Programmet tar ikke opp nye studenter

Oppbygging og gjennomføring (Høst 2012)

Studiets oppbygging og innhold

Studiet består av to emner:

Fransk skriftlig språkferdighet 15stp
Fransk muntlig kommunikasjon 15 stp

Emnene består av både teoretiske og praktiske komponenter som er viktige for å utvikle gode kunnskaper og ferdigheter med fransk på mellom- og ungdomstsrinnet.

Organisering og læringsformer

Studiet er organisert, både i forelesninger, gruppeundervisning og selvstudium. Bruk av læringsplattform med nettmøter er sentralt i studiet. Muntlig ferdighetstrening skjer blant annet gjennom læringsplattform, i språklaboratorium og i gruppeundervisning. Det er lagt opp til undervisningsformer som skal ivareta god kontakt både mellom studenter og lærer og studentene i mellom.

Biblioteket bidrar til å utvikle studentenes informasjonskompetanse, det vil si evnen til å søke etter, finne, evaluere og bruke relevant og faglig informasjon. I tillegg til personlig service, får studentene tilbud om bibliotekundervisning, der målet er at de skal kunne søke i norske informasjonskilder, ha kjennskap til internasjonale databaser og kunne vurdere kvalitet på informasjon. Det vil også bli undervist i referanseteknikk. Omfang og forventet læringsutbytte av biblioteketsundervisning finner man under de aktuelle emnebeskrivelsene, knyttet til emnets kunnskapsmål, ferdighetsmål og generell kompetanse.

Studentene skal aktivt bruke læringsplattformen både for å innhente informasjon og for å levere arbeider og delta i ulike aktiviteter.

Praksis

Praksisperioder ved skoler organiseres i samarbeid med Avdeling for lærerutdanning. Studentene får ferdighetstrening gjennom praksisperioden.

Forsknings- og utviklingsarbeid

Undervisning og veiledning i studiet skal være forskningsbasert, knyttet til utviklingsarbeid i privat og offentlig virksomhet, og gi oppdatert og bred kunnskap. Studentene skal få innsikt i nyere utviklingstrekk i fagområdet, de skal få kildekompetanse, og bli øvd i kritisk tenkning.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengige av studentenes tilbakemeldinger og at hver enkelt student deltar i evaluering av studiene. Dette studieprogrammet blir jevning evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i programmet:

-        HiØs studiekvalitetsutvalg gjennomfører årlig en evaluering av studiekvaliteten ved et utvalg av skolens studieprogrammer (kalt EVA2)

-        Det enkelte fagmiljø har ansvar for å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA3). Se emnebeskrivelse for detaljer.

Tilbakemelding underveis

Studentene vil få muntlig og skriftlig tilbakemelding underveis, både med hensyn til språklig nivå og teoretisk forståelse. Tilbakemeldinger gis blant annet i forbindelse med arbeidskrav, gruppearbeid og veiledning. I tråd med Kunnskapsløftets fokus på innsikt i egne læringsstrategier, legges det opp til at lærer og student i fellesskap kan bidra til å  gi den enkelte student god kvalitet på sine studier.

Vurdering

Det er arbeidskrav knyttet til studiet som må være innlevert til avtalte frister og godkjent før studentene kan framstille seg til eksamen. Se den enkelte emnebeskrivelse.

Vurdering gis i form av individuell skriftlig eller muntlig eksamen.

Karakterer gis på en skala fra A-F, der A er beste karakter, E er bestått og F er ikke bestått.

Se for øvrig den til en hver tid gjeldende eksamensforskrift for informasjon.

Litteratur

Se den enkelte emnebeskrivelse.

Litteraturlister som er publisert for emner fram i tid kan bli oppdatert foran hvert semester. Oppdaterte litteraturlister vil være tilgjengelige i emnebeskrivelsene ved semesterstart.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 19. apr. 2024 03:12:35