Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig fakultet:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Thore Larsgård
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

SFB30416 Innovasjonsledelse og bedriftsutvikling (Høst 2019–Vår 2020)

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i bachelor i økonomi og administrasjon, profilering i prosjektledelse og bedriftsrådgivning

Absolutte forkunnskaper

Alle emner i 1. studieår må være bestått for å kunne starte på emner i 3. studieår/profileringsemner.

Undervisningssemester

5. og 6. semester (høst og vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om forsknings - og utviklingsarbeid innen fagområdet
  • oppdatert kunnskap om relevante teorier og metoder
  • kunnskap om ulike typer innovasjon, innovasjonsprosesser og bedriftsutvikling
  • kunnskap om sammenhengen mellom innovasjonsledelse og strategi
  • kunnskap om innovasjons betydning for bedriftens forretningsmodeller
  • kunnskap om forretningsmodeller og forretningsplaner

Ferdigheter

Studenten kan:

  • planlegge og gjennomføre undersøkelser basert på oppdatert kunnskap innen innovasjonsledelse og bedriftsutvikling
  • skrive rapporter knyttet til tematiske problemstillinger som tilfredsstiller kriteriene for akademisk skriving og vitenskapelige rapporter
  • anvende forretningsmodeller
  • lage forretningsplaner

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • arbeide selvstendig og i samarbeid med andre i undersøkelser basert på en faglig problemstilling
  • diskutere konstruktivt faglige problemstillinger
  • planlegge og gjennomføre undersøkelser innenfor det økonomisk administrative fagområdet
  • forfatte et selvstendig skriftlig arbeid i gruppe eller individuelt
  • presentere eget arbeid, og kunne gi tilbakemelding på andres arbeider
  • ha forståelse for betydningen av innovasjonsprosesser og forretningsmodeller

Innhold

 Emnet har følgende hovedtema:

  • ledelse av innovasjon
  • innovasjonsprosesser og strategisk utvikling
  • forretningsmodeller og forretningsplaner
  • gjennomføring av studentundersøkelse

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er organisert med samlinger i høst - og vårsemesteret, med temaundervisning i samlingene og løpende veiledning mellom samlingene. Samlingene er hel- og halvdagssamlinger. Flere samlinger kan slåes sammen til blokkundervisning. Dette informeres om ved studiestart.

Studentene gjennomgår relevant teori som grunnlag for å gjennomføre undersøkelser innen fagområdet. De får også en innføring i å kartlegge problemstillinger om innovasjonsledelse og bedriftsutvikling i regionale bedrifter, datainnsamling og intervjuing av bedrifter, som et grunnlag for å analysere virksomheten, og komme med anbefalinger for å utvikle bedriftene. Resultatet av undersøkelsene er faglige rapporter som bedriftene får tilgang til. Studentene undersøker regionale bedrifter. I kontakten med bedriftene styrkes studentenes erfaring som konsulenter (jf. emnet bedriftsrådgivning) og erfaring fra aktuelle styringsverktøy (jf. emnet økonomistyring).

Under dette arbeidet og mellom samlingene arbeider studentgruppene selvstendig hvor det gis veiledning underveis. Veiledning fra faglærer gis i forbindelse med gruppearbeider, møter mellom gruppeledere og i møte med gruppene, via e-post og på telefon.

Emnet undervises ved bruk av forelesninger, eksempler fra tidligere undersøkelser innen området, case, gruppearbeid og selvstudium, kombinert med oppgaver- og gruppediskusjoner. Deler av undervisningen kan gjennomføres av gjesteforelesere, og på andre læresteder som en del av samarbeidet med andre universiteter.

Hovedspråket i undervisningen er norsk, deler av undervisningen kan foregå på engelsk.

Arbeidsomfang

Det er forventet at studenten bruker om lag 280 timer i alt på dette emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Deltakelse på minst 80 % av temasamlingene
  • Muntlig presentasjon av innleveringene som inngår i mappevurderingen av emnet. Presentasjonen gjennomføres i gruppe. Se også pkt. eksamen.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Mappevurdering i gruppe

Mappevurderingen består av fire innleveringer.

  • To av innleveringene inngår i en undersøkelse om innovasjonsledelse
  • To innleveringer innenfor tema innovasjon og bedriftsutvikling.

Innleveringene leveres som gruppearbeid. Det gis en samlet karakter for gruppen basert på de fire innleveringene. 

Karakterregel: A-F.

Sensorordning

En intern og en ekstern sensor, eller to interne sensorer.

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Ved ikke bestått vil studentene ha mulighet til å omarbeide mappen en gang. Ved forbedring av karakter må ny mappe leveres ved neste ordinære eksamensgjennomføring.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres fortløpende i dialog med faglærer og gjennom skriftlig emneevaluering. Resultatene behandles av studieleder i dialog med studenttillitsvalgte og faglærere. Lokalt utvalg for utdanningskvalitet (LUKU) følger opp studentevalueringene ved avdelingen.

Litteratur

Litteraturen er sist oppdatert 20.01.2016. Det kan forekomme endringer før semesterstart.

Obligatorisk litteratur

  • Gjelsvik, M. (2007). Innovasjonsledelse: ledelse av innovasjon og internt entreprenørskap. Bergen: Fagbokforlaget. 286 s.
  • Dahle, Verde og Dagestad. (2010).: Vekstbedriften - fra innovasjon til lønnsom drift. Oslo: Universitetsforlaget 2010 313 s.
  • Alt annet materiale som publiseres på høgskolens læringsplattform og/eller deles ut i forelesninger er også pensum.

Supplerende litteratur

  • Aasen, T.M:B. & Amundsen, O. 2015. Innovasjonsarbeid: organisasjon, kultur og ledelse, Oslo, Gyldendal akademisk.
  • Tidd, Joseph and John Bessant (2013). Managing Innovation: Integrating Technological, market and organizational change. Fourth edition, Chichester, John Wiley % Sons Ltd.

 

 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 29. mars 2024 02:59:08