Kurs i kommunikasjon og retorikk. Hvordan formidle godt?

Hvis du er god til å formidle når du fram overalt, på nettsider, i sosiale medier og ved direkte kontakt. Kanskje tenker du, det kan jeg allerede. Ofte glemmer vi likevel de grunnleggende, gode grepene i en travel hverdag. Dette er et kurs i formidling for deg som jobber med kommunikasjon i næringslivet, kommunal eller offentlig sektor. Her kan du få påfyll og inspirasjon. 

Kåret til en av Norges beste forelesere i 2016. Mari Kjos Hellum er fagansvarlig for kurset, og hun vil bruke retorikken som utgangspunkt for god kommunikasjon. Foto: HiØ.

Retorikk er kunsten å overbevise, og er det ikke det vi prøver på hele tiden? Å overbevise andre om å benytte våre tjenester, kjøpe noe av oss, eller støtte oss? 

Retorikken sier at det er viktig å være troverdig, og du tror kanskje at du vet hva som gjør deg troverdig som bedrift og som menneske, men gjør du egentlig det? Her kan det komme noen overraskelser. 

Det er også, ifølge retorikken, viktig å være saklig og kunnskapsrik. Hvordan kan du vise kunnskap, uten å bli for teknisk og tørr? Samtidig må du vekke publikums følelser, ellers gidder de ikke å engasjere seg. Hvordan skal du vekke følelser, uten å bli useriøs? På kurset vil Mari dele med dere triksene og grepene for god formidling.

Meld deg på

Kursets innhold
Dag 1: Grunnleggende grep for god formidling. Retorikk: Hva er det og hvordan gjør du det? Hvordan formidle på en troverdig måte? Hvordan engasjere ditt publikum, også med tørre, litt tunge budskap? Hvordan bruke historiefortelling og vekke følelser uten å bli useriøs? Videre: Liten sekvens om «framing», hvordan vinne fram med din vinkling av et budskap, selv når du blir utfordret og angrepet. Dette vil bli illustrert ved eksempler, og praktiske øvelser. 

Dag 2: Hva fungerer i sosiale medier, og hva fungerer ikke? Publikum «scroller» mye i sosiale medier, omkring 90 meter om dagen, sies det. Hvordan fange publikums oppmerksomhet og få dem til å stoppe opp? Eksempler og praktiske øvelser. Spesialsekvens: Mange ønsker å vite mer om hvordan de kan engasjere de unge. Her får dere svaret!  Studenter vil fortelle om hva som engasjerer deres generasjon i sosiale medier og ellers. På forhånd vil vi ta en kikk på kursdeltakernes arbeidssteds kommunikasjon, og vurdere denne. Her vil dere få noen tilpassede råd og tips å ta med til arbeidsstedene deres. Vi lover å ikke være irriterende og bedrevitende her, vi vil først og fremst se på hva arbeidsstedene deres gjør bra, og dermed hva dere kan gjøre mer av, i tillegg til hva dere kanskje bør tenke på å gjøre mindre av.   

Mari Kjos Hellum (44) er høgskolelektor ved Høgskolen i Østfold, ved Avd. for økonomi, språk og samfunnsfag. Hun har også erfaring fra forlagsbransjen, og som romanforfatter. I 2016 ble hun kåret av Morgenbladet,  som en av landets beste forelesere.

Praktisk informasjon og påmelding
Kurset går over 2 dager fra kl. 9. - 15.
Kursdatoer: tirsd. 29. oktober og onsd. 30. oktober.
Sted: Høgskolen i Østfold, studiested Fredrikstad
Pris:   kr  5.000.- per deltaker, inkl. enkel lunsj. Påmeldingen er bindende.
Påmeldingsfrist 11. oktober 2019.
Kurset blir bekreftet etter påmeldingsfristen utløp. Oppstart er basert på minimum 15 påmeldte.

For mer informasjon, kontakt HiØ VIDERE telefon 69 60 80 00, e-post: videre@hiof.no 
Miriam Henriksen, telefon: 69 60 80 93.

Publisert 3. sep. 2019 10:18 - Sist endret 6. sep. 2019 12:46