i naturfagklasserommet? Resultater fra en videobasert klasseromsstudie; PISA. NorDiNa, 6:16-32.

 

Annet

Sikkerhetskurs i realfag: http://www.naturfag.no/laremiddel/utstyr.html

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 19. mars 2024 02:53:03