Programmet tar ikke opp nye studenter

Hva lærer du? (2010–2011)

Studiets læringsutbytte

Kunnskaper:

Studenten

  • har kunnskap om hvordan barn utvikler språk og begrep, muntlig og skriftlig,
  • har kunnskap om lese- og skriveteorier og om ulike teorier innen lese- og skriveopplæring, med særlig vekt på begynneropplæringa
  • har kunnskap om lese- og skrivestrategier
  • har kunnskap om de ulike funksjonene lesing og skriving kan ha for elevers utvikling og læring, med særlig vekt på begynneropplæringa
  • har brei kunnskap om språket som system og språket i bruk og innsikt i forholdet mellom talemålsvariasjon og skriftspråksnormering
  • har kunnskap om flerspråklighet, flerspråklig praksis og om det å lære norsk som et andrespråk
  • har kunnskap om hva som kjennetegner muntlige, skriftlige og sammensatte tekster; fiksjonstekster og sakprosatekster i ulike sjangrer, og tekster fra eldre og nyere medium
  • kjenner til sentrale og relevante litteraturteoretiske og litteraturdidaktiske begreper og perspektiver
  • har gode kunnskaper om barnelitteratur i ulike sjangrer og god forståing for hvordan denne litteraturen har utvikla seg over tid.
  • har kunnskap om litteratur fra nyere tid som retter seg mot ungdom og voksne lesere
  • har kunnskap om den gjeldende læreplanen for skolens norskfag
  • kjenner til sentrale og relevante litteraturteoretiske og litteraturdidaktiske begrep og perspektiv
  • har gode kunnskaper om barnelitteratur i ulike sjangrer og god forståing for hvordan denne litteraturen har utvikla seg over tid
  • har kunnskap om litteratur fra nyere tid som retter seg mot ungdom og voksne lesere
  • har kunnskap om den gjeldende læreplanen for skolens norskfag


Ferdigheter:

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere norskundervisning på ulike trinn fra 1. til 7. trinn og grunngi faglige valg
  • kan vurdere og bruke ulike undervisningsmetoder i lese- og skriveopplæringa og skriftforming fra 1. til 7. trinn, både for elever med norsk som førstespråk og andrespråk, og for elever som skriver på bokmål og elever som skriver på nynorsk
  • kan bruke ulike vurderingsmåter i norskfaget
  • kan kartlegge lese- og skriveferdigheter, sette i verk relevante tiltak for tilpassa opplæring og oppdage lese- og skrivevansker
  • kan legge til rette for og stimulere elever til variert muntlig bruk av språket
  • kan legge til rette for at elevene kan skrive i ulike sjangrer og medium
  • kan bruke språk- og tekstkunnskap i arbeid med analyse av, respons på og vurdering av muntlige og skriftlige elevtekster for å fremme læring
  • kan nytte retoriske kunnskaper i arbeid med muntlige og skriftlige tekster
  • kan legge til rette for at elever leser ulike typer tekster i tradisjonelle og moderne medium, utvikler leselyst og gode lesestrategier og blir stimulerte til videre lesing
  • kan reflektere over teksters kvalitet og bruksområder og legge til rette for, gjennomføre og vurdere samtaler om litteratur
  • kan formidle norskfaglige innsikter og tilpasse form og innhold til ulike målgrupper
  • kan analysere og tolke ulike typer tekster og formidle litteratur på varierte måter
  • kan legge til rette for møte med tekster på dansk og svensk, både muntlige og skriftlige, og samiske og utenlandske tekster i oversettelse
  • kan bruke læreplanen i faget til å formulere mål for norskopplæringa og relevante kriterium for vurdering
  • kan bidra til å utvikle lokale læreplaner
  • kan vurdere ulike typer norskfaglige læremiddel ut fra ulike kriterium og med tanke på læringsutbytte til elevene
  • kan ta i bruk ulike digitale verktøy i norskopplæringa og skape og vurdere digitale, sammensatte tekster
  • kan stimulere den estetiske sansen til elevene


Generell kompetanse:

Studenten

  • er sikker muntlig språkbruker og stø i skriftlig bokmål og nynorsk
  • kan arbeide med språk og tekst i flerkulturelle klassemiljø og utvikle språk- og kulturforståing
  • kan nytte faglige kunnskaper til kritisk og konstruktiv refleksjon
  • kan arbeide selvstendig, og sammen med andre, med elevers læring og utvikling i faget og på tvers av fag
  • kan legge til rette for at arbeidet med språk og litteratur kan styrke identiteten til elevene og oppfordre de til aktiv deltaking i det offentlige liv
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 9. des. 2019 16:38:39