Fakta om emnet

Studiepoeng:
0
Ansvarlig fakultet:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Andrew John Thomas
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

LPRLE216 Religion, livssyn og etikk, didaktikk 2 (Vår 2021)

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er ett av to obligatoriske fagdidaktiske emner i studiet Praktisk-pedagogisk utdanning, heltid og deltid.

Absolutte forkunnskaper

Ingen

Undervisningssemester

Praktisk-pedagogisk utdanning, heltid: 2. semester (vår).

Praktisk-pedagogisk utdanning, deltid: 4. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper
Studenten har:

  • innsikt i teorier om differensieringstiltak og tilpasset opplæring i faget

  • kunnskaper om hvordan kartlegge til elevers ulike faglige læreforutsetninger

  • innsikt i ulike undervisnings- og læringsstrategier som kan bidra til å tilpasse opplæringen

Ferdigheter
Studenten kan:

  • tilpasse opplæringen i faget til elevers forutsetninger

  • anvende ulike strategier og metoder i faget og hjelpe elevene til å ta i bruk ulike læringsstrategier

  • tilrettelegge for elevens progresjon i faget

  • vurdere og dokumentere elevenes læring i faget samt bistå elevene i egenvurdering

Generell kompetanse
Studenten kan:

  • konstruktivt og kritisk delta i kollegasamarbeid

  • utvise nødvendig utviklingskompetanse som lærer

  • se helheter og sammenhenger i elevenes faglige  og personlige utvikling

  • vise en bevisst etisk holdning overfor den enkelte elev og elevgruppen

Innhold

Følgende hovedtema inngår:

  • Fagets begrunnelser i allmenndanning og ulike livs-, og yrkessammenhenger

  • Læreplanen, faget og ulike elevers behov for tilpasset opplæring, herunder også elever med lærevansker

  • Læreprosesser med vektlegging på læring hos ulike elever

  • Læremidler og IKTs betydning som hjelp for å tilpasse opplæringa i faget

  • Fag- og yrkesetikk

  • Elevvurdering for læring, underveisvurdering, sluttvurdering, framovervurdering 

Undervisnings- og læringsformer

Det veksles mellom forelesning, diskusjoner, gruppearbeid og øvelser. Emnet gis som seks hele dagers undervisning, og er knyttet til seks ukers praksisopplæring. 

Avhengig av antall studenter knyttet til emnet, vil emnet kunne gjennomføres som veiledning. 

Praksis

Det er knyttet seks ukers praksisopplæring til emnet. Det er utarbeidet en egen emnebeskrivelse for praksisopplæringen.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  1. Obligatorisk frammøte (minimum 80 %)

  2. Muntlig presentasjon basert på et refleksjonsnotat om tilpasset opplæring i faget fra 2. praksisperiode. Notatet skal være på 700-1000 ord og ta utgangspunkt i erfarte opplevelser og utfordringer, og pedagogisk og fagdidaktisk teori om tilpasset opplæring/differensiering i faget i forhold til ulike elever/elevgrupper. 

Vurdering: godkjent/ikke godkjent

Vurderes presentasjonen til ikke godkjent kan studenten få et nytt forsøk til ny fastsatt frist.

Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Det gis ikke separat karakter for didaktikkemner, men spesialiseringen vil angis på vitnemålet som "godkjent".

Sluttvurdering i emnet Religion, livssyn og etikk, didaktikk 2 inngår i en felles eksamen for emner i PPU-studiet. For detaljer om sluttvurdering, se pkt. Vurdering i generell del av studieplanen og i emnet Praktisk pedagogikk.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og deltagelse i evaluering av emnet. Det enkelte fagmiljø har ansvar for å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA 3).

Litteratur

Felleslitteratur (pedagogikk og fagdidaktikk) fremgår av emnebeskrivelsen for Pedagogikk i praktisk-pedagogisk utdanning.

Litteratur spesifikt for emnet: (Denne litteraturlisten er sist oppdatert 1. desember 2020).

Titler markert med stjerne * inkluderes i et elektronisk kompendium, tilgjengelig på Canvas.

 

*Anker, T. (2014) «Det handlende mennesket og fortellingers etiske potensial» i Afdal, Røthing og Schjetne (red.) Empirisk etikk i pedagogiske praksiser: artikulasjon, forstyrrelse, ekspansjon. Oslo: Cappelen Damm Akademisk, sider 125-139 (15 sider)

Breidlid, H. and T. Nicolaisen (2011) I begynnelsen var fortellingen. Oslo: Universitetsforlaget del I og III: sider 19-78 og 327-446 (179 sider)

Broberg, M. og Wrammert, A. (2020) “What Teachers Think and Students Know – Expanding the view of media literacy in religious education” I Prismet 71.1: 59-74 (16 sider)

*Eidhamar, L.G. (2019) «Innenfra eller utenfra, faglig eller personlig? Perspektiver i religions- og livssynsundervisningen belyst ut fra internasjonal debatt» i Prismet 70.1, 27-46 (20 sider)

Larkin, S., Freathy, R., Doney, J. og Freathy, G. (2019) Metacognition, Worldviews and Religious Education: A Practical Guide for Teachers, London: Routledge (125 sider)

*Neegaard, G., S. Øiestad Grande, R. Kvalvaag, R. Reinvang, og S. Østberg (2006) «Innføring i religionskunnskap» I: Gunnar Neegaard (red.) Logos og Dharma: Religioner, livssyn og etikk. Bergen: Fagbokforlaget, 2006, 17- 40 (24 sider)

Office for Democratic Institutions and Human Rights (2007) «Toledo Guiding Principles on Teaching about Religions and Beliefs in Public Schools» OSCE. På https://www.osce.org/odihr/29154?download=true (129 sider)

Sødal, H. K. (red.) (2009 eller nyere) Religions og livssynsdidaktikk, Oslo 2009 el nyere, 11-182 (172 s.)

*Thomas, A. & Rolin, A. (2019) “Reading religion in Norwegian textbooks: are individual religions ideas or people?” i British Journal of Religious Education, 41:1, 41-53, DOI: 10.1080/01416200.2018.1484691 (13 sider)

*Thomas, A. (2020a) «Synlig og usynlig religion: umarkerte bilder i kapitler om religion» i Prismet 71.2: 161-182 (22 sider)

*Thomas, A. (2020b) «Sources and citizens: An essay in applied epistemology» i Policy Futures in Education. 2020;18(4):531-544 (14 sider)

*Toft, A. (2017) «Islam i klasserommet» i Høeg, I.M. (red). Religion og Ungdom. Oslo: Universitetsforlaget, s. 33-50 (17 sider)

Undheim, S., og Von der Lippe, M., (2017) Religion i skolen, Oslo: Universitetsforlaget (224 sider)

*Winje, G. (2012) Guddommelig Skjønnhet (2. Utgave) Oslo: Universitetsforlaget, kapittel 10 (sider 275-287) (13 sider)

*Winje, G. (2014) «Hvordan lese islamske Ornamenter i skolen?» i Prismet 65.2: 85-94 (10 sider)

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 19. mars 2024 02:53:04