Kontakt med arbeidslivet
Undervisningen på masterstudiet i norsk i skolen tar utgangspunkt i aktuell teori og forskning kombinert med feltarbeid i skolen. Masterstudentene utfordres gjennom hele studiet til å reflektere over og vurdere hvordan teoretisk kunnskap kan ha praktisk relevans for arbeid i klasserommet.
Dette lærer du på masterstudiet i norsk i skolen
Studiet har en hovedprofil mot språklig mangfold i klasserommet, og fagområdene literacy (tekstkompetanse), språklig variasjon og flerspråklighet er sentrale. Studiet gir også fordypning i sakprosa, skjønnlitteratur, multimodalitet, grammatikk, sosiolingvistikk, andrespråkstematikk, lesing, skriving og muntlige ferdigheter. I tillegg til praktisk erfaring fra feltarbeid, får du også mulighet til å utvikle deg som skriver på begge målformer.
Til sammen gjennomføres fem emner, inklusive vitenskapsteori og forskningsmetodikk. I tillegg skrives en masteroppgave med utgangspunkt i en selvvalgt problemstilling. Masteroppgaven utgjør 45 studiepoeng.
Arbeidsformene i studiet er varierte, fra forelesninger og seminarer til individuelle oppgaver, selvstudium og feltarbeid.
Organisering
Studiet tilbys som både deltidsstudium og heltidsstudium. Arbeidsmengde for fulltidsstudium beregnes til 40 timer per uke, deltidsstudium til 20 timer per uke. Undervisninga er campusbasert og gis delvis sammen med grunnskolelærerutdanninga. Den går over én–to dager annenhver uke for deltidsstudenter. Ukedagene kan variere noe fra semester til semester.