Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 30
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Halden
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
LMBNOR40517 NOR405 Masteroppgave i norsk (1-7) (Vår 2022)
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet er obligatorisk for studenter som velger norsk som masterfordypning (150 studiepoeng) i Grunnskolelærerutdanning 1-7.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
For å starte på emnet/få tildelt veileder må studenten ha:
- Bestått praksisperioder i 4. studieår.
- Bestått minimum 150 studiepoeng fra 1.-3. studieår.
- Bestått 60 studiepoeng fra masterfordypningsfaget (Norsk 1 og Norsk 2).
- Bestått emnet NOR401 (1-7).
- Bestått emnet VITN404 Vitenskapsteori og metode.
Før studenten kan levere masteroppgaven til sluttvurdering må samtlige emner og praksisperioder i studiet være bestått.
Undervisningssemester
10. semester (vår).
Høgskolen i Østfold tar forbehold om endringer i emnebeskrivelsen før semesterstart.
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Kandidaten
- har avansert, spesialisert kunnskap innenfor et avgrenset norskdidaktisk område
- har inngående kunnskap om vitenskapsteoretiske og forskingsmetodiske problemstillinger med relevans for egen masteroppgave og for arbeid med norskfaget i skolen
- har inngående kunnskap om aksepterte normer for vitenskapelig framstilling
Ferdigheter
Kandidaten
- kan gjennomføre et selvstendig vitenskapelig arbeid
- kan vurdere og bruke relevante metoder for norskfaglig og norskdidaktisk forskning på en selvstendig måte
- kan vurdere relevant forskning, og selv bidra med forskningsbasert kunnskap i arbeidet med å videreutvikle norskfaget i skolen
- kan sette seg inn i litteratur som er relevant for å drive forskning innenfor et avgrenset norskfaglig eller norskdidaktisk område
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan reflektere over forskningsetiske spørsmål
- kan formidle et omfattende selvstendig forskningsarbeid innenfor fagområdet og behersker fagspråk og fagsjangre
- kan bidra til utvikling av norsk som undervisningsfag i skolen
Innhold
Dette emnet består av selve masteroppgaven. Studenten skal under veiledning utforme og gjennomføre et forskningsprosjekt som blir dokumentert gjennom en skriftlig oppgave, masteroppgaven. Studenten velger selv tema for oppgaven i samråd med veileder. Temaet må være knyttet til det faglige innholdet i studiet.
Arbeidet med masteroppgaven skal først og fremst gi egen erfaring med vitenskapelig arbeid. I tillegg gir arbeidet med oppgaven erfaring med norskdidaktiske eller skolefaglige problemstillinger.
Undervisnings- og læringsformer
Det er fire obligatoriske oppgaveseminar á 5 timer underveis, med lesing av modelltekster, tekster fra medstudenter og drøfting av relevante problemstillinger.
Det blir brukt varierte arbeidsformer og tilnærmingsmåter:
- litteraturstudium
- tilbakemelding på andre studenters tekster
- gruppediskusjoner
- datainnsamling
- planlegging og gjennomføring av en større faglig framstilling
- oppgaveseminar
- veiledning
Det blir gitt inntil 15 timer individuell veiledning.
I samarbeid med biblioteket vil det bli undervist i referanseteknikk og avansert litteratursøk.
Arbeidsomfang
Emnet er beregnet til totalt 800 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.
Praksis
Det er ikke veiledet praksis i 10. semester. Se nærmere informasjon i programplan for Grunnskolelærerutdanning 1-7 og Plan for praksis (1-7).
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Deltakelse på oppgaveseminar/skriveseminar med obligatorisk tilbakemelding på medstudenters skriftlige arbeid. Det er lagt opp til fire seminar á 5 timer. Studentene må være til stede på minst tre seminar.
- Veiledning er obligatorisk i arbeidet med masteroppgaven. Det skal utarbeides kontrakt om veiledning. Studenten skal møte til minimum tre individuelle veiledninger.
Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell skriftlig masteroppgave
Omfang: 60 sider +/- 10 %
(Litteraturliste og vedlegg kommer i tillegg)
Målform: Bokmål eller nynorsk
Karakterregel: A-F.
Intern og ekstern sensor.
Vurderingen legger vekt på selvstendighet, originalitet, teoretisk forankring, metodisk refleksjon og god skriftlig framstillingsevne i tråd med kravene til vitenskapelig arbeid.
Oppgaven skal skrives med 12 pkt. Times New Roman eller tilsvarende, linjeavstand 1 ½. Oppgaven skal leveres både i papirformat og digitalt etter bestemte retningslinjer.
Masteroppgaven skal til elektronisk plagiatkontroll. Plagiering og avskrift av faglitteratur og andre skriftlige arbeider uten korrekt bruk av referanser/kilder vil bli vurdert som forsøk på fusk.
Ny/utsatt eksamen i masteroppgaven er regulert i forskrift om eksamen og studierett ved Høgskolen i Østfold. Ved ikke bestått resultat kan kandidaten levere omarbeidet oppgave en gang. Ved ønske om forbedring av karakter må kandidaten levere ny oppgave med ny problemstilling. Ved levering av ny oppgave har ikke kandidaten krav på ny veiledning.>
Evaluering av emnet
Evaluering av dette emnet skjer i forbindelse med samlet evaluering av studiet i siste semester.
Litteratur
Det er ikke felles litteratur knyttet til dette emnet. Studentene velger selv relevant faglitteratur til masteroppgaven.