Fakta om emnet

Studiepoeng:
0
Ansvarlig fakultet:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Ronald Nolet
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

LPSF216 Samfunnsfag, didaktikk 2 (Vår 2021)

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er ett av to obligatoriske fagdidaktiske emner i studiet Praktisk-pedagogisk utdanning, heltid og deltid.

Absolutte forkunnskaper

Ingen

Undervisningssemester

Praktisk-pedagogisk utdanning, heltid: 2. semester (vår).

Praktisk-pedagogisk utdanning, deltid: 4. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper
Studenten har:

  • innsikt i teorier om differensieringstiltak og tilpasset opplæring i faget

  • kunnskaper om hvordan kartlegge til elevers ulike faglige læreforutsetninger

  • innsikt i ulike undervisnings- og læringsstrategier som kan bidra til å tilpasse opplæringen

Ferdigheter
Studenten kan:

  • tilpasse opplæringen i faget til elevers forutsetninger

  • anvende ulike strategier og metoder i faget og hjelpe elevene til å ta i bruk ulike læringsstrategier

  • tilrettelegge for elevens progresjon i faget

  • vurdere og dokumentere elevenes læring i faget samt bistå elevene i egenvurdering

Generell kompetanse
Studenten kan:

  • konstruktivt og kritisk delta i kollegasamarbeid

  • utvise nødvendig utviklingskompetanse som lærer

  • se helheter og sammenhenger i elevenes faglige  og personlige utvikling

  • vise en bevisst etisk holdning overfor den enkelte elev og elevgruppen

Innhold

Følgende hovedtema inngår:

  • Fagets begrunnelser i allmenndanning og ulike livs-, og yrkessammenhenger

  • Læreplanen, faget og ulike elevers behov for tilpasset opplæring, herunder også elever med lærevansker

  • Læreprosesser med vektlegging på læring hos ulike elever

  • Læremidler og IKTs betydning som hjelp for å tilpasse opplæringa i faget

  • Fag- og yrkesetikk

  • Elevvurdering for læring, underveisvurdering, sluttvurdering, framovervurdering

Undervisnings- og læringsformer

Det veksles mellom forelesning, diskusjoner, gruppearbeid og øvelser. Emnet gis som seks hele dagers undervisning, og er knyttet til seks ukers praksisopplæring. 

Avhengig av antall studenter knyttet til emnet, vil emnet kunne gjennomføres som veiledning. 

Praksis

Det er knyttet seks ukers praksisopplæring til emnet. Det er utarbeidet en egen emnebeskrivelse for praksisopplæringen. 

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  1. Obligatorisk frammøte (minimum 80 %)

  2. Muntlig presentasjon basert på et refleksjonsnotat om tilpasset opplæring i faget fra 2. praksisperiode. Notatet skal være på 700-1000 ord og ta utgangspunkt i erfarte opplevelser og utfordringer, og pedagogisk og fagdidaktisk teori om tilpasset opplæring/differensiering i faget i forhold til ulike elever/elevgrupper. 

Vurdering: godkjent/ikke godkjent

Vurderes presentasjonen til ikke godkjent kan studenten få et nytt forsøk til ny fastsatt frist.

Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Det gis ikke separat karakter for didaktikkemner, men spesialiseringen vil angis på vitnemålet som "godkjent".

Sluttvurdering i emnet Samfunnsfag, didaktikk 2 inngår i en felles eksamen for emner i PPU-studiet. For detaljer om sluttvurdering, se pkt. Vurdering i generell del av studieplanen og i emnet Praktisk pedagogikk.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og deltagelse i evaluering av emnet. Det enkelte fagmiljø har ansvar for å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA 3).

Litteratur

Felleslitteratur (pedagogikk og fagdidaktikk) fremgår av emnebeskrivelsen for Pedagogikk i praktisk-pedagogisk utdanning.

Litteraturlisten under er sist oppdatert 17.11.2019.

  • Rolf Mikkelsen og Per Jarle Sætre (red): Geografididaktikk for klasserommet, Høyskoleforlaget 2015 (s. 15 - 39, s. 116 - 137, s. 198 - 222, s 286 - 314)

  • Theo Koritzinsky : Samfunnskunnskap - fagdidaktisk innføring, Universitetsforlaget, Oslo 2014, 4. utgave (s. 13 - 255)

  • Stig Bjørshol& Ronald Nolet: Utforskning i alle fag Kap. 1,2 og 8

  • Erik Lund: Historiedidaktikk - en håndbok for studenter og lærere, 4. utgave, Universitetsforlaget, Oslo 2011 (kap. 1 -5, 8 og 10)

  • Kjetil Bjørhaug m.fl.: Fagenes Begrunnelser - Skolens fag og arbeidsmåter i danningsperspektiv, Fagbokforlaget 2005. (Del 3 - s. 155 - 210)

  • Ehlers, Havekes & Nolet: Living and Learning in Border Regions: fåes i bokhandel som kompendium

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 19. mars 2024 02:53:04